Flash
Ik ben van plan binnen nu en een maand de basis van Flash onder de knie te krijgen. Ik vind het een geweldige programmeertaal, en wil het graag kunnen. Ik heb wat gegoogled, maar ik wil geen amateuristische cursussen/tutorials gaan volgen. Daarom ben ik hier. Ik wil jullie vragen of jullie mij een cursus/tutorialreeks kunnen aanbevelen, waarmee ik alles stap voor stap - maar duidelijk - uitgelegd krijg. Bovendien ben ik op zoek naar het juiste programma wat ik kan gebruiken om Flash dingetjes te maken - het liefst zo uitgebreid als phpDesigner voor php enz. is.
Alvast bedankt,
Jezpur
Flash is een programma waarmee animaties, applicaties, games enz gemaakt mee kunnen worden.
De programmeertaal die in flash wordt gebruikt, heet actionscript. Animaties kunnen ook gemaakt worden zonder actionscript.
Je hebt hier dus het programma Flash voor nodig, tegenwoordig van Adobe en niet meer van Macromedia (is samen gegaan).
Het beste is natuurlijk om eerst de basic te leren, en dat zijn de tweens, movieclips enz.
Dus nog geen actionscript, behalve dan de simpele dingen als stop(), gotoAndPlay() enz.
Ja, ik begin die tweens al door te krijgen. Gaaf :). Thanks allebei!
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door yorick17
Ik zit nu met een volgend probleem. M'n Flash animatie is gelukt. Een leuke 'tween' zoals ze dat noemen. Nu wil ik alleen dat een 'binnen glijdende' tekst blijft staan, maar dat een ander plaatje blijft doorroteren.
Hoe lukt me dat? Als ik stop(); doe, stopt alles...
Dat doe je niet met stop (), maar gewoon op de timeline. Maak een tween met je binnenglijdende tekst, die bijvoorbeeld stopt op frame 100. Daarna laat je hem gewoon staan. Maak op een andere laag een tween voor het roterende plaatje, en laat die doorgaan op het moment dat de tekst stopt.
hoewel AS 2.0 nog wel gebruikt wordt, is het denk ik niet aan te raden om als beginner dat nu nog te gaan leren.
AS 3.0 is 10x zo irritant en moeilijk en zinnig, maar als je het eenmaal onder de knie hebt is het magisch
Dat roterende plaatje zit tussen frame 0-30, de tekst 0-15. Bij de tekst van 15-30 zitten keyframes, want ik wil dat hij nog wel aanwezig blijft op het moment dat hij binnen is. Eigenlijk zou het dus zo moeten, dat wanneer de loop eenmaal 1x is afgespeeld, de eerste 15 frames van de tekst worden overschreven met keyframes van frame 30... Kan dat?
@Jasen: bedankt voor de site, heb er al meteen weer iets geleerd, echter door het irritante dat er geen zoekfunctie is kon ik dit niet vinden...
Timen schreef op 03.12.2008 21:27:
Als je nu begint met actionscript zou ik me niet meer gaan focussen op handmatig tweens maken etc. alleen nog maar op actionscript 3.0 shizzle. Waar je dus ook je tweens programmeert..
hoewel AS 2.0 nog wel gebruikt wordt, is het denk ik niet aan te raden om als beginner dat nu nog te gaan leren.
AS 3.0 is 10x zo irritant en moeilijk en zinnig, maar als je het eenmaal onder de knie hebt is het magisch
Pardon? 10x zo irritant en moeilijk? Nee hoor, het is 10x zo makkelijk en fijn. Ook AS is nu een volwassen programmeer taal (aan het worden). Er zit structuur in. Als je het niet gewend ben is het lastig, maar OOP is gewoon de toekomst.
In de andere movieclip zet je de andere animatie, uiteraard zonder stop.
Deze 2 movieclips plaats je op de stage.