Gegevens naar database schrijven, en automatisch mappen aanmaken

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2

- SanThe -

- SanThe -

18/06/2010 10:36:59
Quote Anchor link
0700 is alleen toegankelijk voor de 'owner' (waarschijnlijk apache)
Hoe upload jij iets?

PHP hulp

PHP hulp

08/11/2024 22:52:32

Johan Sebastiaan

Johan Sebastiaan

18/06/2010 10:40:10
Quote Anchor link
Windows verkenner intikken ftp://.... en dan krijg je een popup voor je gebr. en wachtw. Vervolgens sleep je je bestanden naar de juiste map. Werkt altijd, alleen nu dus niet.

- SanThe -

- SanThe -

18/06/2010 10:43:04
Quote Anchor link
En de map is 0777 en wat zijn de rechten van de map erboven?

Johan Sebastiaan

Johan Sebastiaan

18/06/2010 10:46:53
Quote Anchor link
Owner, group en other hebben alledrie de permissies read, write en execute. Dat is toch 0777 als t goed is?

- SanThe -

- SanThe -

18/06/2010 10:48:08
Quote Anchor link
SanThe Nvt op 18/06/2010 10:43:04:
... en wat zijn de rechten van de map erboven?

Johan Sebastiaan

Johan Sebastiaan

18/06/2010 10:53:18
Quote Anchor link
ik had t over de map files. de map admin, waar files dan weer inzit, heeft als rechten ook 777. Maar als ik inlog op de DirectAdmin van de host, dan zie ik dat de UID/GID als owner 'apache' hebben, en de mappen/bestanden die ikzelf aanmaak als owner m'n gebruikersnaam hebben. Als ik wissel van owner, dus een map die op naam van 'apache' staat naar mn gebruikersnaam zet, dan lukt het uploaden op de FTP wel. Wellicht heeft het daar iets mee te maken?

- SanThe -

- SanThe -

18/06/2010 11:08:21
Quote Anchor link
Waarom maak je voor iedereen een map aan?
Bezoekers kunnen niet ftp-en.

Johan Sebastiaan

Johan Sebastiaan

18/06/2010 11:14:38
Quote Anchor link
de ID staat voor het item. Elk item krijgt een eigen map. Het scipt op http://81.30.70.233/~dnp/dnpnieuw/readsql10.php?pag=5 leest de de ID en de rest uit die rij uit (dat is het item) en checkt ook de map waar de filmpjes en foto's instaan en weergeeft die. De map moet dus dezelfde naam hebben als de ID, want dan weet 'ie welke map hij moet pakken. bezoekers hoeven dus niet te kunnen ftpen, wel de beheerders van de website. De website is voor het nieuws, en vanaf locatie moeten we via de telefoon items kunnen toevoegen (tekst) en zodra we in de studio zijn en gemonteerd hebben moeten de filmpjes en foto's erop. FTP gaat sneller en heeft een hoger bestandsgroottelimiet dan via een php script uploaden. :)

- SanThe -

- SanThe -

18/06/2010 11:23:10
Quote Anchor link
Dus even samenvatten:
Map admin => 0777 owner/group apache/apache
Daar staat in:
Map files => 0777 owner/group apache/apache
En daar weer in staan de mappen met de id-nummers (1, 2, 3, 4, etc)
Map (bijvoorbeeld) 3 => 0777 owner/group apache/apache
En als jij als gebruiker (tommy) met ftp iets in map 3 wilt zetten dat is dat niet toegestaan?

Johan Sebastiaan

Johan Sebastiaan

18/06/2010 11:37:26
Quote Anchor link
jup, dat is correct. mn ftp gebruikersnaam is 'tommy' en als ik op de Directadmin kijk, dan zie ik dat de mappe, 1, 2, 3, 4 .. enz. als gebruiker 'apache' hebben, terwijl de handmatig aangemaakte mappen (via FTP, maar ook via DirectAdmin) de gebruiker 'tommy' hebben bij de kolommen UID en GID.

