/gebruikersnaam ipv /profile.php?blablabla
ik ben bezig met het vernieuwen van een profielensite
Maar nu loop ik tegen een probleem aan
Me opdracht geven wil www.sitenaam.nl/gebruikersnaam ipv www.sitenaam.nl/profile.php?blablabla
Maar de site haalt met GET de user id uit de URL (voorbeeld: profile.php?user_id=23). als ik /gebruikersnaam ga gebruiken dan heb ik de user id niet meer om het profiel uit de database te selecteren.
Nu is mijn vraag, weet iemand een manier om toch de user id te krijgen en daarmee het profiel uit de database te selecteren?
groetjes wesley
jouwsite.nl/pietje/10/
Vervolgens kun je met behulp van mod-rewrite deze url weer onzichtbaar door laten verwijzen naar bijvoorbeeld jouwsite.nl/profile.php?id=10.
ik ken aardig wat php maar dat heb ik nog nooit gedaan
of is er soms een manier om de gebruikersnaam uit de URL te halen?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Stephan Sterrenberg
bovendien zou je ipv op id op gebruikersnaam op kunnen halen, dan heb je het id probleem niet
ik ben bang dat de hosting het niet ondersteunt
is het dan mogelijk om een mapnaam met GET op te halen?
Nee de gebruikersnaam lijkt een map, maar in de meeste gevallen zal in zo'n situatie toe echt van mod-rewrite gebruik gemaakt worden. De url wordt dus onzichtbaar doorverwezen naar een andere url waarin gewoon de GET variabele staat...
ja maar mod-rewrite staat in de htacces en ik ben dus bang dat mijn hosting dat niet ondersteunt
Misschien iets om dat eerst eens uit te zoeken? Als dat niet het geval is, ben je in ieder geval aangewezen op het gebruik van GET variabelen in de url...
maar nu heb ik het probleem dat ik geheel niks weet van htacces
Op de site staat een aantal tutorials erover (in ieder geval één), en anders kun je even zoeken met Google.
snap er nog steets niks van
Ja, daar kunnen wij niet veel mee. Dat is een algemene opmerking. Wil je hier geholpen worden, dan zul je een specifieke vraag moeten stellen.
htaccess lukt niet
als ik het bestand upload is het meteen weer weg:S
En wat snap je niet aan de tutorial? Wat heb je al geprobeerd? En welke foutmelding krijg je op dit probeersel?
pgFrank schreef op 06.03.2008 21:53:
En wat snap je niet aan de tutorial? Wat heb je al geprobeerd? En welke foutmelding krijg je op dit probeersel?
nog beter gezegt hij doet helemaal niks
krijg gewoon nog steets de link die ik altijd krijg.
heb het volgende in htaccess staan
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^profile/(.*)/(.*)/$ profile.php?act=$1&user_id=$2 [L]
RewriteRule ^profile/(.*)/$ profile.php?act=$1 [L]
ps het bestand is als ik op F5 druk gelijk weg
Quote:
krijg gewoon nog steets de link die ik altijd krijg.
Jouw PHP-code, waarmee je de link aanmaakt, zal daar ook niet door veranderen. Die mag jij zelf aanpassen.
Deze aangepaste link, wordt door Apache vertaalt naar profile.php?act=$1&user_id=$2 en dan kun je in profile.php met $_GET['act'] en $_GET['user_id'] aan de slag.
ik heb gewoon echt helemaal geen verstand van htaccess
je kan me echt alles wijs maken erover
zoals ik net al vroeg
is er geen andere manier op de bovenste vraag?
je moet ook nog httpd.conf in je index zetten ;-)
Kruidnootje.nl schreef op 06.03.2008 22:03:
Zoiezo is het niet aan te raden om ./gebruikersnaam te pakken, kan je zoals gezegt beter ./gebruikersnaam/id/ doen.
het is een hosting via internet he, geen eigen server