Functie AVG met weeknummers
Pagina: « vorige 1 2 3 4 volgende »
Oké ... maar wat wil je dan met die uitkomst bereiken?
Ik bestel iets in juni, het wordt geleverd in december. Het gemiddelde is de maand september.
Wat wil dit gemiddelde (de maand september) volgens jou zeggen. Welke conclusie kun je eraan verbinden?
Dit geeft inderdaad netjes jaar en weeknummer terug alleen berekend niet het gemiddelde als ik er een group by bij zet.
Als ik dit doe krijg ik wel een weeknummer terug. Ik weet even niet wat er gaat gebeuren als er een jaarovergang tussen zit
(ROUND(avg(DATE_FORMAT(inkoopdatum, '%Y%u')))) AS jaar_en_weeknummer,
Gewijzigd op 17/10/2016 14:11:25 door Piet Knaap
Had je mijn vraag (hierboven) gelezen?
Daar heb ik rekening mee gehouden: DATEDIFF() geeft een interval in dagen en die interval wordt door 7 gedeeld. Het verwarrende van je vraag is dat je "week" in drie verschillende betekenissen gebruikt:
- de orderdatum valt in een bepaalde week (GROUP BY);
- die week moet worden getoond als jaar en weeknummer;
- het verschil tussen orderdatum en leverdatum moet niet in dagen maar in weken worden uitgedrukt.
De weken die je berekent, zijn van een andere orde dan de weken waarop je groepeert: het eerste is een interval, het tweede een datum.
Ozzie PHP op 17/10/2016 14:20:11:
Had je mijn vraag (hierboven) gelezen?
De weeknummers zijn puur informatief. Een gemiddelde zegt alleen maar of je iets goed doet.
Dat lijkt me wel handig dat ze informatief zijn, anders heb je er weinig aan.
>> Een gemiddelde zegt alleen maar of je iets goed doet.
Oké ... nogmaals dan maar. Ik bestel iets in juni. Het wordt in december geleverd. Het gemiddelde is september.
WAT zegt dit? Op welke manier zegt een of ander weeknummer in september of je iets goed doet?
Gewijzigd op 17/10/2016 14:51:52 door Piet Knaap
Klinkt een beetje als "ik ben bezig met KPI, maar heb eigenlijk geen flauw idee welke statistiek ik hiervoor kan gebruiken". Wat iedereen als zegt: wat zegt de gemiddelde week? Welke informatie haal je hier uit?
Really?
Als je weet dat iemand in juni bestelt, dan zou ik die vogels al 3 maanden eerder kweken zodat je ze een dag nadat ze besteld zijn direct in juni al kunt afleveren.
Ik probeer je overigens niet aan te vallen, maar ik ... en velen met mij, hebben het idee dat je informatie probeert te vergaren die op geen enkele wijze relevant is.
Dat zegt inderdaad niets, maar volgens mij zijn we ondertussen al zo ver dat de TS begrijpt dat hij het aantal weken als interval moet hebben om de gemiddelde levertijd te bepalen, niet een gemiddelde weeknummer.
Met die historische data kan hij natuurlijk wel wat doen. Bijvoorbeeld voorspellen dat een bestelling geplaatst in de weeknummers die vallen in de zomervakantie gemiddeld 3 weken later worden geleverd. Of voorspellen in welk weeknummer iets vermoedelijk geleverd wordt als je vandaag zou bestellen.
Aangezien hij toch al een gemiddelde berekent, zou hij er bijvoorbeeld een standaarddeviatie aan toe kunnen voegen: dan kun je gelijk zien hoe betrouwbaar het gemiddelde is. En daarmee uiteindelijk of het berekende gemiddelde überhaupt wel bruikbaar is.
Gewijzigd op 17/10/2016 14:59:28 door Ward van der Put
Mijn vermoeden:
iemand heeft gesteld dat hij per weeknummer wil weten wat de levertijd zo ongeveer is. Zodat hij iets kan roepen over: "als je rond mei besteld, dan is de levertijd een week of 4, terwijl een bestelling in week 40 maar 3 weken levertijd is. "
Ergens is dat weeknummer vervolgens de berekeningen gaan vervuilen.
