fout, maar toch oké?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Front end developer

Functie Jij als front end developer gaat werken binnen de teams van onze klant, uiteraard met alle moderne technieken. Opdrachten worden echt gericht op jouw leerdoelen en jouw behoeftes. Wij hebben een omgeving gecreëerd waarin je echt jezelf kan zijn en waar echt gekeken wordt naar jouw voorkeuren. Maak je een fout? Geen probleem, leer ervan en dan ga weer door. Door de variëteit aan werk kun je in verschillende omgevingen een kijkje nemen en dus jezelf snel ontwikkelen. Eisen Je bent communicatief vaardig en houdt van een dynamische omgeving Je hebt HBO werk- en denkniveau Je hebt gedegen kennis

Bekijk vacature »

Magento2 Developer

Functie Ben jij een ontwikkelaar en wil jij een volgende stap zetten en als teamlead aan de slag? Lees dan snel verder! Voor een gewilde opdrachtgever in omgeving Delft zijn wij op zoek naar een programmeur die als meewerkend voorman aan de slag wilt gaan. Een developer die een team van twee man aan zal sturen. Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien; Ontwikkelen en ontwerpen van API's; Maatwerkoplossingen; Databeveiliging; Optimalisatie webshops; Ontwikkelen technische implementaties voor verbetering database; Aanspreekpunt voor de organisatie en verantwoordelijk voor de aansturing van externe developers. Zoek je veel uitdaging en veelzijdigheid in je werk dan

Bekijk vacature »

PHP Developer

Functie omschrijving Voor een bedrijf in Den Bosch zoek ik een PHP Developer, die al wat werkervaring heeft. Jij gaat aan de slag met de verdere professionalisering van de interne applicaties en software. In de functie ga je verder: Verdere ontwikkeling eigen CRM systeem, vooral middels PHP; Bouwen van verschillende API's & koppelingen; Meedenken om de software/applicaties te verbeteren/optimaliseren; Aan de slag met de interne tooling. Bedrijfsprofiel Dit bedrijf is actief binnen de telecombranche. Het hoofdkantoor zit in regio van Den Bosch en er werken ruim 70 medewerkers, verdeeld over verschillende afdelingen. De afdeling Development bestaat uit vijf collega's, onder

Bekijk vacature »

Senior .NET developer

Klaar voor een nieuwe uitdaging? Welke technologieën gaan schuil achter de dagelijkse energievoorziening? Als senior .NET developer bij Kenter maak jij samen met je team het verschil, zowel voor de interne organisatie als voor eindklanten. Samen bouwen jullie aan innovatieve dienstverlening met behulp van de nieuwste technologieën en tools. Het is een functie met veel vrijheid, goede arbeidsvoorwaarden én je draagt jouw steentje bij aan de energietransitie. Klinkt dit als iets voor jou? Lees dan verder of solliciteer direct! Wat ga je doen als senior .NET developer? Als senior .NET developer bij Kenter (onderdeel van Alliander) ben je van onschatbare

Bekijk vacature »

Software developer

Functieomschrijving Voor een gewaardeerde werkgever in de regio van Middelburg zijn wij op zoek naar een ambitieuze PHP/Symfony Developer. Een enthousiast persoon die het development team komt versterken met het aanpakken van complexe en nieuwe projecten. Ben jij op zoek naar een baan met veel uitdaging binnen een snelgroeiend e-commerce bedrijf, waar je de tijd en ruimte krijgt voor zowel persoonlijke als professionele groei? Lees dan snel verder! Dit ga je doen: Aanpassingssuggesties van collega’s in kaart brengen, vervolgens te analyseren en daarna te concluderen of de aanpassing een verbetering is; Ontwikkeling en beheer van de serviceportal in Symfony en

Bekijk vacature »

