framset indelen
Ik zit een beetje met een probleem...
Ik heb voor mijn site mijn index opgedeelt in 3 delen...
<frameset cols="25%,50%,25%"> <--
Alleen... nu heb ik zegmaar een achtergrond plaatje wat in de middelste pagina moet komen, alleen deze mag niet van groote verandere, Hoe kan ik er nu voor zorgen
dat mijn plaatje van noem maar wat 800x600 is het midden komt, en de linkse en rechtse pagina, de overige ruimte krijgen>?
Denk dat ik het wat moeilijk uitleg, Maar zeg dat ik pagina 1|2|3 heb, nu wil ik 2 de exacte 800px breedte geven, en de overige ruimte links en rechts opdelen..
Maar deze veranderd naarmate browser word vergroot of verkleint etc
help pls?
Dat is echt iets uit het jaar 2000 terwijl we nu in 2012 zitten. 12 jaar later!!!!!
Frames kennen meer nadelen dan voordelen, dus ik raad het gebruik van frames hard af.
Verdiep je eens in de wereld van CSS en divjes, zou ik zeggen.
Gewijzigd op 03/02/2012 13:53:17 door - Ariën -
Het is zegmaar zo, ik hem een achtergrond plaatje, deze moet ik het midden van de pagina komen, hoe krijg ik mijn menu etc, dan precies waar ik het hebben wil, aangezien ik zonder frame niet weet hoe ik deze een positie geef, en zowiezo als je de pagina vergroot, schuift het achtergrondje op, hoe kan ik ervoor zorgen dat me menu hetzelfde mee ''verhuist''
ik weet wel hoe ik een achtergrond in me css zet, das geen punt en een menu include lukt me dan ook nog wel, maar nu de positie`s... plaatje centere, maar dan? het menu?
http://d-graff.de/fricca/center.html
Verder is de site http://sceneone.nl/ zeker een aanrader om als beginner door te lezen. Begin bij pagina 1 en werk alles af. Probeer te volgen wat de code betekend en doe wat testjes na het lezen van een pagina, probeer gelijk toe te passen wat hij uitlegt.
Menu centreren doe je door te werken met margin. Als je iets alleen horizontaal wilt centreren kun je het best een width instellen en dan margin: 0 auto; meegeven. Voor verticaal centreren raad ik je aan eens hier te kijken: Verder is de site http://sceneone.nl/ zeker een aanrader om als beginner door te lezen. Begin bij pagina 1 en werk alles af. Probeer te volgen wat de code betekend en doe wat testjes na het lezen van een pagina, probeer gelijk toe te passen wat hij uitlegt.
Ik moet het tegenwoordig telkens weer opzoeken, als ik dan toch eens echt antwoord op zo'n vraag.
http://sceneone.nl/ is inderdaad ideaal. Ook al 1000 keer aangeraden.
Gewijzigd op 03/02/2012 14:55:54 door Kris Peeters
Wat ik alleen nog even kwijt wil omtrent het centeren...
Kijk een achtergrond of een plaatje centeren, oke dat stelt niks voor
Maar als ik dan mijn menu OOK zou centeren, komt hij nooit op de correcte plek op
de achtergrond uit, Dan staat het menu bij wijze van op de plek waar mijn content moet komen
Ook kan ik deze met de margin geen positie geven, Aangezien de positie veranderd aldaar de mensen de browser groote aanpassen..?
Sorry alvast :P
en zal eens even op die site kijken
Ben nu wat met css en divjes aan het rommelen, heb hier helaas nog weinig verstand van aangezien ik pas sinds script en dan alleen nog maar html lessen gevolgd heb.
Toevoeging op 03/02/2012 17:10:49:
Goed heb net op de site gekeken bij positioneringen...
hier staat letterlijk gekopieerd dit:
En op de koop toe prop je het geheel ook nog eens in een frameset om je site te centereren en klaar ben je
Kortom, dat is wat ik nu aan het doen was, wat al 12 jaar niet meer hoort?
of zit ik er weer eens compleet naast? :P
Kobar Secret op 03/02/2012 17:08:10:
Goed heb net op de site gekeken bij positioneringen...
En op de koop toe prop je het geheel ook nog eens in een frameset om je site te centereren en klaar ben je
De tekst goed lezen: er staat daar beschreven hoe menigeen het doet en het juist _niet_ zou moeten... Lees de laatste zin van die alinea.
excuses xD
Anyways, dankzij jullie ben ik al een heel stukje verder
ben nu (ja ja zonder frames) een externe css begonnen, En roep deze aan in me index.html
Nu even uitvinden hoe ik iets met divjes aanroep,
Schijnbaar, als ik er niet weer naast zit, Moet ik bijv
<div name="container">
hier me site content
</div>
en dan in me css typ ik letterlijk:
#content
hier de margin etc?
nogmaals mijn excuses voor de vele vragen :P
moet het helaas allemaal van jullie en internet af leren want ken niemand die hier echt inzit, en valt dus niet mee.
alvast bedankt weer voor de volgende post!
Toevoeging op 03/02/2012 18:23:51:
edit/ #content moet dan #container zijn