Fotografie

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

C# .NET Developer

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een C# .NET Developer voor een leuke opdrachtgever in de omgeving van Hilversum! Voor een leuk bedrijf in de omgeving van Hilversum zijn wij op zoek naar een Back-end developer die klaar is voor een nieuwe uitdaging. Ben jij iemand die graag aan verschillende projecten werkt en het ook leuk vindt om bij klanten op bezoek te gaan? Dan ben jij de perfecte kandidaat! Deze functie is erg divers, je moet dus goed kunnen schakelen. Je komt te werken in een klein team van developers. Binnen het bedrijf hangt er een gemoedelijke informele

Bekijk vacature »

Junior .NET Developer

Dit ga je doen Als junior .NET Developer lever je met jouw oplossingen direct een bijdrage aan de bedrijfsprocessen van de klanten. Werkzaamheden waar jij je zoal mee bezig houdt zijn; Het ontwikkelen, onderhouden en optimaliseren van de draaiende platforms van de klanten; Softwareontwikkeling middels C#, .NET; Klantcontact om de wensen te bespreken en uit te werken; Optimaliseren van de (huidige) bedrijfsprocessen; De IT-afdeling bestaat uit 30 personen verdeeld over 3 teams. Het team waar je in terecht komt bestaat uit ongeveer tien man. Het is een team wat bestaat uit betrokken collega’s, waar iedereen bereidt is om elkaar te

Bekijk vacature »

Software Developer

Longship.io gaat de wereld veroveren met baanbrekende software en legendarische... pizza-avonden! Lees hier de vacature van Software Developer! Bij Longship werken we met een team van 5 mensen aan software voor laadpaal operators. Longship is ontstaan in 2020 met als doel om de elektrische mobiliteitstransitie aan te jagen. We zijn nu al een wereldwijde speler doordat we continu voorop lopen in innovatie. Ons platform helpt het versneld elektrificeren van wagenparken, internationaal! Wij zijn een startup met grote ambities die we willen bereiken met een relatief klein en efficiënt team. Je krijg de kans om ontzettend veel te leren van ervaren

Bekijk vacature »

Senior Javascript developer

Functie Het platform is gebouwd in een moderne JavaScript stack, die gebruikt maakt van:  React.js  Redux  TypeScript  Node.js  Google Cloud functions (node.js)  Semantic UI Alle code wordt getest en beoordeeld door collega developers. De continuous integration pipeline maakt het mogelijk om elke dag waarde te leveren aan hun klanten. Het ontwikkelproces is pragmatisch en gebaseerd op Scrum. Wat je zult doen: Ten eerste kun je nadrukkelijk jouw eigen stempel drukken op de technologie, het product en de cultuur van het bedrijf. Je bent bezig met het uitwerken van de architectuur van nieuwe functionaliteiten op

Bekijk vacature »

Junior Front end developer

Functie Jij als developer gaat ons helpen onze producten verder te ontwikkelen en in te zetten in de markt. Op dit moment bestaat ons SaaS product uit 3 componenten die zowel los als in een pakket gekocht kunnen worden. Het gaat hier om een online kaartapplicatie, een workflow tool en een monitoring tool. Momenteel zijn wij 3 jaar geleden gestart met de ontwikkeling. De tech-stack waarmee we werken is voornamelijk Javascript, Vue.js en Python. Daarnaast gebruiken wij FaundaDB als database en werken we veel met GIS applicaties. De uitdaging die we momenteel hebben is dat we momenteel een intern team

Bekijk vacature »

Belastingdienst - Freelance Senior Applicatie ontw

Startdatum: 01.06.2023 Richttarief: €65,00 - €75,00 Duur van de opdracht: 6 maanden Uren per week: 36 Taal: Nederlands vereist! Gelieve in het Nederlands te solliciteren. Functieomschrijving: We verwachten van je, dat je: Brede ervaring hebt als JAVA-ontwikkelaar; Ervaring hebt met Agile/Scrum-werken en je thuis voelt in een Agile omgeving; Een aandeel levert aan het scrumproces en in de SAFe-releasetrain; Zelfstandig werkt in een scrumteam en intensief de samenwerking op zoekt met je directe collega’s en je omgeving; Ervaring meebrengt met het schattten en inplannen van taken tot en met het testen en demonstreren van de opgeleverde functionaliteit; Collega’s in je

