getlastmod
Bestaat er zoiets als getlastupdate, dat -itt getlastmod- laat zien wanneer de inhoud van een pagina is veranderd?
Dan zou die functie moeten weten hoe de vorige versie van de pagina eruit zag, maar wie gaat dat waar opslaan?
Ward van der Put op 09/05/2017 07:13:32:
Dan zou die functie moeten weten hoe de vorige versie van de pagina eruit zag, maar wie gaat dat waar opslaan?
De pagina heeft autom. input van een database.
Nu pas ik de datum zelf aan maar ik wil het automatisch maken dus wanneer er een nieuwe rij op de site komt, dat de datum wordt aangepast.
Ik zou die datum dan gewoon opslaan in een apart DATETIME-field.
Het is misschien een ruig idee, maar misschien in de bron van een wiki-software pakket wat inspiratie opdoen? Deze heeft dat volgens mij uitgebreid aanwezig. Toegeven, ik heb het zelf nooit bekeken.
maar het belangrijkste lijkt mij dat de topicstarter kan zien wanneer een record in de database voor het laatst is geupdated. En in dat geval raad ik aan om NOW() te gebruiken bij de UPDATE-query.
- Ariën - op 10/05/2017 18:07:41:
Ik zou die datum dan gewoon opslaan in een apart DATETIME-field.
- Ariën - op 10/05/2017 18:07:41:
En in dat geval raad ik aan om NOW() te gebruiken bij de UPDATE-query.
Ik zie het nog niet, ik gebruik nu geen UPDATE maar SELECT. En is dit met of zonder apart DATETIME-field?
Als je iets wilt opslaan gebruik je altijd UPDATE, INSERT of REPLACE.
Waarbij je er rekening mee moet houden dat REPLACE een DELETE is gevolgd door een INSERT. Zeker wanneer je triggers hebt.
Ik ga van het weekend eens uitgebreid een potje stoeien ermee want ook die md5()-hash klinkt heel interessant, gewoon om te onderzoeken wat dat nou is
En als je ook een soort van historie wilt hebben (en niet enkel wilt kunnen constateren dat iets veranderd is, waarvoor je toch een soort van historie moet hebben om dit waar te nemen) dan zou je eens na kunnen denken over een soort van versiebeheer. Zo zou je voor elke wijziging een nieuw record kunnen aanmaken met hierin de laatste versie van... whatever je probeert te beheren.
Zwerfdieren worden op een website elders van de opvang gepubliceerd. Die website leest met curl de gegevens van dat dier van mijn website (die verder alleen toegankelijk is voor mij en een aantal medewerkers). Ik weet dus nooit van tevoren wanneer er een update is. Een dier kan vrijdag binnenkomen, maandag ingevoerd worden in de database, en pas dinsdag gepubliceerd worden. Maar het kan ook allemaal op één dag gebeuren.
Die laatste datum wil ik tonen, zodat de bezoeker houvast heeft. Dat doe ik nu nog handmatig. Maar dat kan vast automatisch, dacht ik. Met Now() moet ik een extra datumveld aanmaken voor alle dieren terwijl als er 10 dieren op een dag binnenkomen, ik slechts de datum nodig heb van dat laatste dier. En die datum heb je daarna ook nooit meer nodig. Dat is eigenlijk waarom ik wil uitvogelen of die md5hash misschien interessant is. Maar dit klinkt tegelijk ook erg ingewikkeld.
Gewijzigd op 24/05/2017 23:12:23 door marina janssen
Ik zou dan liever met toestemming de boel scrapen of beter zelfs, gebruik maken van een API.Ik neem aan dat die site op de achtergrond vast wel een update-datum bijhoudt. En die kunnen ze dan eenvoudig in de API meegeven.
Gewijzigd op 24/05/2017 23:17:54 door - Ariën -
Een API maken daar kwam ik toen niet uit. Daarom had ik het zo opgelost.
Dan kan je eenvoudig metadata zoals UpdateDate meegeven, en daar acties en filtering op uitvoeren.
Gewijzigd op 24/05/2017 23:58:07 door - Ariën -
Ok, ik weet niet meer waarom ik er niet uitkwam. Ik begreep niet wat het verschil was tussen een REST en een SOAP. Ik was er wel aan begonnen met lezen maar ik zag door de bomen het bos niet meer en toen dacht ik; laat maar. Maar we zijn nu wat maandjes verder dus wellicht slaat het nu wel aan. Ik ga het nog een keer onderzoeken. Ik kan wel jpg's meesturen dan he?
Die kan je prima als URL meegeven in de API. Dat is het makkelijkste.
Ik verdwaal (alweer) in het API-woud.
Wat is het verschil tussen SOAP/REST/RESTFULL/REFLECTION API?
Ik zoek een simpele tutorial.
https://nl.wikipedia.org/wiki/SOAP_(protocol)
https://en.wikipedia.org/wiki/Representational_state_transfer
Als je een geavanceerde API bouwt, kan je er gebruik van maken. Maar het is geen must.
Een simpele API bestaat al uit een GET-aanroep die de gewenste uitvoer toont in een gestandaardiseerd formaat (zoals XML, JSON).
Het is net hoever je wilt gaan met je API.
Misschien moet je eerst maar wat simpels proberen, in plaats van in moeilijke termen en methodes te gaan verdiepen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Representational_state_transfer
Als je een geavanceerde API bouwt, kan je er gebruik van maken. Maar het is geen must.
Een simpele API bestaat al uit een GET-aanroep die de gewenste uitvoer toont in een gestandaardiseerd formaat (zoals XML, JSON).
Het is net hoever je wilt gaan met je API.
Misschien moet je eerst maar wat simpels proberen, in plaats van in moeilijke termen en methodes te gaan verdiepen.
Gewijzigd op 29/05/2017 00:11:07 door - Ariën -
Ook zou het nog interessant kunnen zijn om zowel de tijd van opvang als de tijd van invoeren bij te houden: hoe druk heeft iemand het als dat altijd pas 2 dagen later is?
Laat je de datum nu achterwege, dan krijg je die informatie nooit meer terug. Nu kost het je 2 regels code en een paar bytes opslagruimte