favorieten back-uppen in externe map?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/12/2012 03:24:51
Quote Anchor link
Hallo mensen,

Ik vraag me af of het volgende kan. In IE heb ik tussen mijn favorieten een mapje staan. Laten we het mapje voor het gemak even 'test' noemen. In die map staan een aantal links naar handige websites.

Nu heb ik op mijn bureaublad een map staan waar al mijn bestanden in staan. Nu wil ik in deze map een extra mapje plaatsen waar de inhoud van de map 'test' in staat. Als ik dan een backup maak van de map op mijn bureaublad, heb ik ook automatisch een back-up van de websites die in de map 'test' staan.

Als ik nu bij de 'eigenschappen' van de map 'test' kijk, dan zie ik de bestandslocatie. Wat ik geprobeerd heb is om een snelkoppeling te maken naar die bestandslocatie. Die snelkoppeling heb ik in de map op het bureaublad geplaatst, en als ik er op klik krijg ik netjes de links naar de websites te zien. Echter, als ik nu een back-up maak van de map op mijn bureaublad, dan kopieert hij de snelkoppeling en niet de daadwerkelijke links. In feite is het dus enkel een verwijzing naar de links, maar de links zelf worden niet gekopieerd.

Weet iemand een oplossing hoe de links wel gekopieerd kunnen worden (en dan bedoel ik dus niet handmatig van het ene naar het andere mapje kopiëren).

Alvast bedankt voor de reacties!

PHP hulp

PHP hulp

28/11/2024 06:33:39

Chris PHP

Chris PHP

13/12/2012 07:25:38
Quote Anchor link
Ozzie,

Maak gebruik van 'gratis' backup tools om dit probleem zonder handmatig te kopieeren op te lossen. Ik gebruik zelf Cobian Backup 11 hiervoor en dat werkt heel goed.

Simpel uitgelegd hoe het werkt.

1. Je stelt de bron locatie in.
2. Je stelt de bestemmings locatie in.
3. Je stelt de tijd/datum in wanneer de back-up moet gebeuren (hoeft niet perse).

Nu maak je een back-up op je geplande schema (bijvoorbeeld elke vrijdag om xx:xx), en je kunt zoveel 'tasks' aanmaken als je wil. Dus 1 voor je mapje op je bureaublad, 1 voor je favorieten (of gedeeltelijke favorieten), etc.
Het kan ook zo ingesteld worden, dat hij bij elke task (dus elke vrijdag om xx:xx) een nieuwe folder met de datum aanmaakt. Zodat je eventuele oude back-ups achter de hand hebt, dit kan ook weggelaten worden natuurlijk.

Kortom een zeer fijne en redelijk uitgebreide tool voor 0,- en geen limieten.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/12/2012 09:57:50
Quote Anchor link
Hoi Chris,

Is met een tooltje de enige manier waarop dit kan? Is er geen andere mogelijkheid?

Bedankt voor de tip. Mocht het inderdaad niet anders kunnen dan is dit wellicht een goede oplossing. Maar dan moet dat programma eerst een back-up van de map op het bureaublad maken, en dan vervolgens een back-up van de favorieten. Maar die map zou dan in de zojuist gemaakte kopie van de bureaublad map geplaatst moeten worden. Ik betwijfel of dat kan...

Iemand nog een andere suggestie?

Chris PHP

Chris PHP

13/12/2012 10:06:49
Quote Anchor link
Ozzie,

Als jij in een map (op je bureablad) snelkoppelingen hebt staan, zal hij alleen de snelkoppelingen kopieeren en niet de daadwerkelijke bestanden waar de snelkoppling heen verwijst. De enige manier is om met de hand dan de daadwerkelijke favorieten/test map te kopieren naar de folder.

Maar met dat tooltje kun je wel 100 taken aanmaken dus voor elke map een losse taak met bron lokatie en bestemmingslokatie. Beide lokaties kun je zelf opgeven in de tool.

Je kunt natuurlijk een bestemmingsfolder aanmaken waar zowel de taak voor je bureaublad folder als je favorieten/test folder in weggeschreven worden.

Een andere optie is een vbs script schrijven die de favorieten/test kopieerd, en deze naar je bureaublad folder laten schrijven. Dat vbs script kun je in Windows dan aan een 'task' hangen die x keer per dag/week/maand/jaar draait.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/12/2012 10:36:37
Quote Anchor link
Chris, oké... laten we de map op het bureaublad even map B noemen en de favorieten map map F.