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Medior PHP Developer

Bij Getnoticed doen wij wat we leuk vinden, websites bouwen en online marketing. Voor veel van onze klanten doen we dan ook allebei. Wel zo fijn om campagnes te draaien voor conversiegerichte website die in eigen beheer zijn. In onze vestiging in Nederweert zitten onze development afdelingen en worden de websites gebouwd. Op dit moment zijn we op zoek naar jou: dé PHP/Back-end developer die net als wij, het hoofd boven het maaiveld durft uit te steken! In het kort Even een paar punten die omschrijven wat deze toffe baan inhoudt: Het bedenken van nieuwe functionaliteiten Het verbeteren van het

Bekijk vacature »

Junior Java Developer

Dit ga je doen Full stack web- en appdevelopment; Vertalen van de functionele wensen naar de technische specificaties; Sturing geven aan/klank board zijn voor de software teams; Trainen van de software teams; Sparren met klanten; Meedenken over architectuur. Hier ga je werken De organisatie is een bureau welke websites en mobiele applicaties bouwt voor verschillende toonaangevende organisaties. Hierbij richten zij zich voornamelijk op de sectoren leisure, overheid en zorg. De sfeer intern kenmerkt zich door informaliteit, gezelligheid en ambitie. Ze werken dag in dag uit samen om mooie producten op te leveren voor hun klanten. Op dit moment zijn er

Bekijk vacature »

VB.NET developer

Functie Het development team waar jij in terecht komt bestaat uit twee ervaren software developers. De directeur/eigenaar is tevens één van deze developers. Jij werkt direct samen met jouw werkgever en kan dan ook veel kennis en ervaring bij dit bedrijf op doen. Als team zijn jullie verantwoordelijk voor de kantoorapplicatie die deze organisatie aanbied in een niche markt. Het team is op dit moment actief bezig met een migratie waarbij het eindstation eindigt in een C# .NET omgeving. Echter is een deel van de software al geschreven in C# .NET. Hierbij is gebruik gemaakt van C# .NET, CSS, HTML,

Bekijk vacature »

Medior Mobile Developer iOS Amsterdam

Functie What will you be doing as Mobile Developer? As an iOS app developer you will work in a multidisciplinary team of app developers, web developers and designers. You will work on world-class apps that will be used by thousands of people. There is a lot of room for self-development on a technical and personal level. Together with the rest of the team you develop in the newest techniques and you go for the best quality. We work with Kotlin Multiplatform Mobile to develop hybrid apps and we guarantee quality with peer reviews, unit testing and we use a CI/CD.

Bekijk vacature »

Full stack developer Python, React

Functie Jij als full stack developer komt binnen onze Technology afdeling te werken. Deze bestaat momenteel uit 15 man. De stack waarmee wij werken is voornamelijk Python, Javascript, React en GraphQL. Binnen deze afdeling wordt er met multidisciplinaire teams gewerkt aan verschillende projecten. Projecten duren vaak langer dan 3 maanden en je bent van begin tot eind vaak betrokken. Naast dat je als full stack ontwikkelaar aan de slag gaat ben je ook Consultant. Dit betekent dat je ook klantcontact hebt in je rol en werkshops geeft. De verhouding tussen deze werkzaamheden zijn ongeveer 70% development en 30% consultancy. Een

Bekijk vacature »

Software developer

Functieomschrijving Voor een gewaardeerde werkgever in de regio van Middelburg zijn wij op zoek naar een ambitieuze PHP/Symfony Developer. Een enthousiast persoon die het development team komt versterken met het aanpakken van complexe en nieuwe projecten. Ben jij op zoek naar een baan met veel uitdaging binnen een snelgroeiend e-commerce bedrijf, waar je de tijd en ruimte krijgt voor zowel persoonlijke als professionele groei? Lees dan snel verder! Dit ga je doen: Aanpassingssuggesties van collega’s in kaart brengen, vervolgens te analyseren en daarna te concluderen of de aanpassing een verbetering is; Ontwikkeling en beheer van de serviceportal in Symfony en

Bekijk vacature »

Traineeship Full Stack .NET Developer

Dit ga je doen Start op 7 augustus 2023 bij de Experis Academy en ontwikkel jezelf tot een gewilde Full Stack .NET Developer. Maar hoe ziet het traineeship eruit en wat kun je verwachten? Periode 1 De eerste 3 maanden volg je fulltime, vanuit huis, een op maat gemaakte training in teamverband. Je leert belangrijke theorie en krijgt kennis van de benodigde vaardigheden en competenties die nodig zijn om de IT-arbeidsmarkt te betreden. Zowel zelfstandig als in teamverband voer je praktijkopdrachten op het gebied van front- en backend development uit. Wat er per week op het programma staat kun je

