Fallback IPadres
Momenteel heb ik 1 ISP, met een vast IPadres.
Deze gaat helaas te vaak down naar mijn mening, echter heb ik hier geen invloed op.
Dus ik heb maar een 2e ISP gisteren aangevraagd met vaste IPadres, komt wel iets meer bij kijken qua infrastructuur, maar ik ga het oplossen met een Draytek die multiple WAN ondersteunt.
Situatie is nu als volgt (vrij standaard):
ISP 1 --> Fritzbox (DSL) --> firewall -> lokale server.
Situatie wordt:
ISP 1 en ISP 2 --> Drayteck --> firewall -> lokale server.
Nu heb ik een VPS, waarbij de mail naar bovenstaande Exchange server wordt verzonden, dit gaat via mail.domein.nl (IP naar de zaak, A record ) en dan komt bovenstaande situatie aan bod.
Stel dat ISP 1 down gaat, heb ik in de regel nu niks... dus mijn mail ligt plat.
Met een 2e ISP, heb ik wel internet, maar mijn mail is nog niet bereikbaar.
Dus ik wil eigenlijk een soort van fallback gaan creeeren, mits IP 1 niet bereikbaar is.
Mijn idee:
MX record aanmaken naar fallback.domein.nl waarbij "fallback" een A record is met het IPadres van ISP 2.
Graag zou ik jullie mening willen hebben, zit ik in de juiste richting? Of zie ik iets over het hoofd?
ps: Externe ICT bedrijf die ik normaliter inschakel, kan het niet of wil het niet, ik sta er dus eigenlijk een beetje alleen voor... nu kan ik natuurlijk wel een ander bedrijf benaderen, maar daar heb ik momenteel even geen behoefte aan, want dat is weer een heel ander traject :)
en dan
Waarbij 999.. en 888... de beide ipadressen zijn via de 2 isp's
en dan zou ik nog een fallback elders opnemen als MX met prio 30 voor het geval je server ook echt eruit ligt.
Toevoeging op 15/11/2017 10:43:40:
als ik je vraag nog eens lees: waar jij Fallback zegt, zei ik mail2. En voor de rest is het verhaal gelijk. (afgezien van prio 30 er nog bij)
Op zich ligt mijn server er momenteel echt te vaak uit, maar dat is meer de schuld van mijn ISP.
Vandaar ook een 2e ISP, en ik heb zelfs nog een 4g dongle, maar daarmee kan ik de mail niet ondervangen, want dynamische ip, maar dan heb ik wel internet, het is een beetje kiezen tussen uitersten.
Ik zit zelfs nog te denken aan een relayserver, voor ernaast, maar dat is dan weer een andere zorg en dat is dan weer een worst case scenario als beide ISP's eruitliggen, wat vrijwel onwaarschijnlijk is, maar je weet maar nooit...
In een datacenter is de verbinding doorgaans betrouwbaarder en zijn dit soort perikelen uitbesteed aan de hoster.
Ik heb hem 3 jaar lang geprobeerd om te praten, zelfs met diverse partijen... antwoord bleef zelfde: in huis, ongeacht wat het kost.
Dus ja... nu heb ik hier dus de apparatuur staan en moet ik er maar het beste van maken :)
Met name dat laatste,
Waarom dan dit knoeiwerk? Neem een Business-DSL met 99,9% uptime garantie en 7x24 service, toch??
In december heb ik dit juist in gang gezet, met een 7x24 SLA, een contract van 36 maanden.
Sinds april, ik denk nu al wel 10x storing gehad.
Ja het fijne eraan is: je krijgt een response tijd < 2 uur. Maar nu komt het sterretje, kun je hoog of laag springen: oplostijd tijd van KPN max 96 uur!!!
Je verliest hier domweg van, kijk ik snap best wel dat een lijn er een keer uit ligt, kan ik nog mee leven, maar omdat ik zo vaak down ben, een SLA heb waar ik achteraf gezien niks aan heb, want leverancier verbergt zich achter KPN, want zo staat het in de kleine lettertjes, heb ik het nakijken als eindgebruiker.
Dus ik heb gevraagd aan mijn leverancier of zij een redundant internet lijn kunnen aanleggen. Het antwoord is simpelweg gezegd: nee niet mogelijk, want wij zijn of geen reseller of we beschikken niet over de juiste hardware.
Het is alsof je tegen een muur aan loopt te praten ( het is geen eenmanszaak die net een paar jaar komt kijken, ze zijn toch al wel 30 jaar bezig in dit vak, om die reden sta ik met mijn bek vol met tanden).
Al met al, ook al is het "knoeiwerk", ik moet het opgelost zien krijgen, dus neem nu het heft in eigen handen :)
Zo ingewikkeld is het nou ook weer niet, maar je moet wel even een paar keer nadenken als je het niet dagelijks doet.
Gelderland staat in je profiel, misschien een Ziggo Business als tweede? Hebben we hier op kantoor ook en ligt er werkelijk nooit uit. Zelfs mijn Ziggo thuis (200Mbit) waarop drie websites draaien ligt er nooit uit. Heel soms, 2x gebeurd in 7 jaar, een ander ipnummer. Dat is dan even pech (+/- 4 uur) om domeinen om te zetten.
Gewijzigd op 16/11/2017 15:37:03 door Aad B
Ziggo Zakelijk zou een (of meer) vast ipadres(sen) moeten hebben.
Heb nu inderdaad Ziggo Zakelijk Internet Pro besteld ( 2 dagen geleden ) en een draytek modempje besteld die multiple wan ondersteunt (heb hem al in huis en direct getest.. werkt echt top! was klaar voor 219 euro :P ).
Maar goed ziggo duurt nog 3 weken voordat het wordt opgeleverd.
Tot die tijd kan ik echt nog wel op de blaren zitten :), op dit moment draait de KPN dongel nu als backup voor het internet maar daarmee los ik het probleem nog niet op voor de mail. Zodra ziggo erbij zit, dan ben ik redelijk ingedekt :)
Gelukkig draaien hier de websites op diverse VPSen bij TransIP en de mail op een externe mailserver die ik zelf onderhoud, redelijk gescheiden :)
Toevoeging op 16/11/2017 15:45:29:
Ivo P op 16/11/2017 15:41:22:
Ziggo Zakelijk zou een (of meer) vast ipadres(sen) moeten hebben.
Dat noemen ze "Pro", je krijgt dan 5 vaste IP-adressen.
Ivo P op 16/11/2017 15:41:22:
Klopt helemaal alleen mijn Ziggo thuis niet. Die is in 7 jaar 3x veranderd dus dat valt ook erg mee. Niet de moeite waard om iets van DynDNS erbij te nemen.Ziggo Zakelijk zou een (of meer) vast ipadres(sen) moeten hebben.
(lease verlopen?)
Maar zakelijk heb je meer "garantie" en meer opties mbt ip-adressen.
Maar meer dan heel incidenteel geen connectie, lijkt me niet de bedoeling als je zakelijk afhankelijk bent van de verbinding.
Ik kan mij nog ergens herinneren dat een IP reeks ook toegezegd kan worden aan een bedrijf, dus in de regel zou je dan je "garantie" moeten kunnen hebben.