Developer Low-code

Dit ga je doen Low-code ontwikkeling van software voor landelijk bekende organisaties; Opleveren van mooie eindproducten, middels de Agile methodiek; Samenwerken in een team van 10 collega's; Direct contact met de eindklant over de gewenste oplossingen. Hier ga je werken Als Developer kom je te werken in de regio van Lelystad bij een organisatie die met toonaangevende klanten uit heel Nederland samen werkt. De producten en diensten van de organisatie bereiken miljoenen Nederlanders. Hierbij komt een grote hoeveelheid informatie kijken en deze moet discreet en veilig verwerkt worden. De processen die hierbij horen worden door het IT team vormgegeven. De

Bekijk vacature »

PHP Back-end Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Starter Werklocatie: Nijmegen Vacature ID: 13633 Introductie OUr client develop websites, webshops, and digital environments that are used by many visitors daily. They are seeking an experienced PHP-Developer Back-end to join the team. If you're looking for a position where you can tackle challenging, innovative, and multidisciplinary ICT projects and make a difference, this vacancy might be for you! Functieomschrijving As a PHP developer, you'll develop websites and digital environments used by many visitors daily. You'll work as a back-end developer and want to continuously develop in this field. You can work independently and efficiently,

Bekijk vacature »

Senior Airport Developer ( System engineer)

De functie Nice to know (you) De nieuwe A-pier wordt de duurzaamste van Schiphol. Als deze af is ligt er 4000 vierkante meter zonnepanelen op het dak. En de toiletten? Die spoelen door met regenwater. we gaan ervoor: het creëren van de meest duurzame en hoogwaardige luchthavens ter wereld. een toekomstbestendig en duurzaam Schiphol. Daar werken we elke dag hard aan in team Development & Sustainability. Jij bent regisseur, expert én aanjager van de ontwikkeling van Schiphol. Connecting your world Hoe maak je de ambities en doelstellingen van Schiphol concreet in een project? De waarde voor Schiphol naar eisen die

Bekijk vacature »

Applicatie ontwikkelaar

Functie omschrijving Zelfstandige applicatie ontwikkelaar gezocht voor familiair bedrijf in omgeving Barendrecht! Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging en zoek jij een informele werkgever waar je zelfstandig kunt werken binnen een leuk IT team, lees dan snel verder want wie weet zijn wij op zoek naar jou! Binnen deze rol houdt jij je met het volgende bezig: Onderhouden en ontwikkelen van de IT systemen; Opzetten van Azure Cloud systemen, denk aan interfaces, hardware op de Cloud, webportalen of BI functies; Werken aan scripts binnen verschillende software applicaties, denk aan ERP en CAD; Ontwikkelen en implementeren van MS PowerApps

Bekijk vacature »

.NET Developer

Dit ga je doen Programmeren in .NET, Javascript & C# en ontwikkelen in Web Services, Windows Services en MS SQL Server; Zelfstandig verbanden maken Analyseren, testen, bugs fixen, reviewen en rapporteren; Juiste prioriteiten stellen en verantwoordelijkheid nemen; Op architectuur niveau meedenken; Af en toe klanten bezoeken. Hier ga je werken Voor onze relatie zijn wij opzoek naar een .NET ontwikkelaar met minimaal 3 jaar werkervaring. Je komt te werken in een groeiend bedrijf met betrokken collega's die zorgen voor een familiaire sfeer op de werkvloer. Als .NET ontwikkelaar word jij vanaf de eerste werkdag betrokken bij het gehele ontwikkelproces. De

Bekijk vacature »

Als PHP developer bijdragen aan beter onderwijs?

Functie Momenteel zijn ze op zoek naar een PHP developer die mee gaat werken aan de (door)ontwikkeling van de producten en zo helpt aan de uitvoering van hun ontwikkelprojecten. Je komt te werken binnen hun development team bestaande uit 6 ontwikkelaars. Ze staan zowel open voor meer junior als medior/senior developers. Je kunt snel veel verantwoordelijkheid krijgen en doorgroeien binnen het bedrijf. Bovendien ben je betrokken bij het bepalen van de product roadmap en de inbreng van (nieuwe) technologieën. De applicaties waaraan je werk worden gebruikt op onderwijsinstellingen door heel Nederland. De tech-stack bestaat voornamelijk uit Laravel (PHP), Vue.js en

Bekijk vacature »