Bekijk vacature »

Junior Outsystems developer

Functie Als junior Outsystems developer wordt jij onderdeel van een multidisciplinair team van 23 software engineers. Ons team werkt agile en termen als Continuous Integration en Continuous Delivery zijn bij ons dagelijkse koek. Wij werken aan uitdagende en afwisselende projecten met als doel onze klanten een totaal oplossing aan te bieden. Als junior Outsystems developer krijg jij bij ons de kans om jezelf te ontwikkelen naar een volwaardige ervaren en gecertificeerde Outsystems developer. Jij een team met ervaren mensen (10+ ervaring) om je heen. Zo heb jij niet het gevoel dat jij meteen in het diepe wordt gegooid en uiteraard

Bekijk vacature »
Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/02/2018 23:28:50
Quote Anchor link
Zijn er hier toevallig mensen die zich bezighouden met fotografie en een beetje op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen?

Vroeger volgde ik alles op de voet, maar de laatste jaren hou ik het wat minder goed bij. Ik zou wel weer eens een leuke camera willen kopen die voldoet aan de huidige kwaliteitsstandaard (qua beeldkwaliteit en megapixels), maar er is momenteel héél erg veel keuze. Er zijn de laatste jaren heel veel nieuwe camera's bijgekomen.

Volgens mij zijn de spiegelreflexcamera's een beetje ouderwets aan het worden, en kun je tegenwoordig goed af met een micro-four-thirds systeem (als ik me niet vergis ook wel 'systeemcamera' genoemd). Maar volgens mij heb je zelfs al hele goede compactcamera's tegenwoordig.

Als ik nu een camera zou moeten kopen, dan zou ik vooral de beeldkwaliteit belangrijk vinden. Verder moet ie niet al te groot zijn, want anders neem je 'm nooit mee. Verwisselbare lenzen is een optie, omdat de beeldkwaliteit over het algemeen dan beter is. Echter, één hele goede zoomlens lijkt me ook prettig, maar die zal dan wel weer heel duur zijn. Het mag echter ook een (al dan niet vaste) lens zijn met een vaste brandpuntsafstand.

Anyhow ... als je iets leuks wil kopen waarmee je hobbymatig, maar ook professioneel (voor een website bijvoorbeeld) goede foto's kunt maken, waar zou je dan aan kunnen denken? Qua budget denk ik dan even grofweg tussen de 700 en 1500 euro. Wat zijn dan goede opties? Iemand die hier een beetje in thuis is toevallig?
Gewijzigd op 10/02/2018 23:33:08 door Ozzie PHP

PHP hulp

PHP hulp

27/11/2024 14:01:46

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

10/02/2018 23:39:22
Quote Anchor link
Ik houd me zelf ook bezig met fotografie, samen met mijn Canon 700D. Het voordeel van de spiegelreflex-camera's is dat je de lensen kan verwisselen. Dus je kan je standaard kit-lens eraf draaien een een mooie telelens erop zetten. Zover kan een mobieltje of compactcamera niet halen, en met digitaal zoom wordt het al helemaal niet mooier.

De vraag is ook, hoe behendig ben je met fotograferen? Voor beginner zou ik een Canon 750D of 800D aanraden. Die zijn makkelijk in gebruik, maar doen ook de lastige dingen. Wel hebben ze minder punten om op scherp te stellen.

Ikzelf gebruik vaak de TV-stand (sluitertijd) of AV-stand (diafragma) bij fotograferen. Het ligt eraan of het om beweging gaat, of stilstaande foto's van bijv. portretten of macro.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/02/2018 23:55:48
Quote Anchor link
Hey Ariën, thanks voor je reactie. Ik ben wel aardig thuis in fotografie. Ik heb een tijdje een Canon 40D spiegelreflexcamera gehad, maar dat is inmiddels al weer een jaar of 10 geleden.

Ik ben dus geen beginner en wil (waar nodig) handmatige instellingen kunnen toepassen. Jij hebt een spiegelreflex, maar tegenwoordig heb je dus heel veel vergelijkbare camera's zonder spiegel. Micro-four-thirds of systeemcamera's noemen ze dat. Heb je daar ervaring mee?

