Flash leren
De sites die je vind met zoekmachines over Flash action script zijn meestal oud, leggen niet goed uit, en zien er meestal nogal uit alsof ze zelf niks ervan weten. Ook op forums die je tegenkomt zie je vaak dat het laatste bericht van een paar jaar geleden is.
Mijn doel is om action script stap voor stap te leren programmeren (het liefst zonder een programma ervoor te installeren)
En om er dan spellen of mooie websites mee te maken.
Ik heb ook al gedacht om in plaats van action script, de programmeertaal Lingo te gaan leren. Maar daar vind je nog minder informatie over.
Lingo lijkt op action script, het is ook van Adobe en is vooral bedoeld om spellen mee te maken.
Het is zeker handig om al kennis te hebben van andere programmeertalen en Flash of Lingo kan samenwerken met PHP.
Op internet kom je bijvoorbeeld tegen dat de ene site zegt dat je verplicht een programma moet installeren om met action script iets te kunnen maken.
Andere sites zeggen dat hetzelfde programma helemaal niet nodig is, en dat je gewoon kan werken in notepad (of kladblok).
Ook begrijp ik nog steeds niet het verschil tussen de bestandsextenties *.as *.fla en *.swf
Als iemand ooit een site heeft gevonden waar je echt op een normale manier kunt beginnen met actionscript / Lingo kan die dan a.u.b een link geven?
En als iemand van zichzelf al verstand heeft van deze dingen, kan die dan informatie geven waar ik misschien iets aan heb?
Om Flash movies te kunnen maken heb je Adobe Flash (let op niet de player) nodig. Ik weet niet of het tegenwoordig nog los te verkrijgen is, ikzelf heb het geluk gehad heel goedkoop aan een Adobe CS4 Design Premium licentie te kunnen komen.
Een *.fla bestand is hetgeen je dus opent met Adobe Flash en daarin kunt bewerken
Actionscript kan je beschouwen als een soort van macrotaal om Flash Movies aan te sturen, je kan dit in Flash zelf doen of in een extern bestandje, dit werkt het zelfde als met Javascript in HTML.
De swf is het uiteindelijke resultaat als je de boel gecompiled hebt.
Ik denk dat je het nooit kunt leren op deze manier, hoe vervelend dat dat ook is. Ik denk dat je het alleen kunt leren met eeen cursus en die zijn meestal ook nog eens duur.
Toevoeging op 24/08/2012 20:17:19:
Ik ken Lingo alleen van TV ;-)
Ik werk weleens met Flash AS maar echt super ingewikkelde dingen heb ik er niet mee gedaan (tot op heden).
Jan terhuijzen op 24/08/2012 19:45:06:
Ik denk dat ze je zelfs hier niet verder klunnen helpen? of wel, weet iemand op phphulp iets van Flash / Lingo?
Ik denk dat je het nooit kunt leren op deze manier, hoe vervelend dat dat ook is. Ik denk dat je het alleen kunt leren met eeen cursus en die zijn meestal ook nog eens duur.
Alleen met een cursus? Tuurlijk niet. Koop gewoon een boek, bijvoorbeeld deze:
http://www.bol.com/nl/p/basiscursus-flash-cs5-en-actionscript-3-0/1001004010301511/
Ga naar www.bol.com en typ in het zoekveld 'actionscript'.
Gewijzigd op 25/08/2012 01:25:06 door Ozzie PHP