Externe foto's backupen
Onlangs heb ik een forum overgenomen waar ook regelmatig foto's worden gepost, enige probleem is dat veel foto's op den duur verdwijnen doordat de website zoals tinypic waar de foto's op zijn geplaatst besluit te stoppen met hun service. Ik los dit op door de foto's zelf te uploaden naar mijn eigen hosting dit doe ik als volg:
* de gebruiker plaats een foto door middel van img tags of door de upload form op de website
* als de topic vervolgens door een ander bekeken word check de server of de foto in de img tag afkomstig is van mijn
eigen forum zo niet, check de server dan of de foto al eens is geüpload zo niet zal de server hem uploaden naar mijn
eigen hosting (in webp formaat) en de details plaatsen in het database.
* doordat de details van de foto incl volledige url bekend is in het database zal dus overal op het forum dezelfde
foto worden weergegeven als deze foto wordt opgevraagd doormiddel van de originele url en tussen de img tag.
Enigste probleem dat ik nu heb is dat dit toch wel enorm veel data vraagt, en daarom toch eens verder wil kijken naar een goedkope oplossing.
Ik vraag mij af hoe jullie dit zouden oplossen?
Gewijzigd op 14/06/2020 15:15:51 door ScrapZz nl
De vraag is wat je precies wil "oplossen". Je gaf zelf aan dat je de foto's wil opslaan op je eigen server, zodat ze altijd beschikbaar zijn en getoond kunnen worden. Volgens mij valt daar weinig aan 'op te lossen'. Dat is een keuze die je zelf hebt gemaakt. De enige 'oplossing' die ik dan zie is óf de foto's niet meer opslaan op je eigen server met het risico dat ze op enig moment niet meer zichtbaar zijn, óf zorgen voor meer/goedkopere data-opslag, bijvoorbeeld door een hostingpakket te nemen bij een andere hostingprovider.
Overigens: hoe zit het met de rechten van al deze foto's. Zolang ze bij zo'n plaatjesboer staan heb je nog kans dat die de sjaak is als er iemand rechten komt claimen. Als ze echt op jouw server staan is het ook echt jouw probleem.
Ozzie PHP op 14/06/2020 16:23:13:
>> Ik vraag mij af hoe jullie dit zouden oplossen?
De vraag is wat je precies wil "oplossen". Je gaf zelf aan dat je de foto's wil opslaan op je eigen server, zodat ze altijd beschikbaar zijn en getoond kunnen worden. Volgens mij valt daar weinig aan 'op te lossen'. Dat is een keuze die je zelf hebt gemaakt. De enige 'oplossing' die ik dan zie is óf de foto's niet meer opslaan op je eigen server met het risico dat ze op enig moment niet meer zichtbaar zijn, óf zorgen voor meer/goedkopere data-opslag, bijvoorbeeld door een hostingpakket te nemen bij een andere hostingprovider.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden dus ik wil eigenlijk gewoon horen hoe een ander dit oplost. ik ben niet de enigste met dit probleem lijkt mij??
Rob Doemaarwat op 14/06/2020 16:37:34:
Extra schijfruimte is denk ik de goedkoopste oplossing. Als je echt "on a budget" bent zou je de foto's eerst nog lokaal op kunnen slaan (op je eigen PC - met een lokaal script dus), en pas als je merkt dat de originele afbeelding is "verdwenen" (bijvoorbeeld omdat je de 404 logt via javascript bij de client) de foto uploaden naar je server (of een andere gratis plaatjes hosting boer ;-) ) en de URL in de img tag vervangen.
Overigens: hoe zit het met de rechten van al deze foto's. Zolang ze bij zo'n plaatjesboer staan heb je nog kans dat die de sjaak is als er iemand rechten komt claimen. Als ze echt op jouw server staan is het ook echt jouw probleem.
ik dacht zelf ook aan om de foto's zelf te hosten wellicht is het een idee om ze zelf pas te uploaden wanneer er een 404 error komt, ik twijfel alleen of je die wel te zien krijg? bij tinypic krijg je namelijk gewoon een afbeelding te zien en niet een 404 error.
Wat betreft auteurs rechten daar heb ik nog niet over nagedacht je hebt toch ook waybackmachine die bijna alles backup.
Gewijzigd op 14/06/2020 16:58:19 door ScrapZz nl
https://en.wikipedia.org/wiki/Wayback_Machine#Legal_status
Het is ook niet zozeer dat je een "backup" maakt van een plaatje dat toch al op tinypic & co stond, maar meer wie de *originele* eigenaar van dat plaatje was. Tinypic heeft vaker met dat bijltje gehakt, en zal een uitstekende jurist in dienst hebben (met een dagtaak; en dan hebben ze ook nog een sys.admin met een grote delete knop). Maar die heb jij niet. En dat weten fotografen (en andere mensen die "originele content" maken) - die slaan tinypic dus over, maar komen wel bij jou verhaal halen.
Nog even over "hoe andere dat doen". Zelf beheer ik ook een paar websites met "heel veel plaatjes". Die draaien wel op een eigen server. Wat we daar altijd doen is:
- De hele website (het algemene spul zeg maar) draait op een (snelle) SSD.
- Voor de plaatjes ("het archief") mounten we een *grote* conventionele HDD (veel voor weinig) waar die plaatjes allemaal op gaan.
Voor de foto's hebben we verschillende formaten nodig (thumb, medium, large) en die "afgeleiden" gaan in de cache op de SSD (op de HDD staan dus alleen de originelen). Die cache verloopt na een week of 2. Actuele foto's staan dus in de cache op de SSD, en ter archivering hebben we het origineel op de HDD (en als een foto weer actueel wordt, wordt ie dus weer vanuit het archief=HDD in de cache op de SSD geplaatst).
De WayBack machine heeft daar ook redelijk wat "werk" aan: Het is ook niet zozeer dat je een "backup" maakt van een plaatje dat toch al op tinypic & co stond, maar meer wie de *originele* eigenaar van dat plaatje was. Tinypic heeft vaker met dat bijltje gehakt, en zal een uitstekende jurist in dienst hebben (met een dagtaak; en dan hebben ze ook nog een sys.admin met een grote delete knop). Maar die heb jij niet. En dat weten fotografen (en andere mensen die "originele content" maken) - die slaan tinypic dus over, maar komen wel bij jou verhaal halen.
Nog even over "hoe andere dat doen". Zelf beheer ik ook een paar websites met "heel veel plaatjes". Die draaien wel op een eigen server. Wat we daar altijd doen is:
- De hele website (het algemene spul zeg maar) draait op een (snelle) SSD.
- Voor de plaatjes ("het archief") mounten we een *grote* conventionele HDD (veel voor weinig) waar die plaatjes allemaal op gaan.
Voor de foto's hebben we verschillende formaten nodig (thumb, medium, large) en die "afgeleiden" gaan in de cache op de SSD (op de HDD staan dus alleen de originelen). Die cache verloopt na een week of 2. Actuele foto's staan dus in de cache op de SSD, en ter archivering hebben we het origineel op de HDD (en als een foto weer actueel wordt, wordt ie dus weer vanuit het archief=HDD in de cache op de SSD geplaatst).
Gewijzigd op 14/06/2020 17:28:17 door Rob Doemaarwat