Externe Mail oplossing webshop wegens problemen
De shop maakt nu gebruik van de mail functie binnen Codeigniter (niet sendmail en niet SMTP) en daar kan ik verder niet veel mee. Ik dacht daarom aan een externe e-mailprovider waar ik via een API berichten kan versturen. De externe e-mailprovider heeft dan de tools om bijvoorbeeld te controleren of e-mail echt is aangekomen, of deze is geopend / gelezen, indien niet aangekomen na een uurtje nog eens te verzenden, etc. Het lijkt er op dat mailgun(.com) zoiets biedt.
Weten jullie een Nederlands bedrijf die deze service biedt? Of andere suggesties?
Alvast bedankt!
Verder bestaat er geen waterdichte methode om te kijken of een mail daadwerkelijk is gelezen. De truukjes om een externe afbeelding te openen werken ook al ruim 10 jaar niet meer standaard. Er bestaan wel ehader waarin je kan vragen of de geadresseerde een leesbevestiging kan geven, maar weinig mail-programma's gebruiken dat, op Microsoft mailclients (zoals Livemail en Outlook) na.
Arne de Vos op 14/09/2016 11:48:38:
Een latere poging (handmatig in admin van shop) komt dan wel goed aan.
Gebruik je daarbij dezelfde server? Dan zou ik het verschil eerst zoeken in typische kenmerken van spam in de orderbevestiging. Als automatische mail en handmatige mail vanaf dezelfde server anders worden behandeld, ligt dat vermoedelijk aan de tekst en eventueel de mailheaders.
- Ariën - op 14/09/2016 12:00:16:
Hoe zit het met het SPF-record in je DNS?
Weet niet precies wat het is. Maar via mxtoolbox een check gedaan en die geeft aan dat er geen SPF records gevonden zijn voor de domeinnaam. Kunnen we hiermee het probleem verkleinen?
http://www.spfwizard.net/
Als je niet snapt hoe het werkt, dan kan je hostingpartij ook vast hulp bieden.
Gewijzigd op 14/09/2016 12:16:49 door - Ariën -
Ward van der Put op 14/09/2016 12:00:39:
Gebruik je daarbij dezelfde server? Dan zou ik het verschil eerst zoeken in typische kenmerken van spam in de orderbevestiging. Als automatische mail en handmatige mail vanaf dezelfde server anders worden behandeld, ligt dat vermoedelijk aan de tekst en eventueel de mailheaders.
Ja het is exact dezelfde functie bij handmatig of na het afronden van bestelling en dus ook dezelfde server (shared hosting). De timing is alleen anders. Toch heb je een punt, deze aanwijzing mag ik niet negeren. Misschien aan mijzelf sturen en toch verschillen proberen te vinden in de broncode van de email ofzo.
Toevoeging op 14/09/2016 12:20:26:
- Ariën - op 14/09/2016 12:15:56:
Ja, met een SPF-record worden je mails minder snel als spam gezien. Een DKIM-record zou er ook wel bij kunnen.
http://www.spfwizard.net/
Als je niet snapt hoe het werkt, dan kan je hostingpartij ook vast hulp bieden.
http://www.spfwizard.net/
Als je niet snapt hoe het werkt, dan kan je hostingpartij ook vast hulp bieden.
Ga gelijk een mail sturen aan de hostingprovider over dit onderwerp. Dank je!
In mijn geval had ik altijd Mandrill, maar dat werd Sparkpost. En sparkpost vertoont exact de problemen die je schetst...
Sendblue zojuist uitgeprobeerd, en niks in Junk Email mapje o.i.d.
Kortom, voor mij goed werkend. Wellicht dat je er iets aan hebt...
Bedankt Eric. Ik zie alleen wel dat je voor rapportages de Bronze versie moet nemen a 29 euro per maand. Of kun je met de gratis versie ook zien welke e-mailberichten goed zijn aangekomen / gelezen / etc.?