gegevens uit een tabel gebruiken om naar een andere tabel te gaan

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Raymond Colin

Raymond Colin

12/12/2012 16:04:36
Quote Anchor link
probleem :
Uit een sql databese selecteer ik een lijst met namen van cursisten en de lessen waarvoor ze zijn ingeschreven. Deze lijst staat dan op het scherm.
Per cursist is er een tabel met de historiek van de uitnodigingen en gevolgde lessen.
Hoe kan ik nu aan de hand van de cursistenlijst op m'n scherm een cursistnaam aanklikken om daar de historiek van te zien ?
Mon

PHP hulp

PHP hulp

22/11/2024 17:44:40

Donny Wie weet

Donny Wie weet

12/12/2012 16:06:36
Quote Anchor link
Plaats even je code die je nu hebt :)

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

12/12/2012 17:45:26
Quote Anchor link
Raymond Colin op 12/12/2012 16:04:36:
...
Per cursist is er een tabel met de historiek van de uitnodigingen en gevolgde lessen.
Hoe kan ik nu aan de hand van de cursistenlijst op m'n scherm een cursistnaam aanklikken om daar de historiek van te zien ?
Mon

Verkeerde denkwijze, je moet niet per cursist een tabel aanmaken.
Meerdere cursisten kunnen dezelfde cursus volgen en een cursist kan meerdere cursussen volgen, betekent een meer op meer relatie en dit kan je met een koppeltabel regelen. Dus ingekort krijg je zoiets:
tabel cursussen
-cursus_id
-cursus_naam

tabel cursisten
-cursist_id
-cursist_naam

tabel cursus_inschrijvingen
-cursus_id
-cursist_id

Door de cursist_id in een link te zetten wordt het stukken eenvoudiger om die gegevens via de koppeltabel op te halen.

Raymond Colin

Raymond Colin

12/12/2012 20:00:11
Quote Anchor link
Hallo,
Dank u. Zo snel had ik geen reactie verwacht.Mijn probleem was blijkbaar niet heel duidelijk.
Er zijn twee tabellen :
één met alle inschrijvingen naam cursisten en cursussen waarvoor ingeschreven.
De tweede tabel met verschillende data van, inschrijving, wanneer uitgenodigd, wanneer is er plaats en heeft cursist nodige voorkennis ..enz.
Wanneer ik de lijst met ingeschrevenen overloop wil ik per cursist in die lijst meteen zijn historiek kunnen zien zonder dat ik de naam opnieuw moet ingeven.
Ik probeer zvm een deel van de code door te geven.
grts
Mon

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

12/12/2012 20:37:44
Quote Anchor link
Ik blijf toch een beetje bij mijn eerdere reactie.
Wat je 'fout' doet is te veel informatie in 2 tabellen proppen.
Daarnaast moet je personen niet identificeren op hun naam, want die is niet altijd uniek.

Donny Wie weet

Donny Wie weet

12/12/2012 21:03:55
Quote Anchor link
Ger jij bedoelt:

Cursussen:
Automonteur: cursus 101
Fietsmonteur: cursus 105
Koekenbakker: cursus 95

Naam persoon:
Jim -> cursus 101
Jan -> cursus 105 & 101
Donny van Grondelle -> cursus 95 :P

(doe dit voor mezelf om er ook van te leren gelijk)

Je hebt een persoon, en die link je aan de database cursus ipv elk persoon een nieuwe cursus naam te geven?

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

13/12/2012 09:12:31
Quote Anchor link
Ja, want bij een persoon behoren meerdere gegevens zoals zijn/haar emailadres, waar zijn/haar huis woont etc.
Die gegevens moet je dus in een aparte tabel zetten, je geeft elke persoon een uniek id (eerste normaalvorm), want anders moet je die gegevens per gevolgde cursus gaan herhalen en voldoe je niet aan de tweede normaalvorm.

Raymond Colin

Raymond Colin

13/12/2012 14:40:41
Quote Anchor link
Hallo

Het 2de deel uit het voorbeeld van Donny komt zowat overeen met de inhoud van mijn hoofdtabel De primary key is de cursistnaam en een index op timestamp. Elke cursist schrijft in voor één of meer cursussen ( keuze uit 5)
Per cursus staat in die tabel een parameter die aangeeft of cursist voor die cursus ingescheven is, voor die cursus uitgenodigd is , die cursus gevolgd heeft of voor die cursus geschrapt is.
Een tweede tabel geeft aan welke acties er door de planner zijn ondernomen om een klas samen te stellen.
In die tabel staat datum als primary key dan de cursistnaam en tekst met ondernomen actie.

tot daar is er geen probleem. Ik heb voldoende ervaring met access database.
Wat ik wil bereiken is dat door het aanklikken van een naam in de hoofdtabel alle actie's voor die cursist uit de tweede tabel op het scherm komen.

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

13/12/2012 15:23:20
Quote Anchor link
Wat doe je als er twee cursisten zijn die Jan Jansen heten?
Ben je er absoluut zeker van dat er niet twee cursussen op dezelfde datum gegeven worden?
Hoe weet jou planner hoe ie die cursist moet bereiken?
Zie ook mijn vorige reactie.

Raymond Colin

Raymond Colin

13/12/2012 19:02:38
Quote Anchor link
Bedankt voor jullie reacties.
Bechouw dit topic maar als afgehandeld. Het was niet mijn bedoeling om de opbouw van mijn database te bespreken maar om een tip over phpcode.
Mvg

R Colin

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.