Een levertijd is een periode in dagen, weken of maanden. Die staat los van de kalender. Ja, je kunt natuurlijk zeggen dat een bestelling van week 40 gemiddeld in week 43 geleverd wordt. Maar dat komt dan omdat die week 40 + 3 weken op 43 uitkomt.
Maar de uitkomst 201643 is behoorlijk irrelevant: voor een bestelling in 2017 zou dat mogelijk ook 201743 opleveren. Maar de uitkomst "3 weken" is veel zinniger.
Maar goed, dat is mijn logica voor zo ver ik te maken heb gehad met dergelijke vragen
Lees deze voorgaande reactie. Ik denk dat TS van "bovenaf" verkeerd wordt/is aangestuurd. Van bovenaf wordt dan in de gauwigheid iets geroepen en vervolgens verkeerd verwoord, waardoor TS nu met de gebakken peren zit en zich krampachtig blijft vasthouden aan het gemiddelde weeknummer ... wat dus totaal irrelevant is.
Piet Knaap op 17/10/2016 13:38:48:
Als ze het in een datum willen hebben zou het een oplossing zijn Ivo. Ze willen alleen een gemiddeld weeknummer zien. Vandaar dat ik in mijn eerst post alleen weeknummer (SELECT AVG(weeknummer) FROM Week_Nr_TB) noemde
Ze willen als uitkomt van deze twee waarde 201609 terug hebben
201606 + 201612 = 201609
201606 + 201612 = 201609
Ozzie PHP op 17/10/2016 15:46:45:
Volledig met je eens Ivo.
Lees deze voorgaande reactie. Ik denk dat TS van "bovenaf" verkeerd wordt/is aangestuurd. Van bovenaf wordt dan in de gauwigheid iets geroepen en vervolgens verkeerd verwoord, waardoor TS nu met de gebakken peren zit en zich krampachtig blijft vasthouden aan het gemiddelde weeknummer ... wat dus totaal irrelevant is.
Piet Knaap op 17/10/2016 13:38:48:
Als ze het in een datum willen hebben zou het een oplossing zijn Ivo. Ze willen alleen een gemiddeld weeknummer zien. Vandaar dat ik in mijn eerst post alleen weeknummer (SELECT AVG(weeknummer) FROM Week_Nr_TB) noemde
201606 + 201612 = 201609
201606 + 201612 = 201609
Ik ben het eens met je conclusie :)
Nee.
Wat ze *noemen* het "gemiddeld weeknummer", maar je eerdere uitleg gaat over gemiddelde levertijden.
Wellicht moet je nog even naar je opdrachtgever toe om botweg te vragen wat hij precies bedoelt.
Mooi. Dan lijkt het me dus zeer zinvol om opnieuw te beginnen en duidelijk te krijgen wat men nu écht wil.
>> Wellicht moet je nog even naar je opdrachtgever toe om botweg te vragen wat hij precies bedoelt.
Dat lijkt me de eerste stap inderdaad.
Jullie klinken allemaal iets wat negatief. Het lijkt nu te werken met de oplossing van Ward van der Put.
Oké ... dan helpen we je niet en wensen we je veel succes met je gemiddelde weeknummer.
Ozzie PHP op 17/10/2016 16:16:46:
Net was je het eens met mijn conclusie ... nu zijn we negatief?
Oké ... dan helpen we je niet en wensen we je veel succes met je gemiddelde weeknummer.
Ik ben het nog steeds eens alleen heel soms is klant koning. Hoe onlogisch het soms klinkt en soms ook is
Als klant echter iets vraagt waarvan de achterliggende gedachte niet duidelijk of onlogisch klinkt, dan is het jouw taak om verder te vragen en te achterhalen wat daadwerkelijk bedoeld wordt. Dáár onderscheid je je mee. Niet door zomaar iets te doen "omdat de baas het zegt" en waarvan het vermoeden bestaat dat het niet juist is.
Maar goed ... als je niet verder geholpen wilt worden, dan houdt het op. We hebben denk ik wel genoeg advies gegeven nu.
Of je overlegt gewoon met de klant, want nu gaat ie gegarandeerd terugkomen met "oh dit bedoelde ik eigenlijk toch niet".
Pagina: « vorige 1 2 3 4 volgende »