Als ik via de DirectAdmin van de gebruiker 'apache' 'tommy' maak, dan lukt het uploaden wel. Dus ik denk dat er iets in het script moet waarin ie inlogt op de ftp met gebruikersnaam 'tommy' en het bijbehorende wachtwoord. (zodat de server denkt dat 'tommy' een map aanmaakt, ipv 'apache'.

Joren de Wit

Joren de Wit

18/06/2010 11:41:48
Quote Anchor link
Kun je met chown en chgrp de eigenaar en groep niet wijzigen?

edit: Als je dat doet, houd er dan wel rekening mee dat de mappen niet meer met behulp van PHP te verwijderen zijn...
Gewijzigd op 18/06/2010 11:42:23 door Joren de Wit

Johan Sebastiaan

Johan Sebastiaan

18/06/2010 11:44:21
Quote Anchor link
ze zijn nu al niet meer te verwijderen van de server, tenzij ik dus (tot nu toe handmatig) de mappen van gebruiker laat wisselen (dus naar mijn account zet ipv apache).

edit: oh met behulp van php bedoel je.. dat maakt inprincipe niet uit. het zal weinig voorkomen dat we een item moeten verwijderen, aangezien we een archief opbouwen. dus als t wel via de ftp kan, is het al goed.
Gewijzigd op 18/06/2010 11:45:48 door Johan Sebastiaan

- SanThe -

- SanThe -

18/06/2010 11:51:20
Quote Anchor link
Maak op de server eens een nieuwe group aan (bv. webusers) en maak apache en tommy lid. Bij het maken van een nieuwe map chgrp naar webusers.

Joren de Wit

Joren de Wit

18/06/2010 11:51:33
Quote Anchor link
Een map aangemaakt met mkdir() is inderdaad niet te verwijderen met je ftp client totdat je de eigenaar verandert naar het id waarmee je ftp client zich indenticeert (tommy in jouw geval dus). Wijzig je de eigenaar en groep met de genoemde functies vanuit PHP, dan kun je er dus vanuit je FTP client wel alles mee.

Hier wringt dan de schoen ook direct: je wilt gebruikers met hun eigen FTP client op jouw server laten inloggen om bestanden te uploaden? Dan zul je dus de id's moeten kennen waarmee die gebruikers jouw server benaderen en die eigenaar en groep van de betreffende map zo in moeten stellen. Ik zeg: omslachtig.

Edit: oplossing van SanThe zou wellicht ook nog kunnen werken...
Gewijzigd op 18/06/2010 11:52:22 door Joren de Wit

Johan Sebastiaan

Johan Sebastiaan

18/06/2010 11:59:08
Quote Anchor link
We gebruiken allen dezelfde inloggegevens voor op de FTP server, dus dat scheelt al denk ik. Ik ga even uitpluizen hoe ik die nieuwe groep aanmaak.

Johan Sebastiaan

Johan Sebastiaan

18/06/2010 16:15:50
Quote Anchor link
Ik kom er niet uit hoe ik zo'n group aanmaak. Ik vermoed dat de host het heeft uitgeschakeld in de DirectAdmin... maar misschien doe ik zelf iets verkeerd.

Graag niet bumpen; twee berichten van jezelf na elkaar binnen 24 uur plaatsen. Heb je een toevoeging aan je vorige bericht, gebruik dan het 'wijzigen' icoontje.[/modedit]
Gewijzigd op 18/06/2010 16:18:33 door Joren de Wit

- SanThe -

- SanThe -

18/06/2010 18:09:01
Quote Anchor link
Het is niet je eigen server?
Dan kan je het wel vergeten.

Johan Sebastiaan

Johan Sebastiaan

18/06/2010 22:01:38
Quote Anchor link
hmm das jammer...

in iedergeval bedankt voor alle hulp ieder!:D

Pagina: « vorige 1 2

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.