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/02/2018 00:03:47
Quote Anchor link
Je, mijn telefoon. Een Samsung S7. De kwaliteit is tegenwoordig even goed. Maar is het puur voor de point and click foto's. Als je echt actief wilt bezig zijn met optisch zoomen en goed scherpstellen, dan is een spiegelreflex stukken handiger.
Gewijzigd op 11/02/2018 00:04:57 door - Ariën -

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/02/2018 00:11:25
Quote Anchor link
Nee, ik bedoe niet een telefoon maar systeemcamera's. Die lijken op spiegelreflexcamera's. Hebben inmiddels een vergelijkbare kwaliteit ... maar ze hebben dus geen spiegel en gaan minder snel kapot.

Kijk hier maar eens naar: https://www.fotokonijnenberg.nl/systeemcamera/

Vergelijkbaar met spiegelreflex, maar zonder spiegel :-)

Dit is bijvoorbeeld een goede: https://www.fotokonijnenberg.nl/fujifilm-x-t2-body

Maar zoals je ziet niet heel erg goedkoop ...

Bart V B

Bart V B

11/02/2018 12:02:00
Quote Anchor link
Wat wil je met die spiegel doen dan?
Waar heb je vandaan dat een spiegelreflex camera sneller kapot gaat?
Die gaan echt niet sneller kapot hoor. Een systeemcamera is handig omdat hij klein is.
Er zijn geen slechte camera’s meer. Het is wat JIJ fijn vind om mee te werken.
Daarnaast is het van belang dat je afvraagd of je een crop sensor of full frame wil.
Dat zijn de overwegingen die je moet maken. Niet of het een of ander beter of slechter is.

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/02/2018 12:05:43
Quote Anchor link
Misschien is dit ook wel handig om te lezen:
http://www.digitalefotografietips.nl/apparatuur/crop-vs-full-frame/

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/02/2018 21:55:09
Quote Anchor link
>> Wat wil je met die spiegel doen dan?

Wat bedoel je? Die zit er simpelweg niet meer in.

>> Waar heb je vandaan dat een spiegelreflex camera sneller kapot gaat?

Een spiegel is een bewegend onderdeel en kan 'slechts' een x aantal keer mee. Na x foto's is ie kapot en werkt je camera niet meer. (Let wel ... je moet dan dus wel heeeel veel foto's maken.)

Systeemcamera's zijn de toekomst, maar er zijn erg veel merken en erg veel modellen. Vandaar dat ik me afvroeg of iemand een goede tip heeft.

Crop vs full-frame is leuk, maar de realiteit is dat full-frame erg duur is en buiten m'n budget ligt. Dus wat ik dan zoek is of een heeele goede compactcamera, of een goede systeemcamera. Maar ik ben dus benieuwd of iemand aanraders heeft (type x van merk y).

Fuji heeft bijvoorbeeld hele toffe toestellen, o.a. de X100 serie. Check de samples: https://www.dpreview.com/products/fujifilm/compacts/fujifilm_x100f/sample-photos

Dat is een kleine camera met een retro look en een vaste lens met vaste brandpuntsafstand. Je kunt er dus niet mee zoomen, maar de kwaliteit is erg goed. Maar er hangt dus ook een aardig prijskaartje aan: 1399 euro. Ik weet ook niet of zo'n camera geschikt is voor alle omstandigheden. Misschien zijn er betere alternatieven? De beeldkwaliteit is in ieder geval wel heel erg oké.

Bart V B

Bart V B

12/02/2018 05:20:46
Quote Anchor link
Een full frame camera te duur?
https://www.cameranu.nl/nl/p392784/sony-alpha-a7-systeemcamera-28-70mm-oss#tab-info

Nee, systeem camera's zijn inderdaad op de goede weg.
Vervangen ze de spiegelreflex? Dat denk ik voorlopig niet.
Ikzelf heb een canon 1000d, (echt al een oudje maar doet nog steeds goed zijn werk) en een 750d beiden met crop sensor.
Reden dat ik daarvoor heb gekozen is dat als ik er een zoomlens op zet dat mijn lens een extra vergroting heeft. Dat heeft veel voordeel met schieten van sport evenementen wat ik veel doe. Andere kant heeft dit een nadeel en dat is dat je ietsje meer ruis krijgt.

