Gezwam
gezwam wel geinig, maar toch niet echt de bedoeling lijkt mij.
Is het volgende misschien een idee?
Een nieuw lid op het forum moet voordat hij/zij kan posten op het forum eerst een stukje tekst doorlezen (verkorte slimme vragen stellen tutorial ofzo).
Vervolgens kan er dan aan de hand van een stuk of wat meerkeuze vragen een test worden afgelegd of de tutorial is begrepen :-)
Leg je de test niet goed af, dan kan je geen posts plaatsen. Leg je de test wel goed af, dan ben je in elk geval op de hoogte van de manier waarop vragen gesteld moeten worden.
Wat is jullie mening?
Opzicht is dit Is het volgende misschien een idee?
Een nieuw lid op het forum moet voordat hij/zij kan posten op het forum eerst een stukje tekst doorlezen (verkorte slimme vragen stellen tutorial ofzo).
Vervolgens kan er dan aan de hand van een stuk of wat meerkeuze vragen een test worden afgelegd of de tutorial is begrepen :-)
Leg je de test niet goed af, dan kan je geen posts plaatsen. Leg je de test wel goed af, dan ben je in elk geval op de hoogte van de manier waarop vragen gesteld moeten worden.
Wat is jullie mening?
Tkan best handig zijn, maar of het uitvoerbaar is...
Ik ga dan liever voor een linkje en een paar aanwijzingen bij het posten:
Spoedcursus "hoe krijg ik zo snel mogelijk een nuttig antwoord?":
- slimme vragen stellen (link naar tutorial)
- gebruik alsjeblieft Algemeen Beschaafd Nederlands (link dat natuurlijk ook weer, desnoods naar wikipedia)
tja, en dat is denk ik zo wel genoeg.
En misschien dat de mods wat meer macht moeten vertonen in dat soort gevallen en gewoon het topic moeten dumpen. Het is immers een forum, niet een chatbox. De nutteloze topics hebben geen toegevoegde waarde, maar blijven wel in de lijsten staan. Zonde eigenlijk. En dat dat de TS afschrikt lijkt mij in die gevallen waar het blijkbaar nodig is een mooie bijkomstigheid.
Het wordt zeker erg gewaardeerd als je hoofdletters en leestekens gebruikt, maar er een regel van maken kan eigenlijk niet.
Ze passen zich vanzelf aan! Zet hier 50 BrEeZaH php beginnelingen neer en over een maand praten 25 al met leestekens, en over twee maanden praten 40 met leestekens en hoofdletters! (doe maar eens een strtolower op m'n post en str replace alle leestekens!!)
Ik heb idd geen zin om een tekstbrei door te lezen en hoofdletters en leestekens zijn wel handig! Normale afkortingen zoals oid(of iets degelijks), imo(in my opinion), idd(inderdaag), iig(in ieder geval) zijn aanvaartbaar, maar dingen zoals 'gwn' is gewoon MSN!
Het probleem van Adjes Tutorial is bekend en ook daar stoor ik mij aan want minstents 75% van de vragen die staan regelrecht in de PHP FAQ, FAQ of How-to! Dan vind je nog nog 15% in zoekmachine en de rest, dat zijn vragen!
Waar ik me echt heel erg aan erger is dubbelposts, of nog erger, tripleposts, kwartetposts (???), pentaposts (???) zoals hier in dit topic wordt door o.a Lissy heel veel gespamt feitelijk zelfs met maar enkele minuten tussen pauze. Bumpen mag, maar doe het maar na een dag, (of zoals ik vaak probeer, 2 dagen, maar dat is met Webdesign). Ik vind het niet kunnen, de editknop is er nog steeds en is er niet voor niets!!!!!
Blijkbaar zijn hier een aantal mensen op Postcountjacht en nu weet ik hoe iedereen aan die hoge postscount van 1500 in 45 dagen komt. Lekker dubbelposten, want het gaat ongestraft en het wordt (behalve door mij o.a) bijna toegejuicht, dat is de metaliteit hier, en dan vind ik echt niet kunnen!
dat topic van lissy vind ik minder erg, ze probeert zelf ook haar probleem op te lossen en is enthousiast, irritant zijn de dubbelposts van mensen die na 5 minuten geen antwoord hebben
Bumpen kan je trouwens ook tegengaan door de lijst van nieuwste topics te basseren op laatste posts en laatste edits, en dan gewoon een dikke rode waarschuwing laten zien waneer je op het punt staat dubbel te posten. (uiteraard met dikke letters dat je het edit-icoontje kan gebruiken en een quick link erbij) maar behoud toch de mogelijkheid. Attendeer mensen erop, motiveer ze het te doen, maar dwing het ze niet af.
Ik let er ook af en toe op maar heb zelf ook geen 24/7 kijk ogen...
En ik bedoel niet dat noobs geen vragen meer mogen stellen, maar dat ze eerst zoeken, en dan pas vragen stellen.
De site zou echt gebaat zijn bij een goede zoekfunctie. Dan kun je daarnaar verwijzen in je replies op een vraag die vaak voorkomt.
Misschien zelfs wel automatisch, of net zoiets als Jelmer voor stelde voor dubbelposts, als zulke dingen langskomen, eerst toepassende FAQ laten zien voordat ze topic echt kunnen plaatsen.
