Fotoalbum
In school leer ik concepten van het object georienteerd programeren in java en nu wil ik deze lijn verder trekken naar PHP.
Wat ben ik dus aan het maken:
een fotoalbum bestaande uit 3 klassen
Een mapuitlees klasse, een afbeelding klasse en een Album klasse.
Deze werken en ik kan deze dus gebruiken, maar het zou nu pas leuk worden als ik zelf zou kunnen bestanden uploaden via een cms achtig iets.
Mijn vraag is nu, gebruik ik dezelfde klasses? of maak ik nieuwe, om bijvoorbeeld een album aan te maken. Ik loop hier wat vast, hopelijk weten jullie raad.
Voor de admin zou ik de volgende classes maken:
- Upload (foto's uploaden)
- Image (afbeeldingen aanpassen, evt resizen/watermerken toevoegen)
- Zip (Zip bestanden kunnen uploaden)
Je zou het zelfs nog kunnen uitbreiden met een login class, maar ik denk dat dat hiervoor niet nodig is.
Voor de sites zelf:
- Album (deze leest een album uit, telt hoeveel foto's er in een map zitten etc)
(- hierbij kun je hem op verschillende manieren laten inlezen: Database, XML en readdir)
- Picture (geeft de foto weer, evt reacties/rating (kan dus ook nog een reactie en rating class bijkomen)
- Main (deze leest de albums)
- Navigatie (navigeren tussen foto's)
Je zult het dus moeten afstemmen op je eigen wensen, ik zou dus sowieso een aantal extra classes aanmaken, maar je kunt wel gebruik maken van je Main-class om te zien welke albums er zijn, en de Album-class om foto's te kunnen verwijderen etc.
Dat is de kracht van OOP, als je het slim aanpakt, kun je veel code hergebruiken. En als je eenmaal met een class hebt leren werken, bijvoorbeeld een image class, dan kun je bijna niet meer zonder, want het neemt je erg veel werk uit handen.
Bedankt voor de tips!