font smoothing, ja of nee?
Nu ben ik toch wel benieuwd... ben ik de enige die die scherpe letters veel mooier vindt? Wat vind jij mooier? Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen.
Klik op het plaatje. Links is scherp (zoals ik het mooi vind), rechts is zoals het tegenwoordig in alle browsers wordt getoond:
Ik vind persoonlijk de rechtse veel helderder. Met scherpe letters word alles zo pixelig wat het moeilijker maakt te lezen.
Thanks voor je reactie Jordi. Ik vind die rechtse juist "viezer" alsof de letters zijn uitgesmeerd... maar ik ben erg benieuwd wat de rest vindt! Het is een hele makkelijke vraag, dus ik verwacht veel reacties!
Jordi kroon op 12/10/2012 09:46:55:
Ik vind persoonlijk de rechtse veel helderder. Met scherpe letters word alles zo pixelig wat het moeilijker maakt te lezen.
Precies hetzelfde :)
Gewijzigd op 12/10/2012 10:40:07 door Joakim Broden
links 1 - rechts 2
Rechts is beter leesbaar en een stuk mooier naar mijn mening. Links ziet eruit alsof we terug in de tijd zijn gegaan.
Ik denk dat ik deze wedstrijd ga verliezen...
Heb jarenlang met de linkervariant gewerkt en ben daar dus totaal aan gewend. Maar blijkbaar zijn velen dus inmiddels aan de rechtervariant gewend. Had ik eigenlijk niet verwacht.
Ik was me er eigenlijk niet zo van bewust om eerlijk te zijn. Maar nu ik het hier zo naast elkaar zie staan wil ik echt niet meer terug.
Je moet voor de grap het plaatje maar eens even opslaan en dan flink inzoomen. Dan zie je dat er aan de rechtse kant allerlei "kleurtjes" zijn toegevoegd. De bedoeling hiervan is dat de rechte hoeken verdwijnen. De letters zijn feitelijk gezien dus minder scherp. Maar door het toevoegen van die extra kleurtjes worden de letters iets dikker, waardoor ze voor de meeste mensen waarschijnlijk wat makkelijker te lezen zijn. Maar ze zijn dus minder scherp.
(Voor mensen die wel eens met Photoshop werken, dit effect is te vergelijken met een hele lichte 'blur'.)
Ik vind het veel beter.
Maar 't zijn toch gewoon browser-instellingen? In Opera kan ik het ook uitschakelen.
En ik zou het als gebruiker/bezoeker heel vervelend vinden als jij mijn instellingen wilt veranderen/voorschotelen.... niet dat je dat voor elkaar krijgt (op Opera dan), maar 't idee is gewoon klote.
Je kan wel met een plaatje werken.
Nee... het is absoluut niet mijn idee om instellingen van gebruikers te willen veranderen!!! Ik ben gewoon puur benieuwd wat de meeste mensen fijner vinden. Ik heb nog geen voorstanders van de linkse versie overigens. Toch benieuwd of die er nog gaan komen...
Meer meningen zijn welkom!
http://www.joelonsoftware.com/items/2007/06/12.html
Anyway, voor zover ik weet zul je de linker variant steeds minder gaan zien omdat de pixel dichtheid van schermen steeds hoger word.
Gewijzigd op 12/10/2012 11:49:30 door - Mark -
Ozzie PHP op 12/10/2012 11:32:28:
Eddy, waar in Opera kun je dat instellen?
Sorry, niet in Opera. Gewoon in Windows wel > Cleartype.
Uiteraard kan je in Opera wel een standaard-lettertype kiezen die anti-aliasing heeft (als Calibri bijvoorbeeld)
- Mark - op 12/10/2012 11:40:32:
Anyway, voor zover ik weet zul je de linker variant steeds minder gaan zien omdat de pixel dichtheid van schermen steeds hoger word.
Wat bedoel je hiermee?
Hoe het in zijn werk gaat weet ik niet maar zie het maar als hardware matige font smoothing.
Vroeger waren er veel minder pixels per inch dan tegenwoordig en Apple heeft de zogenaamde Retina schermen uitgevonden die de pixeldichtheid verdubbeld (!). Hierdoor kun je afbeeldingen erg scherp zien en kun je zelfs geen pixel meer ontdekken op je scherm.
Tot zover de introductie.
Ik denk zelf juist het omgekeerde dan Mark. Doordat we meer pixels per inch hebben worden de scherpe fonts nog scherper en krijgen we op den duur een erg beroerd font. Hoemeer pixels per inch hoe lelijker scherpe fonts worden.
Nu terug naar het topic:
De rechts is 10x mooier. Je ogen maken van een rij pixels een figuur die erg smooth lijkt, al zonder het gebruik van font smoothing. Tussen pixels op een scherm zit een minuscuul kleine ruimte, die ruimte zorgt ervoor dat onze ogen de pixels aan elkaar gaat binden en we vloeiden lijnen krijgen. Hierdoor zien we bijv. een cirkel i.p.v. allemaal pixels die net 1 pixel verder staan dan de vorige.
Je ogen doen dit al zelf, alleen niet echt heel erg optimaal. Om het optimaal te laten gebeuren laat je de kleur zelf 'outfaden'. Je brengt langs de rand allemaal net wat lichtere tinten pixels bij waardoor je ogen er een compleet vloeiende lijn van maken.
Dit gebeurd overal, zoom maar eens 1000x in in Photoshop, je ziet dan het pixel raster. De kleuren worden steeds verder uitgefaded, bij alles van afbeeldingen tot diagonale lijnen.
Ik ben dus volledig voorstander van de rechts methode, het is de moderne en beste manier om onze ogen het mooiste plaatje te laten creëren.
Photoshop extraatje
Voor de liefhebber: In Photoshop kun je ook scherpe fonts laten zien en niet scherpe. Schrijf maar eens wat tekst en verander bovenin een keuzemenu in scherp i.p.v. vloeiend of 1 van de andere.
Wouter, ik ken Photoshop en ik weet precies wat je bedoelt. Alleen door font smoothing worden de letters niet scherper, maar softer en iets dikker. Omdat ze dikker zijn, zijn ze blijkbaar makkelijker te lezen wat de meeste mensen als prettig ervaren.