Geen weergave
Ik weet in ieder geval dat ze al zaten te rommelen met servers, dus het zou geen logische keuze zijn in mijn ogen. Ik heb het dan over een hostingbedrijf waar ik inmiddels geen klant meer ben ;-)
Resolving moet een server-farmer wel op orde kunnen houden, en dan is gebruik van een hostname ook zeker het beste om wijzigende IP-adressen en e.v.t. downtime tegen te gaan.
Gewijzigd op 13/02/2017 17:18:38 door - Ariën -
Je tweede alinea is overigens geen bewijs voor je gelijk, zelfs al was die host aan het prutsen.
En over die resolver... Dat is in zekere zin nog steeds een verplaatsing van het probleem, een zoveelste vangnet voor iets wat je niet op kunt lossen omdat er nooit absolute garanties zijn. Valt allemaal onder de "who watches the watchmen" problematiek.
Servers kunnen nou eenmaal van IP-adressen veranderen, in andere netwerken kan je zelfs in een hele andere reeks zitten. Wees blij dat er daarom resolvers en hostnames bestaan. Daar zal IANA wel een reden voor hebben. De wereld hoeft niet altijd heel perfect te zijn!
**snip**
Edit:
Voor klachten over moderaties is dit niet de juiste plek.
Gewijzigd op 13/02/2017 19:40:23 door - Ariën -
> geen resolving lijkt mij altijd sneller?
Tsja... als ik het ga meten, kost het resolven van een hostname me gemiddeld ongeveer 25 msec, met een enkele uitschieter naar >80 msec. De eerste keer. Daarna zit 'ie in de cache en is de benodigde tijd verwaarloosbaar. Daar komt bij dat zodra de databaseverbinding is opgezet, er voor die verbinding niet meer geresolved hoeft te worden. Het zal dus geen merkbaar effect op je clients hebben.
Overigens zou ik een (voor publiek toegankelijke) *server* dan weer wel zo instellen dat hij geen DNS gebruikt (skip_name_resolve). Voor elke authenticatie voert de server anders eerst een reverse DNS lookup uit, gevolgd door een forward lookup, en als je veel connection requests tegelijk krijgt, merk je dat wel in de performance. Aan de andere kant moet je denk ik ook niet willen dat je MySQL-server aan een 'open' IP-adres hangt (DoS-gevaar), maar er kunnen situaties zijn dat je je de luxe van een private subnet niet kunt permitteren.
> niet kon connecten met MySQL op 'localhost', maar wel weer op '127.0.0.1'.
Als de server op localhost draait (en als het een Unix-server is) zou ik sowieso niet connecten via TCP/IP, maar via een socket, omdat dat best veel overhead (lees: performance) scheelt.
> wat voor bestaansrecht zou een IP-based aanpak dan nog hebben
In plaats van PHP kun je ook assembly programmeren. PHP is leesbaarder, net als DNS. Uiteindelijk zal PHP naar assembly worden omgezet, en DNS naar IP(wat meteen de reden is dat IP 'uberhaupt nog wordt ondersteund'), maar is dat een reden om dan maar IP-adressen te gebruiken? Het zal nog erger worden als we massaal overgaan op IPv6, omdat die adressen helemaal onleesbaar zijn; je ontkomt dan bijna niet aan het gebruik van DNS.