foto uploaden en pad meegeven in MySQL
Ik ben volledig nieuw op dit Forum, en ben slechts sinds 1 week aan de slag met PHP. Sinds twee dagen zit ik het internet af te speuren voor onderstaand "probleem" (in mijn geval dan...). Zoals gezegd heb ik nog weinig ervaring met code schrijven. Alle begin is moeilijk, vandaar even een post.
Situatieschets:
- wil via form nieuwsfacts kunnen toevoegen vergezeld van een sfeerbeeld (image).
- in MySQL heb ik id / titel / datum / inhoud (tekstveld) / auteur / foto in de tabel "nieuwsfacts"
- foto-veld: hier wil ik een het pad naar de file (filenaam met extensie)
Ik wil dit in 1 gebruiksvriendelijk formulier aanmaken, waarbij je de gegevens invult, een bijhorende foto "bladert/browsed" en dan alles in 1 keer verzend zodat het allemaal in dezelfde record terecht komt.
> De file wordt upgeload in een map (images/uploads/)
> Het pad wordt samen met de andere gegevens in de database gezet
Dit is waar ik naar op zoek ben.
Ik heb talrijke codes gecheckt op het net, maar meestal is dit enkel om een file up te loaden, zonder bijhorende gegevens uit een form. Ik heb ook geen idee hoe ik alles wat ik google in 1 werkend script kan implementeren.
Ik hoop dat ook dat iemand van jullie me op goede weg kan zetten - eventueel met een eigen script. Erg geapprecieerd.
Je geeft zelf al aan dat je pas een week bent begonnen met PHP leren.
Denk hieraan dat PHP niet iets is om in de database te zetten, Daarvoor gebruiken we MYSQL.
Mijn advies is om klein te beginnen, Probeer eerst eens een contact formulier te bouwen.
Je zou natuurlijk wel de code moeten begrijpen voordat je iets groots gaat bouwen.
Hier op dit forum zijn een aantal goeie artikelen/tutorials wat je misschien weleens door kan lezen.
Het is me reeds gelukt om een INSERT form aan te maken met gewone textfields (naar mysql database - varchar veld). Ik weet echter niet hoe ik één van die veldjes nie kan omzetten naar een file-field die een foto upload en het path naar het respectievelijke recordveldje stuurt.
Op het forum en in de tuts vind ik niet iets die dit combineert (gewone form met file upload in 1)...
Weet u meer specifiek waar ik terecht kan?