Ervaren C#.NET developer

Functieomschrijving We zijn op zoek naar een ervaren C#.NET programmeur voor een moderne werkgever in de regio Prinsenbeek. Als programmeur zal je bezig zijn met het ontwikkelen van op maat gemaakte webapplicaties voor verschillende klanten, waarbij je ervoor zorgt dat complexe processen zo goed mogelijk worden ondersteund. Je takenpakket omvat onder andere: Werken met databases en dataopslagoplossingen, implementeren van beveiligingsoplossingen en het waarborgen van de beveiliging van applicaties en gegevens, evenals het schrijven van technische documentatie en gebruikershandleidingen. Het ontwikkelen en onderhouden van C#.NET-applicaties. Bijdragen aan het ontwerp en de architectuur van softwaretoepassingen. Het schrijven van hoogwaardige en herbruikbare codes.

Bekijk vacature »

Medior C# Developer

You'll build modern applications for Coolblue's back office. We have a lot of friends, and they crave well-structured data and user-friendly, task-focused applications. How do I become a Medior C# Developer at Coolblue? You regularly participate in brainstorm sessions about user experience, data, and task flow with the UX Designer, Product Owner, and Data Scientists in your team. Besides that you will create disconnected, highly congruent, and testable code that can easily be maintained and is future-proof. Want to become C# Developer at Coolblue? Read below if the job suits you. You enjoy doing this Working with various types of

Bekijk vacature »

Belastingdienst - Freelance Senior Applicatie ontw

Startdatum: 01.06.2023 Richttarief: €65,00 - €75,00 Duur van de opdracht: 6 maanden Uren per week: 36 Taal: Nederlands vereist! Gelieve in het Nederlands te solliciteren. Functieomschrijving: We verwachten van je, dat je: Brede ervaring hebt als JAVA-ontwikkelaar; Ervaring hebt met Agile/Scrum-werken en je thuis voelt in een Agile omgeving; Een aandeel levert aan het scrumproces en in de SAFe-releasetrain; Zelfstandig werkt in een scrumteam en intensief de samenwerking op zoekt met je directe collega’s en je omgeving; Ervaring meebrengt met het schattten en inplannen van taken tot en met het testen en demonstreren van de opgeleverde functionaliteit; Collega’s in je

Bekijk vacature »

Software developer (Python)

Functie Je komt te werken in het IT-team bestaande uit de Lead developer en 4 (medior/senior) developers. Gezamenlijk werken jullie aan de verbetering en uitbreiding van de software. Binnen het development team is er veel vrijheid en zelfstandigheid, zonder dat ze hiermee afdoen aan de kwaliteit. Zo hebben ze elke ochtend een korte stand-up (10:00 uur) en houden ze zo nu en dan pair-programming sessies. Ook is er een hele professionele ontwikkelcyclus waarbij code altijd eerst door een collega wordt getest voordat het naar deployement gaat. Je hebt in je werk oog voor kwaliteit, risico’s en het klantbelang. Communicatie met

Bekijk vacature »
Ozzie PHP

Ozzie PHP

30/11/2013 19:40:49
Quote Anchor link
Ola,

Ik zit ff te denken hoe je het volgende kan oplossen, of hoe je hiermee moet omgaan.

Ik wil in mijn code meer gebruik gaan maken van exceptions. Stel nu, ergens in mijn code wil ik een directory aanmaken via het Filesystem. Dan doe ik dit.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
<?php
try {
  $this->filesystem->createDirectory($directory);
catch (FilesystemException $e) {
  // directory not created
}
?>

Nu is het zo dat het aanmaken van een directory kan misslukken, omdat de maprechten van de parent directory dit niet toelaten. In dat geval is het dus logisch om een exception te gooien.

