Gemiddelde leeftijd per eeuw
George van Baasbank
15/03/2013 12:01:46Hallo allemaal,
Ik wil uit mijn database berekenen wat de gemiddelde leeftijd is van mannen en vrouwen per eeuw.
Even ter info:
begi_datec is de geboortedatum en end_datec is de overlijdensdatum
Nu heb ik de volgende query
Nu kan ik in deze query wel een BETWEEN opnemen waarmee ik een eeuw kan selecteren maar dan moet ik achter elkaar een aantal queries draaien en dat wil ik eigenlijk niet. Kan ik dat met een GROUP BY realiseren?
Wie heeft er een suggestie?
George
Ik wil uit mijn database berekenen wat de gemiddelde leeftijd is van mannen en vrouwen per eeuw.
Even ter info:
begi_datec is de geboortedatum en end_datec is de overlijdensdatum
Nu heb ik de volgende query
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2
3
4
5
6
7
8
9
SELECT
avg(datediff(end_datec,begi_datec))/365 AS gemiddeld,
sex AS geslacht
FROM
ftphp__indi
WHERE
(begi_datec != 0 and end_datec != 0) // Alleen datums die ingevuld zijn tellen mee
GROUP BY
sex
avg(datediff(end_datec,begi_datec))/365 AS gemiddeld,
sex AS geslacht
FROM
ftphp__indi
WHERE
(begi_datec != 0 and end_datec != 0) // Alleen datums die ingevuld zijn tellen mee
GROUP BY
sex
Nu kan ik in deze query wel een BETWEEN opnemen waarmee ik een eeuw kan selecteren maar dan moet ik achter elkaar een aantal queries draaien en dat wil ik eigenlijk niet. Kan ik dat met een GROUP BY realiseren?
Wie heeft er een suggestie?
George
PHP hulp
18/11/2024 01:20:56De eerste twee cijfers in een datum geven de eeuw, dus je zou LEFT(begi_datec,2) kunnen gebruiken in de GROUP BY.
Methodologisch is het misschien interessanter om het per decennium te doen, want een eeuw omvat meerdere opeenvolgende generaties.
Methodologisch is het misschien interessanter om het per decennium te doen, want een eeuw omvat meerdere opeenvolgende generaties.