Stel ik kopieer via die tool map B naar lokatie X, dan kan ik niet instellen dat hij map F ook naar lokatie X kopieert, aangezien die lokatie voorheen nog niet bestond.

Het idee om x keer per dag de map F te kopiëren naar map B lijkt me super, maar helaas ken ik geen vbs :(

Chris PHP

Chris PHP

13/12/2012 10:47:46
Quote Anchor link
Ozzie,

Met Cobian kun je ook per dag/week/maand/jaar je taks automatisch draaien zonder problemen. Je kunt deze tool zelfs als service installeren.

Maar om even jou voorbeeld aan te houden.

Je hebt ergens op een anders schijf of share een folder X aangemaakt. Dit wordt je bestemmingsfolder.
Dan maak je dus 2 tasks aan, 1 voor folder B -> Folder X, en 1 voor Folder F -> Folder X.

Dus dan krijg je 2 folders in je Folder X namelijk B en F. Dit kan je dus per dag/week/maand/jaar laten herhalen. Door het te laten overschrijven, of per uitvoering een nieuwe map met datum/tijd aan te laten maken in Folder X.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/12/2012 10:54:18
Quote Anchor link
Chris, ik snap wat je bedoelt, maar ik wil dat folder F IN folder B komt te staan.

De oplossing zou dan zijn dat ik folder F naar folder B kopieer, en folder B naar folder x. Dat zou dan de enige oplossing zijn.

"Je kunt deze tool zelfs als service installeren."

Wat bedoel je hier precies mee?

Chris PHP

Chris PHP

13/12/2012 10:59:54
Quote Anchor link
Ooh maar dat kan natuurlijk ook :-D.

Als voorbeeld:

Folder X = bestemmingsfolder
Folder B = Desktop folder
Folder F = Favorieten/test folder

Je wil deze tasks 1x per dag willen draaien, dan maak je een task aan om Folder F naar Folder B te backuppen, deze draai je op Vrijdag om 1 uur smiddags. Vervolgens maak je de task aan om Folder B te backuppen naar Folder X, en deze laat je dan draaien op Vrijdag om 5 uur smiddags.

Dus dan maakt hij smiddags eerst een kopie van je favo's naar je desktopfolder, en vervolgens backup je de desktop folder naar folder X. Simple as 123 ;-)

Een service betekend dat dit pakket in je services lijst wordt opgenomen, e deze daar gestart wordt wanneer je Windows opstart. Dan kan de applicatie op de achtergrond draaien zonder dat jij het merkt :-D

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/12/2012 11:03:24
Quote Anchor link
Oké, thanks :)

En hoe stel ik zoiets als service in?

(of moet ik dan gewoon aanvinken dat ie automatisch moet opstarten als windows opstart?)

Chris PHP

Chris PHP

13/12/2012 11:27:18
Quote Anchor link
Dat wordt tijdens de installatie gevraagd hoe je de applicatie wil installeren, dan krijg je drie opties

1. Als applicatie (voor huidige gebruiker)
2. Als applicatie (voor alle gebruikers)
3. Als Service

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/12/2012 11:45:00
Quote Anchor link
Oké thanks... en als ik het als service installeer, dan is het toch nog wel steeds gewoon datzelfde programmaatje? Dan hoef ik toch niet ineens met command lines te gaan werken ofzo? En waar kan ik zo'n service terugvinden? In het opstart menu ofzo?

Chris PHP

Chris PHP

13/12/2012 11:52:36
Quote Anchor link
Nee de software komt gewoon in je Start -> Programma's te staan en heeft gewoon nog een GUI. Alleen is hij nu ook als service gesinstalleerd en hoef je niet de applicatie te openen om een task te starten.

Het draait dan als het ware als een achtergrond proces mee. Zie het als de Services zoals Apache en MySQL, die staan ook in je service lijst. Ik gebruik dit zelf ook voor mijn dagelijkse back-up's naar de NAS en werkt goed.
Gewijzigd op 13/12/2012 11:53:33 door Chris PHP

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/12/2012 11:53:55
Quote Anchor link
Oké, top! Dankjewel Chris! :)

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.