Fotografie website
eerste dag hier :)
Ik heb een website gemaakt voor mijn broertje hij is fotograaf.
http://www.meesvandenekart.nl
Ik heb geprobeerd een zo mooi mogenlijke site te maken, ook met gebruik van :
http://www.phphulp.nl/php/script/data-verwerking/contact-formulier/12/
Als jullie naar www.meesvandenekart.nl/contact.php gaan zien jullie hoe het is geworden. In IE is het bij mij echt wazig. Die velden zijn miniscuul??
in FF werkt hij wel, maar mijn footer is daar een kilometer naar beneden gezakt.
Graag hulp en reacties op de website
greetz
Sem
Ik raad aan om eerst je site eens te valideren bij de W3 validator. En kies ook een doc-type.
http://validator.w3.org/check?uri=www.meesvandenekart.nl&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0
Veel fouten in het gebruik van /> ik zie hier het probleem niet van in dus ga dat ook niet veranderen.
Wel merk ik dat een doctype misschien toch wel handig is. Als ik nu een doctype :
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
erin zet heb ik dan kans dat de website in 1 x er anders uitziet dan normaal?
Veel fouten in het gebruik van /> ik zie hier het probleem niet van in dus ga dat ook niet veranderen.
Wel merk ik dat een doctype misschien toch wel handig is. Als ik nu een doctype :
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
erin zet heb ik dan kans dat de website in 1 x er anders uitziet dan normaal?
Hoe wordt de website onderhouden? Is dit nog allemaal hand werk?
De punten die hier boven genoemd worden zou ik nog even oplossen als ik jou was, maar je mag al super trots op zijn!
Fijn weekend!
Zal ik daar zelf niet te veel op aanmerken.
Wel heb ik op een paar dingen wel een opmerking:
- Zoals Aar zegt: Neem een DOC type
- Footer probleem: Ik denk dat je eens moet kijken naar de top margin in je css file.
- Tevens zie ik een foute manier van werken op je contact pagina.
Je gebruikt daat de <label> tags samen met de input velden. Waarom zet je deze ook nog eens in een <table>? Dit is niet nodig, zelfde geld voor je contact info gedeelte.
Je kunt daar met je <label> en input velden je pagina mee stylen en is geen <table> voor nodig.
- Home pagina: Probeer deze eens meer vulling te geven. Bijvoorbeeld meer teksten en welke fotografie werken je broer doet.
- Pagina foto's: Boven elke pagina heb je een foto staan. Deze zijn vind ik persoonlijk wel een mens groot. Deze zou ik kleine maken.
- Zoals header, footer en nav heb jij een <div> gegeven met een id. Deze onderdelen hebben in html5 een eigen tag gekregen. Deze zou je misschien kunnen toepassen. De tags er voor zijn: <header></header>, <footer></footer> en <nav></nav>.
Hoop dat je wat hebt aan deze kleine tips.
De grootte foto's op de foto pagina's is een must. Zo weinig mogenlijk tekst en zo veel mogelijk foto's.
Het draait uiteindelijk allemaal om de foto's.
//
De nieuwe tags van html 5 ga ik niet toevoegen. Ik vind dat te veel werk voor geen toevoeging.
//
Over het contact formulier wil ik het nog hebben aangezien die nog niet werkt en allemaal testjes zijn, ik zet ze in een table omdat ze dan mooi naast elkaar staat. En inderdaad kunnen de label tags weg.
btw
Deze website hou ik zelf bij via notepad++
De plaatjes kan mijn broer allemaal zelf uploaden en zelf toevoegen aan de pagina. Dit is dus wel handwerk, maar ik volg nu de opleiding applicatie ontwikkeling en wil graag later voor hem een progamma schrijven voor het gemakkelijk maken van het uploaden van foto's,
Gewijzigd op 14/09/2012 18:11:20 door Sem E
Hey soms krijg ik een error dat de galery niet geladen is en de andere keer doet hij het gewoon.
Tevens heeft het een toegevoegde waarde op het semantiek html schrijven in huidige richt lijnen.
Contact pagina moeten de label tags niet weg, maar de <table> tags moet je weg halen en de <label> en inputs stylen met css.
Daarnaast wil je dus een site vol met foto's hebben. Maar persoonlijk zou ik van z'n site gelijk weg klikken. Ik zou graag lezen welke fotografie werk de gene doet maar ook kleine overige uitleg wat er mogelijk is. Want je kunt nergens afleiden of er bruiloften, foto shoots enz..... mogelijk is bij je broer.