Verder is het belangrijk dat je kijken hoe sterk je lens is. Hoe groter je gat. (f1.8) hoe makkelijker je kan schieten in slecht licht.
Een vast brandpunt is fijn als je bijvoorbeeld portretten maakt.
Ik denk dat je je moet afvragen of dit in alle omstandigheden handig is. Denk namelijk dat dit nadelig is want je zal op een gegeven moment wel eens verder weg staan van je onderwerp.
Ik zou zeggen ga eens naar een goede fotozaak en probeer eens een aantal camera's uit. Ik denk dat het makkelijker is om te voelen bij welke camera jij jezelf het fijnst vind. Bediening van de knopjes e.d.
Gewijzigd op 12/02/2018 06:42:31 door Bart V B

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/02/2018 14:15:20
Quote Anchor link
Dankjewel voor je toelichting Bart. Die A7 is inderdaad betaalbaar, maar is alweer een wat oudere camera. Dat vind ik in die zin een nadeel dat je dan (denk ik) toch wat achter loopt, hoewel ik me verder niet in deze camera heb verdiept dat moet ik er dan wel bij zeggen.

Hier heb je van dezelfde camera bijv. al een nieuwere variant (met dezelfde lens): https://www.cameranu.nl/nl/p608845/sony-alpha-a7-ii-e-mount-systeemcamera-28-70mm-oss

En wil je echt gek doen dan krijg je deze (alleen de body, schrik niet): https://www.cameranu.nl/nl/p2170545/sony-alpha-a7-r-iii-systeemcamera-body

Ik denk dat systeemcamera's wel degelijk spiegelreflex gaan vervangen. Je ziet dat al gebeuren. Kijk bijv. maar eens naar dit soort camera's: https://www.cameranu.nl/nl/p1531445/fujifilm-x-t2-systeemcamera-graphite-silver-23mm-zwart

Zo'n systeemcamera lijkt me erg mooi ... maar het zijn er zoooo veel. Hoe weet je uiteindelijk welke het meeste waar voor je geld is? Wat ik zelf belangrijk vind ... een hele goede beeldkwaliteit, hoge ISO (ruisvrij), zoom is handig maar dan moet het een niet al te grote lens zijn. Maar zooo veel keuze en zo veel nieuwe modellen, dus wat is dan doorslaggevend vraag ik me af. Kijk maar hoe veel het er zijn (alleen systeemcamera's): https://www.cameranu.nl/systeemcamera

Bart V B

Bart V B

12/02/2018 17:12:18
Quote Anchor link
>> Hoe weet je uiteindelijk welke het meeste waar voor je geld is?
Dat kan je alleen door te gaan naar een GOEDE fotozaak.
Dus geen Me***markt.

>> een hele goede beeldkwaliteit, hoge ISO (ruisvrij), zoom is handig maar dan moet het een niet al te grote lens zijn.
Hier spreek je 3x jezelf tegen..
Beeldkwaliteit heeft te maken met een goede belichting. Daarvoor heb je een belichting driehoek.
Je sluitertijd, je diafragma, en ISO. Als een van die drie dingen anders is/word, dan moet je dat met de andere compenseren.
Oftewel, fotografie is meer dan ik koop een camera en schiet op de automatische stand en dan is het allemaal wel goed.
Dat is geen fotograferen, maar plaatjes schieten. Het is net programmeren, creativiteit!
Zoomen is iets wat je kunt of niet. Met een prime lens (vast brandpunt) kan dat niet, is ook een totaal andere techniek dan met een zoomlens werken.
Het vergt een stuk meer creativiteit om toch dat ene perfecte plaatje te maken.
Een zoomlens heeft meestal een mindere lichtsterkte mits je een serieuze lens neemt, maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan.

>> Ik denk dat systeemcamera's wel degelijk spiegelreflex gaan vervangen.
Heb je ook de nadelen van een systeemcamera bekeken?
Je zegt een spiegelreflex camaera heeft een beperkte levensduur.
Oke, daar kan ik wat mee. Mijn spiegel kan kapot gaan. Vervelend, maar is gewoon te vervangen.
Laten we nou eens aannemen dat deze 50.000 clicks meegaat, als je echt serieus hebt gefotografeerd, dan zijn die kosten maar een schijntje.
(Hoe lang doe je er over om 50.000 clicks te halen? 10 jaar?)

Een systeemcamera..
Als de LCD's uitvallen, dan doet ie het ook niet meer.
Dus dan moet je die ook vervangen. En die kosten weet ik niet, maar omdat het nieuw is, verwacht ik niet dat dit heel erg goedkoop zal/kan zijn.
Dan hebben we het nog niet over lenzen gehad. Als je camera enkele jaren oud is, dan kan het zomaar zijn dat er een andere mount is bedacht.
Omdat dit nog zo nieuw is, is de verwachting dan ook dat daar nog wel enige modificatie gedaan word.
Toch lastig als je lens ermee ophoud dat deze niet meer geleverd kan worden. Of een andere/betere lens die er niet op past.

