Formulier met meerdere submitknoppen, voorkeur aangeven?
Hans W
07/11/2009 12:29:00Hallo,
Ik ben bezig met het maken van een stappenformulier voor een offerte aanvraag.
In dit formulier komen 5 knoppen voor met de functie submit, maar elk met een ander resultaat in het vervolgscript.
De knoppen "vorige", "velden legen" en "volgende" staan direct onder het formulier.
Vorige is in stap in "DISABLED". Als ik het formulier aanklik, komt de focus voor verzenden met enter op "velden legen" te liggen, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling.
Kan ik zorgen dat deze focus automatisch op de knop volgende komt?
Alvast bedankt.
Groeten Hans
Ik ben bezig met het maken van een stappenformulier voor een offerte aanvraag.
In dit formulier komen 5 knoppen voor met de functie submit, maar elk met een ander resultaat in het vervolgscript.
De knoppen "vorige", "velden legen" en "volgende" staan direct onder het formulier.
Vorige is in stap in "DISABLED". Als ik het formulier aanklik, komt de focus voor verzenden met enter op "velden legen" te liggen, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling.
Kan ik zorgen dat deze focus automatisch op de knop volgende komt?
Alvast bedankt.
Groeten Hans
PHP hulp
18/11/2024 00:38:48- SanThe -
07/11/2009 12:39:00Hans W
07/11/2009 13:49:00@SanThe
De functie tabindex ken ik, en die had ik ook al geprobeerd, maar dat is niet het probleem.
Bij formulieren hoef je niet per se op de knop verzenden te klikken, of er met de tab-toets heen te gaan. Als je ergens in het formulier bezig bent (als een van de formulierelementen een focus heeft), krijgt de knop van het type submit automatisch een focus en kun je door op enter te toetsen, het formulier verzenden. Dit heeft dus met de tabindex niet te maken.
Alleen heb ik meerdere knoppen van het type submit, en hij pakt automatisch de eerste. Dit is alleen de verkeerde knop. Ik wil graag die "autofocus" aan een bepaalde knop toewijzen.
De functie tabindex ken ik, en die had ik ook al geprobeerd, maar dat is niet het probleem.
Bij formulieren hoef je niet per se op de knop verzenden te klikken, of er met de tab-toets heen te gaan. Als je ergens in het formulier bezig bent (als een van de formulierelementen een focus heeft), krijgt de knop van het type submit automatisch een focus en kun je door op enter te toetsen, het formulier verzenden. Dit heeft dus met de tabindex niet te maken.
Alleen heb ik meerdere knoppen van het type submit, en hij pakt automatisch de eerste. Dit is alleen de verkeerde knop. Ik wil graag die "autofocus" aan een bepaalde knop toewijzen.
Jan Koehoorn
07/11/2009 13:58:00Het zal te maken hebben met de volgorde van de submitbuttons binnen het formulier. Wil je die niet aanpassen, dan zul je met JavaScript aan de gang moeten, bijvoorbeeld op het onkeyup event van de textinputs.
Hans W
07/11/2009 14:03:00Jan Koehoorn
07/11/2009 14:19:00Ja, dan moet je inputs type button gebruiken en met JavaScript opvangen wat er gebeurt als er geklikt wordt. Dit heeft echter weer als bezwaar dat je form niet meer werkt als JS uitstaat.