Form element <select>
Ik heb een formulier met daarin een <select><option></option></select> element.
Uit een database worden verschillende opties opgehaald, stuk of 5. dus krijg je een dropdown met 5 mogelijkheden. Alleen er moet 1 optie geselecteerd zijn.
Het gaat om een gebruikers profiel met die een bepaalde optie heeft geselecteerd, die gebruiker zou zijn/haar optie moeten kunnen wijzigen.
Dus hoe geeft ik in het <select> element aan welke optie van de gebruiker geselecteerd is?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door --
Er zijn 5 opties, bijv. Vissen(id1), Fietsen(id2), Winkelen(id3), Roeien(id4) en Zwemmen(id5).
Een gebruiker heeft als hobby gekozen Zwemmen(id5).
Wanneer deze gebruiker zijn hobby wilt wijzigen m.b.v. het wijzigings formulier moet de gebruiker dus een keuzelijst te zien krijgen met die vijf keuzes er in. Alleen haar huidige keus Zwemmen(id5) moet geselecteerd zijn.
De gegevens worden uit de database gehaald. dus het select element van het formulier ziet er zo uit:
<select name='hobby'>
while lus {
<option value='$keuze'></option>
}
</select>
Johan, ik denk dat je nu 5x selected='selected' doet. Dan selecteerd hij er uiteraard geen een specifieke, of zit ik erg verkeerd?
want je zegt selected="selected" ? wat is dit voor functie of dingetje
ik ken wel:
<option value='id1'></option>
<option value='id2' selected></option>
<option value='id3'></option>
<option value='id4'></option>
<option value='id5'></option>
inderdaad Ivo, hij selecteerd nu geen specifieke... weet jij hoe?
zet een IF in je while lus die checked welke optie de gebruiker heeft ;)
Kun jij, als jij denkt dat het wel zo moet, zo'n kleine code tikken dan met jouw oplossing zoals ik heb gedaan in het voorbeeld?
if ($hobby==$hobby1){
echo "<option value='$hobbyid' SELECTED>$sh</option>";
}else{
echo "<option value='$hobbyid'>$sh</option>";
}
PS: <option value='' selected></option> == <option value='' selected='selected'></option>
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Ivo K