Dan hebben we het nog niet gehad over de technische fotozaken.
Bij een spiegelreflex zie je direct door de lens wat je aan het doen bent.
Dat is bij een systeemcamera niet. Dus het is een beetje "gokken" of je goed zit.

Door het kleine formaat, wat weer een voordeel is, gebruik je een kleinere accu.
Zo'n accu gaat stuk minder lang mee.

Het autofocus systeem is op een spiegelreflex een stuk sneller en zal je minder out of focus zijn doordat je niet hoeft te "gokken".

Ja, ik heb foto's gezien van een systeemcamera, en ow wat waren ze mooi, helemaal gelijk.
Het enige wat die persoon erbij was vergeten te vermelden dat het allemaal geschoten was in JPEG.
Dus de camera koos alles, en verwerkte het naar een mooi plaatje. Dat is mooi dat de techniek dat kan, maar het maakt je als fotograaf lui.
Je haalt het totale creative spelen met licht weg..

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/02/2018 17:27:22
Quote Anchor link
>> Hier spreek je 3x jezelf tegen..

Die volg ik even niet ... leg uit? Ik wil een goede beeldkwaliteit ... ik wil een hoge max ISO kunnen gebruiken ... en zoom is handig, maar dan een niet al te grote lens (dus geen 20-300 mm, maar eerder bijv. 25-50 mm). Hoezo spreek ik me 3x tegen?

>> Heb je ook de nadelen van een systeemcamera bekeken?

Welke nadelen zijn dat dan?

>> Dan hebben we het nog niet over lenzen gehad. Als je camera enkele jaren oud is, dan kan het zomaar zijn dat er een andere mount is bedacht.

De mounts zijn toch vrij identiek volgens mij ... dit is inmiddels niet 'zomaar' een systeempje meer. Al de grote merken hebben het omarmd.

>> Bij een spiegelreflex zie je direct door de lens wat je aan het doen bent.

Tenzij je er eentje hebt met een hybride viewfinder ;-)

>> Zo'n accu gaat stuk minder lang mee.

Zou kunnen, maar heel klein zijn ze ook weer niet. Maar dit zou een punt van overweging kunnen zijn.

>> Het autofocus systeem is op een spiegelreflex een stuk sneller en zal je minder out of focus zijn doordat je niet hoeft te "gokken".

Ook dat wordt steeds beter.

>> Het enige wat die persoon erbij was vergeten te vermelden dat het allemaal geschoten was in JPEG.

Check de 2e gallery. Daar kun je ook RAW bestanden downloaden. Ik zou dat toch een zeer professionele kwaliteit willen noemen.

https://www.dpreview.com/products/fujifilm/compacts/fujifilm_x100f/sample-photos

Overigens, dat je iets in JPEG opslaat wil niet zeggen dat je geen handmatige instellingen kunt toepassen. RAW is een breder spectrum waardoor je naderhand beter in staat bent om bewerkingen toe te passen. JPEG is gecomprimeerd. Dat is dus iets anders dan wat jij suggereert. Ook bij JPEG kun je gewoon ISO, diafragma enz. instellen.

Bart V B

Bart V B

12/02/2018 18:15:32
Quote Anchor link
>> Die volg ik even niet ... leg uit? Ik wil een goede beeldkwaliteit ... ik wil een hoge max ISO kunnen gebruiken ...
en zoom is handig, maar dan een niet al te grote lens (dus geen 20-300 mm, maar eerder bijv. 25-50 mm). Hoezo spreek ik me 3x tegen?

Een goede beeldkwaliteit kunnen ze allemaal. Daar is geen twijfel over. Er zijn tegenwoordig geen slechte camera's meer.
Je wil een hoge max ISO.. Waarom? Om meer ruis te krijgen op je foto? Of was het zo dat de belichtingsdriehoek goed moest zijn?
Bij een donkere omgeving heb je meer aan een lichtsterke lens, dus een groot gat in je lens. zoals ik al eerder zei: f1.8.
Daarmee hoeft je ISO niet zo max hoog te zijn. Dus als je zo'n systeemcamera aanschaft is dat een aandachtspunt.
Hoe kleiner het f nummer hoe beter. En nogmaals, de fotograaf doet het, niet de camera. Dus beeldkwaliteit is een relatief begrip hier.

Het verschil waar ik het over heb als we het hebben over zoomlenzen, zit hem anders.
Dat lees je verkeerd. Je hebt 2 verschillende soorten lenzen (niet helemaal want er zijn er meer..):

Prime lenzen, dat zijn lenzen die niet zoomen, je moet als fotograaf zelf een stapje naar voren of achter doen om je onderwerp in beeld te zetten.

