gegevensinvoer succes of mislukt
Ik ben een cms aan het maken, en een belangrijk deel vind ik de gebruikersvriendelijkheid. Omdat dit mijn eerste cms ooit wordt, ken ik nog niet zoveel truukjes.
Ik heb een pagina waarop de gebruiker een foto-album aan kan maken. De gebruiker hoeft maar 2 dingen in te vullen: titel en omschrijving. Als de gebruiker op "aanmaken" heeft geklikt, gaat ie checken of beide veldjes wel zijn ingevuld (wat verplicht is). zoja, dan zet ie de gegevens in de tabel "fotoalbums" en geeft ie een mededeling dat het gelukt is, zo niet dan geeft het enkel een mededeling "beide velden aub invullen!" en blijft de gebruiker op dezelfde pagina.
Nu zou ik graag willen dat mijn systeem de gebruiker meteen naar de pagina brengt die voor het nieuwe album is aangemaakt (zeg maar fotoalbum.php?view=laatst_aangemaakte_id). Op die pagina kan ie ook meteen de gewenste foto's aan het album toevoegen. Nu is het nog zo dat je op dezelfde pagina een mededeling krijgt, en moet je zelf via het overzicht, naar het nieuwste album. Dat kan vast een stuk gemakkelijker?
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
2
3
4
5
6
7
<?php
if($res = mysql_query($sql))
{
$id = mysql_insert_id();
header('Location: fotoalbum.php?view='.$id);
}
?>
if($res = mysql_query($sql))
{
$id = mysql_insert_id();
header('Location: fotoalbum.php?view='.$id);
}
?>
Nu krijg ik echter nog 'headers already sent'. Ik zal vast iets boven aan de pagina moeten zetten ofzo, net als session_start(), volgens mij kreeg ik toen dezelfde melding (weet ik niet zeker)
Dus waarschijnlijk is het even een kwestie van herschikken van je script: eerst de logica en dan de output.