Maar nu vraag ik me af... stel dat de createDirectory method een controle uitvoert om te bepalen of de directory al bestaat, en het dan blijkt dat de directory inderdaad al bestaat. Dan wordt er dus geen directory aangemaakt (deze bestaat immers al). Maar moet ik op dat moment dan wel of niet een exception gooien vraag ik me af? Dus, ik wil een directory aanmaken, maar die blijkt al te bestaan. Het feit dat de directory bestaat is van de ene kant fout (want waarom wil je een directory maken die al bestaat), maar van de andere kant is het ook oké, want hé, je wil iets... maar dat is al gebeurd. Ik weet dus niet helemaal hoe ik met zo'n rare situatie moet omgaan.

Nog een ander voorbeeld wat hier een beetje op lijkt. Stel je wil een object locken zodat er geen data meer kan worden gewijzigd of toegevoegd. Jij doet $object->lock(); maar nu blijkt het object ergens anders in de code al eerder gelockt te zijn. Moet je nu een exception gooien? In feite klopt het niet, want je probeert iets te locken wat al gelockt is, maar van de andere kant... het resultaat is hetzelfde: het object is gelockt. Hoe kun je het beste met dit soort situaties omgaan vraag ik me af?? :-s
Gewijzigd op 30/11/2013 19:41:53 door Ozzie PHP

PHP hulp

PHP hulp

27/11/2024 19:57:27

Reshad F

Reshad F

30/11/2013 19:47:28
Quote Anchor link
Wanneer een directory bestaat.. gewoon een exception gooien als je dit wilt loggen bijvoorbeeld en verder met je code?

Code (php)
1
2
3
4
5
<?php

throw new DirectoryException('Map bestaat al ', $dir);

?>

Ozzie PHP

Ozzie PHP

30/11/2013 19:58:20
Quote Anchor link
Thanks voor je reactie Reshad, maar waar vang ik die dan op?

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
<?php
try {
catch (FilesystemException $e) {
  // directory not created
}
?>

Als ik 'm in het catch-blok zou opvangen, dan denkt mijn code dat de directory niet is gemaakt. Dat vind ik een beetje vaag.

Reshad F

Reshad F

30/11/2013 20:05:26
Quote Anchor link
Waarom zou je code dat denken? je kan daarna toch gewoon verder? je kan een exception opvangen waar jij die exception nodig hebt dus stel jij hebt deze pas nodig ergens waar je deze gaat loggen dan vang je deze daar pas op.

Het enige waar een try en catch block goed voor is om fouten die jij niet voorziet op te vangen. jij bepaalt dan wat er met deze fout gebeurt. Het is een soort opvolger van een If/Else statement want toen heel lang geleden in de tijd van de dino;s geen try en catch blokken bestonden moest je dit allemaal zelf oplossen ( met een if/else bijvoorbeeld ) wat je nog steeds kan gebruiken. Nu heb je daar de handigheid van de exception voor.

Edit:

Even een pseudo code

Mama zegt tegen Ozzie. Ozzie ga jij is boodschappen doen en

probeer ( try )

aardappelen voor me mee te nemen.

if(!(ozzie->getAardappel)) {
throw new EmptyAardappelException('Oops geen aardappelen meer, $code');
}

catch (EmptyAardappelException err) {
// doe wat je ermee wilt doen
}

Maar dit betekent dus niet dat mama niet meer gaat koken. ze bedenkt een 'vervangend' bijgerecht ipv. de aardappelen ;)
Gewijzigd op 30/11/2013 20:09:21 door Reshad F

Wouter J

Wouter J

30/11/2013 20:20:01
Quote Anchor link
Nogmaals de vertaling van Exception: uitzondering

Als ik een FileSystem vraag om een map te maken en de map bestaat al, is het dan een uitzondering? Ja, want je zou verwachten dat ie niet bestaat.

Dus hoe onderscheid mijn code nu of een map wel of niet bestaat? Doormiddel van verschillende typen bestanden. In het geval van verkeerde rechten gooi je een RunTimeException, in het geval van al bestaande mappen een UnexpectedValueException.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

30/11/2013 23:22:49
Quote Anchor link
@Wouter:

Oké, maar moet ik dan overal waar ik een directory aanmaak dit doen:

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
<?php
try {
catch (RunTimeException $e) {
  // directory not created
}
?>

En die UnexpectedValueException die vang je dan ergens overkoepelend op?

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.