Ook vindt ik dat wanneer je bijvoorbeeld iets heb gevraagd, en je ongeveer na een halve dag geen antwoord heb een dubbelpost mag doen om je topic weer even onder de aandacht te brengen. Een antwoord van één zin kan al bemoedigend zijn.
Maar vooral het onder de aandacht brengen van eerdere topics vindt ik beter, dan dat men zegt: 'Ja, die andere van gister had al 3 pagina\'s, dus ik heb maar ff een nieuwe geopend.' ( ik erger mij dood ;) )
En als je een topic (re-)opend of antwoord, probeer aub een beetje met het topic mee te denken, en niet alleen maar te zeggen: 'Ja, je website is mooi, maar jou avatar is echt niet hip' o.i.d.
Lissy spammed niet, ik help dr graag en ik zie ook graag welke vorderingen ze maakt. Verschil met lissys post en de anderen is, dat lissy in elke post een ontwikkeling zet, aldaniet met een andere vraag erbij.
Goede zoekfunctie of een soort van 'Veel voorkomende problemen' zal wel handig zijn. bijv
headers sent
mailform werkt niet
hoe werkt een query
basis css
arrays
standaard inlogsysteem
database opbouw
om maar een paar te noemen. ik denk dat dat 50% van alle problemen verhelpt. Natuurlijk is niet elk voorbeeld meteen toepasbaar maar voor help daarop kan je dan een post maken. Mensen die een vraag daarover hebben en nog hebben ik snap het niet maar niet met iets aankomen, kunnen dat eerst lezen. Als ze bumpen is het voor mij part block. Ik zie tevaak dezelfde mensen onder verschillende accounts en tbh word ik een beetje flauw van steeds het vertellen 'wat is je vraag, wat wil je precies, wat heb je al'
Daarbij mensen die niet eens de moeite doen een . , ! ? in hun teksten te verwerken, mogen van mij ook een tijdje op nonactief.
[/rant]
Ik heb dat eerder gedaan, maar ik wil daar nu mee verder en het net wat uitgebreider doen. Dat in ongeveer 15 a4tjes heel php aanbod komt, en dat je daarna niet alleen de basis snapt maar ook een aantal goede voorbeelden kan maken.
Overigens zou ik niet de drempel verhogen, dan vervalt het nut van phphulp en word het een forum net als alle andere.
Wie weet als ik je 15 A4-tjes heb gelezen dat ik wat meer weet wat ik doe! Ik kijk er naar uit!
Bijvoorbeeld:
PHP - Beginners
PHP - Gevorderden
PHP - OOP
Dat zou het gericht zoeken naar topics wel degelijk ten goede komen denk ik. Het is dan wel na-geaapt, maar beter goed gejat dan slecht gemaakt... (of zoiets :-P)
Goed idee..
SVP voor alle duidelijkheid om de hoeveeltijd mag je hulp hier vragen? En voor welke onderwerpen mag je geen hulp vragen? Hoe vaak mag je wat vragen?
@ : Sebastiaan mijn CSS werkt nog steeds niet en zal beslist komen omdat ik er nog geen held in ben maar wel de moed heb om eraan te beginnen. Weetje zolang het niet werkt vraag ik om hulp met en/of zonder jouw goedkeuren!!! Dat ik feedback geef is wellicht in jouw belevenis overbodig maar voor de mensen die niet zo goed zijn als jij zeker geen overbodige luxe sterker nog toen ik dit niet deed in het begin toen ik hier kwam werd hiervoor dus de feedback gevraagd en zeker of ik alles duidelijk wou weergeven!!!
Bij het aanmaken van een nieuw topic, via AJAX een lijst laten zien met vergelijkbare titels van topics die al bestaan tijdens het typen van een titel. En waneer er help! of 'error' of 'probleem' staat, even een lekkere dikke melding erbij toveren.
Maar iig, bij die lijst met al bestaande topics, misschien dwingt het mensen eerder naar eerdere resultaten te kijken.
lissy:
WAT???????? "SPAM" ik om dat ik hulp vraag????????
Is er weer eens een enthousiaste nieuweling gaan we die straks nog wegjagen...
@lissy: nee, spammen is als je een post maakt met een vraag en vijf minuten laten een post maakt met geen inhoud maar wel gezeur omdat we je niet binnen de minuut gratis hulp geven
@allen: wat dacht je van een database met alle bekende PHP errors? Overigens, over parse errors: als je code door code cleaner haalt kun je meestal wel zien of er ergens een quote of accolade mist.
En af en toe een bump vind ik ook echt niet erg, maar 6 berichten in 2 uur is wel een beetje overdreven.
Maar ik ben het ook eens met Wes, je laat wel duidelijk merken dat je het wel degelijk wil proberen, en er tijd in steekt.
Ik hoop dat je je nu beledigt voelt ofzo, dat is echt niet mijn bedoeling, ik wil gewoon duidelijk maken (en ik ben er van overtuigd dat Sebastiaan dat ook wou), dat je wat meer zou kunnen opletten met hoeveel posts je achter elkaar zet.
Gewijzigd op 14/03/2006 08:37:00 door Willem Jan Z
post1
bump
bump
bump met 'ja wordt hier nog geholpen'
en
post1
post2 met vraag
post3 met probeersel
post4 met antwoord en vraag
waar lissy onderste is. als dat al niet meer mag, prrrt