Framework
Even een hele brede vraag.
Ik heb veel gehoord over Frameworks in PHP zoals Symfony en Laravel. Echter heb ik me er nooit echt goed in verdiept.
Wat zijn de voordelen als je een Framework gebruikt, wat kan dat wel, wat normale PHP niet kan?
En sterker nog, hoe kan dit mij of een andere programmeur helpen met zijn dagelijkse programmeerwerkzaamheden.
Graag lees ik jullie ervaringen!
- Je hebt alle nodige functies uit diverse functiebibiotheken al in handbereik, zoals database-functies, veiligheidsfuncties, templatesysteem etc...
- Via de commandline kan je al een opzet voor je applicatie opzetten (filestructuur, databaseopzet etc..)
Lees maar eens wat dingen door over Frameworks:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Framework
Daar kan je al doorlinken naar diverse Frameworks.
MZMailchimpBundle gebruikt om de gebruikers van de website bij te houden in mailchimp. Na een eenmalige download met Composer en wat instellingen kun je de api dan direct gebruiken (zie het kopje Usage).
Daarnaast wordt er veel werk uit handen genomen. Dit geldt echter pas wanneer je bekend genoeg bent met een framework. Bovendien zijn er steeds meer frameworks die makkelijk uit te breiden zijn met third party bundles. Zo heb ik laatst Gewijzigd op 01/11/2016 09:41:34 door Frank Nietbelangrijk
Zoals voorgaande mensen al aangeven het brengt een bepaalde structuur.
Ook met meerdere mensen (die het framework kennen) samenwerken is een groot voordeel.
Veel opties in een framework hoef je zelf niet meer naar om te kijken. (database, mail, template e.d.)
Wat wel belangrijk is, en dat zeg ik al in mijn eerste zin, het moet een duidelijk doel hebben waarom.
Je kan gaan zitten pielen met een bepaald framework omdat het fancy is, maar als dat meer tijd kost om het te leren of omdat de opties te groot is, dan moet je dat zeker niet doen.
Dus eerst naar de tekentafel, en je applicatie uitwerken en afvragen wat heb ik nodig.
Dan pas een framework toevoegen die de opties aan boord heeft of dat je het met een bundle erbij het kan maken.
Simpel voorbeeld: Ome Henk wil een leuke website voor zijn vereniging om de scores bij te houden van zijn biljart toernooie en alleen wat foto's van een leuke middag neerzetten, met plaats 1 2 3 weergeven, dan heb je niet echt een framework nodig. Immers kan dit zelfs gewoon met plain html.
Stel dat Ome Henk een biljard website wil met de opties om keuen, ballen e.d. te verkopen, een mail systeem te hebben, misschien nog een ledenadministratie dan word het al een stuk interessanter om met een framework te gaan werken. Want dan weet je dus dat schaalbaarheid een must is.
Ik zeg altijd maar zo, het is een tool.
In beginsel is php de tool. De frameworks zijn gemaakt om je tool krachtiger/makkelijker te maken.
Het is altijd zo, dat je er zelf over na moet denken of een framework wel een goed plan is en weten wat de voor-en tegens zijn.
Ik kan een klein latje aan elkaar spijkeren met een kleine hamer, of met een moker.
Als het nodig is gebruik je de moker, maar als het niet nodig is, dan moet je het ook niet doen.