Een zoomlens kan je gewoon blijven staan, en met een schuifje/knopje/ring de afstand verschuiven.
Met 20-300 mm kom je al een heel eind. Daar kan je veel effecten mee bereiken.
Met 25-50 mm heb je meer een range van groothoek tot die prime lens. Verwacht dan ook niet als je bij een evenement aan het schieten bent dat je daarmee een mooie close-up kan maken.
Dat is wel een ding wat je misschien later wil.

>> Welke nadelen zijn dat dan?
Volgens mij noemde ik er al een paar op.

:) inkoppertje... Ik heb nog geen een professioneel fotograaf gezien die met een systeemcamera op de zijlijn stond.
Dus volgens mij zijn die spiegelreflexen nog niet zo heel slecht als optie. ;)

>> Check de 2e gallery. Daar kun je ook RAW bestanden downloaden. Ik zou dat toch een zeer professionele kwaliteit willen noemen.

Ik had het ook niet over jou he. :)
Een kennis heeft zo'n systeemcamera gekocht, en met volle bewondering getoond wat het allemaal kon.
Hij schiet mooie plaatjes, maar doet eigenlijk niets meer of minder dan dat ermee.

>> JPEG is gecomprimeerd. Dat is dus iets anders dan wat jij suggereert. Ook bij JPEG kun je gewoon ISO, diafragma enz. instellen.

Ja en nee, klopt je kan ISO sluitertijd en diafragma aanpassen. Maar feit blijft dat de camera het uiteindelijke plaatje ervan maakt.
Tuurlijk kan je daar nog wel iets of wat aan sleutelen, maar nooit zo goed als in RAW.
Dus simpel gezegd je plaatje is gewoon af. Bij RAW heb je dat niet, RAW is ook geen uiteindelijke foto, maar een bestand, beter gezegd je negatief.
Daarin kan je nog tig keer een bewerking aan doen om daarvan een plaatje te maken. Als je een JPEG gaat bewerken, dan levert dit altijd ietsje kwaliteitsverlies op.
Dat komt omdat het telkens opnieuw gecomprimeerd word.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/02/2018 22:22:24
Quote Anchor link
>> Bij een donkere omgeving heb je meer aan een lichtsterke lens, dus een groot gat in je lens. zoals ik al eerder zei: f1.8.

Snap ik. Beter nog een f1.2 lens, maar hoe groter het diafragma des te zwaarder de lens. Waarom ik een hoge ruisvrije ISO wil, is omdat je dan in donkere omstandigheden ook kunt fotograferen. Er zijn camera's die produceren vanaf ISO 400 (bij wijze van) al ruis, en er zijn camera's die bij ISO 3200 nog volledig ruisvrij zijn. Daardoor hoef je minder snel te flitsen waardoor je de sfeer van de omgeving kunt behouden.

>> Prime lenzen, dat zijn lenzen die ... wat je misschien later wil.

Yup, dat weet ik allemaal. Een goede prime lens is goud waard, maar je moet inderdaad creatiever fotograferen. Ik vraag me dus af of het in de praktijk handig is. Ik vind het niet erg om te moeten lopen, maar stel je maakt foto's voor de website van een bedrijf, schiet zo'n lens dan tekort? Heeft een zoomlens dan de voorkeur?

>> Ja en nee, klopt ...

Ja inderdaad. We bedoelen hetzelfde.

Anyhow ... ik zie zo'n systeemcamera wel zitten. Maar er zijn er dus verdomd veel ... zelf vind ik de Fuji lijn wel tof. Beetje retro look, maar misschien zijn er andere goede alternatieven. Daar was dit topic een beetje voor bedoeld. En ook binnen de Fuji lijn heb je weer veel verschillende types.

Bart V B

Bart V B

13/02/2018 05:20:21
Quote Anchor link
>> en er zijn camera's die bij ISO 3200 nog volledig ruisvrij zijn.
Dat is niet waar, zeker niet als je in RAW gaat schieten.
Het is echt de belichtingsdriehoek die dit oplost.

>> maar stel je maakt foto's voor de website van een bedrijf, schiet zo'n lens dan tekort? Heeft een zoomlens dan de voorkeur?
Dat is geheel afhankelijk natuurlijk wat voor soort fotografie je gaat doen.
Bij productfotografie is zoom niet perse nodig. Wil je een gebouw fotograferen is het misschien handig om een groothoek lens te hebben. Groepen mensen ook met groothoek of prime. Wil je iets van foto's in actie, dan word een zoomlens pas interessant.