Ook op de overzicht pagina zou ik wat info zetten. Waar en wanneer de foto is gemaakt.
Maar ook info zoals thema van de shoot enz...
Dit zal de site meer kracht geven.
Gewijzigd op 14/09/2012 20:24:29 door Frank WD
een doctype is een MUST! dus zet deze er snel bij..
verder over je website qua ontwerp
lekker strak maar toch vind ik de text niet passen bij de rest.. het is een beetje te "casual" kies een iets meer speelse lettertype..
verder zou ik een icon toevoegen dat staat wat mooier in mijn tabblad..
qua code:
Geen CENTER tags gebruiken. en GEEN tabellen dit is echt not done! je gebruikt iets voor een doel waar het niet voor bedoeld is.. je gebruikt namelijk ook geen slippers om ermee te gaan hardlopen... ( het kan wel maar het is niet juist )
tabellen zijn om gegevens etc wat je uit een database haalt weer te geven bijvoorbeeld en dienen dus niet voor de opmaak gebruikt te worden. de center tag is verouderd je hoort dit met CSS op te lossen.
verder is het belangrijk om semantiek in je website te hebben maar omdat ik dit zelf iets vind voor html5 kan je het nu achterwege laten maar let erop in de toekomst!
verder best een nette website.
p.s. de kritische reacties die je hier krijgt zijn alleen maar om je te helpen je website te verbeteren en zijn niet bedoeld om je website af te kraken o.i.d. dus reacties als: maar ik gebruik het omdat het dan netjes naast elkaar weergegeven wordt is niet echt gepast.
wat werkt er niet aan je contactform?
Gewijzigd op 14/09/2012 23:06:03 door Reshad F
- de foto is belangrijk, maak de rest donker (heeft adobe photoshop pas in versie 6 ontdekt...)
- op de homepagina wil men weten wat de website inhoudt en vooral geen tekst lezen. Plaats hier ook echt geen tekst bij, een extra pagina is misschien wel handig.
Wat andere dingen heb je minder door:
Typografie
Je hebt zo'n beetje het standaardste lettertype gepakt voor sans-serif fonts. Probeer eens wat unieker, je geeft het design daardoor een uniek element mee. En dat element is juist het element dat mensen onthouden.
Kijk eens rond op http://google.com/webfonts dat zijn allemaal lettertypen die je direct en gratis mag/kan gebruiken op het web. Kies er een paar uit, probeer wat en kijk welke het best is. Gebruik die dan op je webpagina op de manier zoals google beschrijft.
Lay-out
Je verhoudingen kloppen op de gehele website niet helemaal, dit gaat mensen storen. Zorg dat je een 'grid' gebruikt en alles mooi op 1 lijn wordt uitgelijnd. Dat zorgt ervoor dat mensen je website al snel professioneler en mooier vinden. Om wat uitlijningsfouten aan te geven:
Code
Gewoon wat puntjes die, volgens mij, nog niet genoemd zijn:
- center element (<center>) is echt ouderwets, tegenwoordig lossen we dit op met CSS
- plaats je script element of in de head of vlak voor </body>, maar niet ergens tussenin. Dit gaat voor onoverzichtelijke codes zorgen.
- probeer je HTTP requests te verminderen door bijv. stylesheet en stylesheet-extra te combineren.
- plaats de content-type meta element altijd als eerste in de head, anders wordt IE boos
- definieer altijd een versie bij je jQuery bestand. Iets wat met 1.8.1 werkt hoeft niet per se ook nog te kunnen werken in 2.0.
- alinea betekend in het engels paragraph en dus plaatsen we alinea's in paragraph (<p>) elementen.
- een div element heeft display: block; en een anchor (<a>) display: inline;. Een inline element kan in een block element voorkomen, andersom niet. Verwissel dus je anchor en div elementen in de header.
Gewijzigd op 14/09/2012 23:22:16 door Wouter J
Ik ga overal sowieso een doctype inzetten, en ga proberen door de w3validator te gaan.
Het aanpassen van de lay-out van de website zit er niet meer in aangezien ik daar niet tijd meer voor heb.
----
Even een testje,
Gan naar
> IE
> Meesvandenekart.nl.php
Hoe ziet deze pagina er bij jullie uit? graag een screen, ik zal vanmiddag ook een screen posten. Maar eerst gaan sporten.