Fases om site te maken
Wat is de beste manier om een site te maken? Met HTML en CSS bedoel ik dan! Welke fases doorloop je als eerste,wat ik momenteel doe is bijvoorbeeld het menu designen en meteen de links er in gooien enzovoort.
Dus welke fases doorlopen jullie met HTML en CSS?
structuur schetsen maken,
kleurenschema maken,
verder schetsen,
het in photoshop uitwerken,
het in html logisch opbouwen,
het allemaal met css afronden
ik denk dat dat wel een goede volgorde is
Gewijzigd op 05/10/2012 17:19:40 door Vincent Huisman
Een site heeft met HTML5 en CSS3 bijna geen photoshop meer nodig. En al helemaal niet voor de HTML. Dat enkele plaatje kan wel iets later ;).
Ik zou het zo doen:
- idee
- idee uitwerken (mindmappen)
- structuur opmaken (database/opzet/pagina's)
- html maken
- daarna pas (dan pas!) CSS erover >> kleurenschema/details
Toevoeging op 05/10/2012 18:10:18:
@eddy volgens mij bedoelt Vincent met Photoshop een grafisch ontwerp wat in het bedrijfsleven uiteraard nodig is. een klant wil zien hoe het eruit komt te zien alvorens je 50 uur gaat bouwen aan een website waarbij hij aan het eind zegt nee dit hadden we niet afgesproken. :)
@Eddy: Photoshop is wel goed om vooraf een design te maken zodat je weet hoe het er uit gaat zien.
@eddy, ik bedoelde inderdaad dat je het design in photoshop maakt en het in html/css uitwerkt
Stappen die ik doe:
- brainstormen = samen met klant, kijken waar de website voor dient en wat nou de hoofddoelen zijn ect.
- inspiratie = zoeken naar vergelijkbare websites, kijken wat bij die branch hoort, kijken naar moderne templates op themeforest.com om wat inspiratie op te doen. (ook voor kleuren)
+ wireframe = het lay-out beslissen, waar elementen staan. Dus nog niet hoe het design eruit ziet, alleen of de elementen op logische en goede plekken staan!
- hi-def wireframe = het geen de reacties hierboven een Photoshop design noemen. Hier werk ik langzaam naartoe, steeds wat extra's bij het wireframe toevoegen
- code
Tegenwoordig kan toch (bijna) alles?
En daarbij scheelt het dat mijn photoshop-vaardigheden ook niet echt enorm te noemen zijn.
@eddy Het is natuurlijk niet nodig als je voor jezelf een website maakt als hobbiest maar stel dat jij voor een klant een website maakt dan is het belangrijk dat je er pas tijd in stopt als de klant weet hoe het eruit ziet. en een grafisch ontwerp is nou eenmaal sneller te realiseren ( en wijzigen ) dan een hele website
Eerst moet je dat idee aanpassen, zodat je weet dat dat idee ook echt praktisch en goed is. Dat doe je met de eerste 3 stappen die ik gaf.
Vervolgens moet je jouw idee nog mooi op het beeld krijgen, kan je dat wel? Als je meteen met code begint zul je veel moeite hebben jouw idee op het beeld te krijgen. Met simpele designs is dat wel te doen, maar met wat ingewikkeldere designs krijg je problemen. Daarom schets is het altijd (vergeten stap) zodat ik weet dat ik het op papier wel kan uittekenen. Daarna probeer ik het uit te beelden op het scherm, als dat gelukt is weet ik dat het kan en ga ik met de CSS beginnen.
Tevens zul je vaak ook wat strakkere design's krijgen, omdat je goed hebt nagedacht over het design. Ook versnelt het het proces erg. Als je gaat slicen weet je al precies wat je aan het doen bent, je hoeft niet 3x opnieuw 1 simpel boxje te stijlen omdat je van gedacht veranderd.
Daarnaast is het natuurlijk zo dat het werken in opdrachten meebrengt aan het feit ik ben gaan werken met deze technieken. Eerst hield ik ook van idee > code.
Met de klant doe ik altijd het brainstormen. Dan ga ik aan de slag en laat ik hem het wireframe zien. Daarna het hi-def wireframe en als laatst het online voorbeeld welke hij live kan volgen.