geef class aan current url
ik probeer dmv jQuery scriptje een class toewijzen aan de url die nu actief is..
dus als ik op index.php sta dat die index.php de class current krijg..
ik heb dit
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
$(function(){
var url = window.location.pathname
urlRegExp = new RegExp(url.replace(/\/$/,''));
$('.invertedshiftdown a').each(function(){
if(urlRegExp.test(this.href)){
$(this).addClass('current');
}
});
});
var url = window.location.pathname
urlRegExp = new RegExp(url.replace(/\/$/,''));
$('.invertedshiftdown a').each(function(){
if(urlRegExp.test(this.href)){
}
});
});
maar het werkt niet,,, komt dit omdat ik op localhost werk?
ik krijg overigens in mijn console ( van chrome ) de volgende foutmelding:"Uncaught SyntaxError: Unexpected token ILLEGAL"
dus dat die laatste haakjes fout zijn... kijk ik ergens overheen?
Quote:
komt dit omdat ik op localhost werk?
Nee, JavaScript is client-side. De code wordt dus pas uitgevoerd in de browser, dus als er iets mis is gaat het fout in het browser. Maar aangezien jquery claimt IE6 en hoger aan te kunnen kan dat het niet zijn.
Je gebruikt alleen het RegExp object verkeerd. Die /\/$/ is een RegExp object. Je moet dus op regel 4 of dit doen:
Code (php)
1
2
3
4
5
2
3
4
5
regStr = new RegExp('\/$');
urlRegExp = url.replace(regStr, '');
// of dit:
urlRegExp = url.replace(/\/$/, '');
// of dit:
urlRegExp = url.replace(/\/$/, '');
Verder is dit sneller dan het geen je nu op regel 8 hebt:
En regel 8 is dan weer verkeerd. Je moet daarin hetzelfde toepassen als hierboven, dus:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2
3
4
5
6
7
8
9
regStr = new RegExp('\/$');
$('.invertedshiftdown').children('a').each(function() {
if( regStr.test($(this).attr('href')) ) { // zie de jQuery versie van this.href
}
});
$('.invertedshiftdown').children('a').each(function() {
if( regStr.test($(this).attr('href')) ) { // zie de jQuery versie van this.href
}
});
Of je zult in dit script de eerste regel moeten verwijderen en regStr veranderen in /\/$/
Wel een beetje moeilijk verhaal geworden voor een jQuery beginner denk ik, even wat links ter ondersteuning:
- http://api.jquery.com/attr (voor het correct selecteren van het href attribuut)
- http://api.jquery.com/children
- https://developer.mozilla.org/en/JavaScript/Reference/Global_Objects/RegExp (voor de regexen in JS)
Gewijzigd op 01/03/2012 11:36:51 door Wouter J
Of, geef in een hidden input de naam of id op van de pagina zodat je het heel eenvoudig direct kunt doen met JQuery.
Code (php)
1
2
3
4
5
6
2
3
4
5
6
<input type="hidden" id="curr_page" value="#home">
<script>
$(document).ready(function(){
$($('#curr_page').val()).addClass('current');
});
</script>
<script>
$(document).ready(function(){
$($('#curr_page').val()).addClass('current');
});
</script>
Het laatste stukje JQuery heb ik even niet getest, maar zou volgens mij moeten werken.
En hoe zou ik het serverside op moeten lossen dan?
Als je het menu opbouwt kan je op de een of andere manier checken welke pagina je aan het laden bent en dan een extra class geven aan je link. Specifieker kan ik nu niet zijn, want ik ken je code niet...
Waarom doe je dit eigenlijk met JavaScript en niet gewoon met PHP?
http://plaatscode.be/141675/
@roel hoe zou ik het met php doen dan?
@wouterJ jou manier geprobeerd werkt niet.. ik heb die manier wat ik zelf gepost had op fiddle geprobeert en dat werkte wel
wat ook kan is handmatig zoals ik het nu heb de betreffende li item de class current meegeven maar is dat netjes en een goede manier?
de manier waarop ik nu de website heb wil ik overigens wel aanpassen qua manier van pagina ophalen ( met een switch o.i.d get(page))
ik heb het zo opgebouwd @erwin @roel hoe zou ik het met php doen dan?
@wouterJ jou manier geprobeerd werkt niet.. ik heb die manier wat ik zelf gepost had op fiddle geprobeert en dat werkte wel
wat ook kan is handmatig zoals ik het nu heb de betreffende li item de class current meegeven maar is dat netjes en een goede manier?
de manier waarop ik nu de website heb wil ik overigens wel aanpassen qua manier van pagina ophalen ( met een switch o.i.d get(page))
Ik neem aan dat dit een menu is die je include op iedere pagina. Het enige wat je dan hoeft te doen is voor je include van je menu een variabel mee te geven met daarin de naam van die pagina en dan per menu item te controleren of het die waarde is.
Ik heb niet met includes gedaan, alles gewoon statisch erin gezet nu voor even maar dat moet ik nog mamak zie mijn vorige post :) en kijk maar in mijn code hoe het er nu uitziet heb even de index.php gelinkt