Fixed divje scrollt niet meer na php include in IE
Ik heb al eerder op webmastercity en html-site hulp gevraagd voor het volgende probleem:
Ik heb een divje, als je (alleen in IE) op de tekst in het divje sta kan je je scroll wiel gebruiken, maar als je ín die div, op een leeg stukje ga staan (bijv een leeg stukje van een regel na een regel einde) met je muis, kan je opeens niet meer scrollen met je wieltje.
Ik vroeg toen al algemeen of ieand een oplossing wist, nu was ik echter bij een nieuwe site bezig, daar werkte het scrller gewoon, maar na het opnieuw indelen van divjes, kreeg ik opeens het zelfde probleem. Toen ben ik maar eens verchillende dingen op een rijtje gaan zetten:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<HTML>
<HEAD>
<TITLE> scroll test </TITLE>
</HEAD>
<BODY>
<div style="width: 300px; height: 300px; overflow: auto; border: red solid 1px;">
1. gewone tekst:<br />Lorem ipsum dolor sit amet, ....... (op de site staat hij hier volledig) ...... pulvinar imperdiet.<br />
</div>
<br />
<div style="width: 300px; height: 300px; overflow: auto; border: red solid 1px;">
2. include:<br /><?php
include('lipsum.php');
?>
</div>
<br />
<div style="width: 300px; height: 300px; overflow: auto; border: red solid 1px; position: relative; left: 320px;">
3. relative include:<br /><?php
include('lipsum.php');
?>
</div>
<br />
<div style="width: 300px; height: 300px; overflow: auto; border: red solid 1px; position: absolute; top:300px; left: 320px;">
4. absolute include:<br /><?php
include('lipsum.php');
?>
</div>
<br />
<div style="width: 300px; height: 300px; overflow: auto; border: red solid 1px; position: absolute; top:1000px; left: 320px;">
5. absolute geen include:<br />Lorem ipsum dolor sit amet, ....... (op de site staat hij hier volledig) ...... pulvinar imperdiet.<br />
</div>
</body>
</html>
<HTML>
<HEAD>
<TITLE> scroll test </TITLE>
</HEAD>
<BODY>
1. gewone tekst:<br />Lorem ipsum dolor sit amet, ....... (op de site staat hij hier volledig) ...... pulvinar imperdiet.<br />
</div>
<br />
2. include:<br /><?php
include('lipsum.php');
?>
</div>
<br />
<div style="width: 300px; height: 300px; overflow: auto; border: red solid 1px; position: relative; left: 320px;">
3. relative include:<br /><?php
include('lipsum.php');
?>
</div>
<br />
<div style="width: 300px; height: 300px; overflow: auto; border: red solid 1px; position: absolute; top:300px; left: 320px;">
4. absolute include:<br /><?php
include('lipsum.php');
?>
</div>
<br />
<div style="width: 300px; height: 300px; overflow: auto; border: red solid 1px; position: absolute; top:1000px; left: 320px;">
5. absolute geen include:<br />Lorem ipsum dolor sit amet, ....... (op de site staat hij hier volledig) ...... pulvinar imperdiet.<br />
</div>
</body>
</html>
live at: http://www.volgensbartjes.nl/scroll1.php
zoals je ziet, 5 divjes.
Het probleem blijkt nu niet te komen als ik een pagina include
ook niet als ik een divje absolute positioneer
ook niet als ik een divje relatief positioneer
ook niet als ik include in een relatief gepositioneerde div
alléén als ik include in een absolute gepositioneerde div.
en das juist het gene wat ik steeds gebruik! :@
Ik heb dus gevonden wannéér het zich voordoet, nu nog de oplossing.
Heeft iemand hier eens vaker van gehoord?
Het lijkt een IE bug, maar kan echt nergens op google iets vinden hierover.
sites die dit probleem nu dus hebben zijn
http://www.volgensbartjes.nl/bert
http://www.estherlaan.nl/test
http://www.musicalwognum.nl/
Alvast bedankt.
Bart
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Bart Huisman
misschien kan het wat helpen moest je een achtergond in die divjes zetten (kleur, wit of afbeelding) test dat eens
Quote:
dit lijkt me gewoon een ie bug, negeren dus...
juist niet dus he. het grootste deel van de "gewone bezoekers" (lees niet technische bezoekers) surft nog steeds met IE, dus ik maak gewone sites dus júist voor IE goed bezoekbaar...
achtergrond is vaak geen optie, bijv. op musicalwognum.nl heb ik een ahctergrond plaatje in een andere layer er achter....
Heb je al een achtergrond plaatje erin zitten? Of is dat plaatje er los achter?
(ik begreep je niet helemaal) Anders maak je toch een transparant gifje en gebruikt die als achtergrond? Daar merkt niemand wat van en het plaatje erachter blijft gewoon zichtbaar.
Plus dat er ook vast wel een andere oplossing is, die ik helaas niet weet, maar jan vast wel.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door J V
Quote:
Of is dat plaatje er los achter?
Quote:
bijv. op musicalwognum.nl heb ik een ahctergrond plaatje in een andere layer er achter
transparant kan ik idd proberen of dat het oplost.
background: url(trans.gif);
neer te moeten zetten, mja, probleem in iedergeval opgelost.
zet je content op een 100% height :)
ja, ok, maar als je 100 a4tjes op ee pagina zet krijg je op een gegeven moment tóch te maken met scrollen ;) weet niet of je mijn voorbeelden heb bekeken? 2 van de 3 zijn schermvullende site waar alleen wat ruimte wordt weggesnoept voor andere balken ;)
Geef mij maar een hele pagina van 100 A4 die ik in 1 pagina scrollen, dan eeen tekst van 1/2 A4 dat ik in een losse div moet scrollen
dan wordt het zo gouw zo'n standaard frontpagesite he? :P ik probeer der nog wat leuks van de maken... aar maak ook 1-pagina-sites hoor, zo iets als www.cafestam.nl en surinat.com vind je dus handiger? :P