forum maken
Ik weet, het klinkt misschien meteen hoog gegrepen van me, maar kent iemand van jullie een goede tutorial voor een forum aan te maken?
Ik ben al aan het uitproberen geweest en aan het zoeken geweest maar jammer genoeg vind ik niets waar ik echt wat mee kan.
Het is de bedoeling dat het forum ingebouwd word in een site en de layout van de site overneemt, dus een phpbb forum is geen optie, ook moet het meewerken met een al bestaand registratiesysteem bestaande uit gebruikersnaam, wachtwoord, registratiedatum, geboortedatum, ...
En uiteraard als een gebruiker al is ingelogd moet dit ook zo blijken voor het forum, zodat hier niet appart voor ingelogd moet worden.
Liefst een nederlandse tutorial, maar engels mag ook ;)
http://net.tutsplus.com/tutorials/php/how-to-create-a-phpmysql-powered-forum-from-scratch/
Het enige wat jij moet doen is even kijken hoe het met je user table zit.
De stijl: dat is gewoon css. Dat is echt wel het minste van je zorgen.
Verder moet je de gebruikers van jouw site zien te integreren in phpBB; inclusief de authentificatie (ingelogd zijn en zo).
Ik denk wel dat je modules kan vinden die zorgen dat je externe users toch in het phpBB systeem krijgt. (zou ik moeten nakijken).
-----
Nu, wat is een forum?
- Gebruikers: die heb je al.
- topics: in feite is dit weinig meer dan een gastenboek (elke entry heeft een user, een tekst, een titel, een tijdsstempel). 1 extra veld "topic" groepeert de posts van een topic
- categorieën: Die groeperen gewoon topics. Die zorgen ook voor de hierarchie; de structuur van waar wat komt.
- acties, rollen en rechten. Dit is een koppeling van user <-> acties.
bv. je maakt een tabel met rollen; bv. 'moderator', 'contributer' (iemand die iets mag toevoegen), 'guest', ...
Dan heb je twee koppeltabellen:
* actie_rol: bv. "edit own post" mag worden uitgevoerd door 'contributer'; "edit any post" mag worden uitgevoerd door 'moderator', maar niet door 'contributer';
* user_rol: een lijst van rollen die elke user bezit.
-> Een JOIN van die drie gegevens zorgt dat iedereen de juiste rechten heeft.
Ik denk dat dit zowat de essentie is van een forum.
Aan de afwerking zal je ook nog zeer veel werk hebben. UBB toevoegen, smileys toevoegen; pagination; eventueel e-mailberichten, ...
Maar bij het weergeven nl2br($item['content']).
Bart V B op 12/09/2013 22:48:49:
Nee geen enters in de database zetten.
jullie draaien de boel om heren.
een bericht wordt ingevoerd in een textarea. In een textarea mag je dus enters ingeven, Die enters bevinden zich dus her en der in de inhoud van de tekst die de gebruiker heeft ingevoerd in die textarea. Deze inhoud sla je gewoon in één keer op in de database compleet met de enters er in. Wil je bij het weergeven deze tekst echter converteren naar HTML dan zul je de enters moeten verwisselen naar <br>, en dat is precies wat de functie nl2br doet.
Ik zeg bij het weergeven moet die met behulp van nl2br een enter neerzetten.
Toch niet bij het invoegen??
Bij een text area zijn enters \r of \n die zijn niet "gewoon" zichtbaar.
ik ben blij dat jullie nog reageren, maar zoals ik al zei had ik de oplossing al gevonden, en dit heb ik inderdaad bij de uitvoer met nl2br gedaan, en ik denk dat ik Frank begrijp: een bericht bevat gewone enters, deze zet je niet om naar <br /> wat dus geen enter is maar een code voor een enter, de enterst staan dus in principe wel in de database ;)