>> zelf vind ik de Fuji lijn wel tof.
Ik zit al de hele dag te denken wat de bezwaren waren met deze camera, en nu weet ik het weer.
Fuji heeft een mechaniek in zijn RAW verwerking zitten waardoor dat in lightroom niet zo goed werkt.
Je kan geen lens profiel aangeven waardoor vertekening en vignetering niet gecorrigeerd word.
Dus dat is misschien wel een aandachtspunt.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/02/2018 07:47:43
Quote Anchor link
>> Het is echt de belichtingsdriehoek die dit oplost.

Maar als je hoger kunt gaan met je ISO dan scheelt dat toch een paar stops? In een donkere ruimte ben je toch gebaat bij een hogere ruisvrije ISO?

Hmmm, wat dat betreft is een zoomlens dan wellicht toch interessanter. Da's inderdaad wel iets om over na te denken.

Lightroom gebruik ik niet, maar wellicht een aandachtspuntje.

Bart V B

Bart V B

13/02/2018 10:58:53
Quote Anchor link
Ruisvrij en iso gaan niet samen.
Het aantal stops dat je wint moet je compenseren om die ruis niet op te laten vallen.
De truuk is om dusdanig te spelen met die iso en sluitertijd en diafragma dat die ruis zo min mogelijk opvalt.
Het ruisje wat je dan nog ziet, is weer weg te werken met het bewerken.

Overigens die ruis kan soms ook mooi zijn in een foto.
Daarnaast is het uiteindelijk eigenlijk niet te zien.
Ik neen aan dat je geen foto’s maakt die een behangformaat hebben.

Ik denk inderdaad dat iets of wat zoom wel handig is.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/02/2018 17:44:07
Quote Anchor link
Hogere ISO waardes worden toch echt steeds beter. Er worden nu bruikbare foto's gemaakt met ISO 6400. Dat was 10 jaar geleden volgens mij niet mogelijk. Check bijv. http://findingrange.com/2012/04/20/more-high-iso-photos-with-the-fuji-x-pro1/

>> Overigens die ruis kan soms ook mooi zijn in een foto.

Het kan een artistieke waarde hebben inderdaad, maar als je een mega foto hebt die je op 100% bekijkt is het niet altijd even mooi ...

Bart V B

Bart V B

14/02/2018 05:21:53
Quote Anchor link
Mijn EOS 1000d heeft een maximale ISO van 1600 en mijn 750d tot 6400.
Gebruik ik JPG net zoals bij jou voorbeeld link, en een lens van f2.0 dan krijg ik ook geen ruis hoor.
Met beiden camera's niet. Wat de camera doet is zelf de ruis corrigeren. Dus ja in de zin dat je ruisloos kunt fotograferen klopt deels. Maar dat wil niet zeggen dat de ruis niet aanwezig is. Dat is de verkoop truc om mensen te laten geloven dat een hogere ISO betere foto's oplevert.

Jou link is geen referentie. Het gaat om de belichting, diafragma en sluitertijd welke ISO daarbij past.
Schiet hem in RAW en je foto ziet er totaal anders uit. (met ruis)

Ik ga het je nog anders zeggen.
Als je een camera hebt met 10 megapixels dan valt de ruis minder op dan met een camera met 24 megapixels.
En dat is ook logisch, want hoe meer pixels je op zo'n klein oppervlak zit, hoe meer details je ziet. Dus ook de ruis.
Gewijzigd op 14/02/2018 05:23:53 door Bart V B

Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/02/2018 08:05:46
Quote Anchor link
Ik snap wat je bedoelt. Inderdaad, hoe meer megapixels des te meer ruis.

>> Dat is de verkoop truc om mensen te laten geloven dat een hogere ISO betere foto's oplevert.

Goede foto's moet je nog steeds zelf maken uiteraard, maar wat me opvalt is dat de ruis bij hogere ISO waardes steeds minder opvalt. Tuurlijk zal er ruisreductie worden toegepast, maar de sensors worden ook regelmatig vernieuwd. Wat je ziet is dat de ruis bij hogere ISO waardes afneemt (in verhouding met vroeger bedoel ik dan) terwijl de foto toch behoorlijk scherp (en bruikbaar) blijft.

Check dit ... dit zijn echt belachelijk hoge ISO waardes :-)

https://www.dpreview.com/samples/2934449035/nikon-d5-real-world-low-light-high-iso-samples

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.