goedkope domeinnamen?
Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 volgende »
Ozzie PHP op 12/07/2015 15:22:59:
Bas, dat is precies wat ik bedoelde ;) De VPS laat ik (vooralsnog) gewoon bij STRATO. En de domeinnamen wil ik dan ergens anders onderbrengen.
Hoe bevalt Versio? Werkt het goed/makkelijk? Gaat alles zoals gewenst? Heb je vervelende dingen meegemaakt?
Ik zag trouwens op hun website dit plaatje. Ziet het er ook echt zo uit?
Wat me opviel was dat er 2x hetzelfde A-record instaat voor tandartsgids.nl en www.tandartsgids.nl. Enig idee waarom dat is?
Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met Versio (of eventueel een andere hoster voor domeinnamen)?
Hoe bevalt Versio? Werkt het goed/makkelijk? Gaat alles zoals gewenst? Heb je vervelende dingen meegemaakt?
Ik zag trouwens op hun website dit plaatje. Ziet het er ook echt zo uit?
Wat me opviel was dat er 2x hetzelfde A-record instaat voor tandartsgids.nl en www.tandartsgids.nl. Enig idee waarom dat is?
Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met Versio (of eventueel een andere hoster voor domeinnamen)?
Het beheerpaneel voor de domeinnamen ziet er inderdaad goed uit. Mijn ervaring met Versio betreft hosting is zoals ik al aangaf niet al te best. Dit had destijds te maken met storingen van 3 dagen en meer (maar dat was 5 jaar terug).
Betreft de domeinnamen is het goedkoop en heb ik verder nooit echt problemen gehad. Je wat verdiepen in de werking van DNS is wel handig. Al hoef je vaak bij een domeinnaam alleen het IP-adres te veranderen van de server van hun naar die van jezelf.
(los van de domeinnaam en hosting) Een fallback is echt te adviseren. Zeker als je websites host van bedrijven. Die kunnen niet verkopen dat e-mail niet wordt ontvangen.
Thanks Bas. Maar hoe werkt dat fallback verhaal dan? Ik heb gewoon een VPS, en daar zit toch een mailserver op?
Gefeliciteerd! ;)
Ozzie PHP op 12/07/2015 21:13:12:
Thanks Bas. Maar hoe werkt dat fallback verhaal dan? Ik heb gewoon een VPS, en daar zit toch een mailserver op?
Maar wat nu als deze onverhoopt even offline is? ;-)
Ik zie dat je bij STRATO een fallback mailserver kunt instellen:
http://www.strato-faq.nl/article/1831/Welke-instellingen-kan-ik-in-het-configuratievenster-voor-het-MX-record-vastleggen.html
Echter, als ik nu m'n domeinen ga onderbrengen bij een andere hoster (bijvoorbeeld Versio) kan ik dan de STRATO mailserver nog gebruiken, of werkt dat dan niet meer?
Waarschijnlijk de partij waar de domeinnaam afgenomen wordt.
Maar ik kan me ook voorstellen datals je de mailserver bij Strato hebt staan, Strato een fallback accepteert.
Wa betreft je vraag hoe dat werkt:
Iemand wil jou mail sturen.
Zeg hij heeft kabel van Ziggo en mailt uit via mail.ziggo.nl
die smtp server ziet dat het naar [email protected] moet en zoekt op wat het mx record is.
situatie 1:
Hij ziet er 1
dus probeert mail daar aan te bieden.
Als dat niet lukt, heb je kaans dat de mail direct retour gaat naar de sender. Mogelijk probeert Ziggo het nog een paar keer, maar zeker is dat niet. Die mail server heeft nog een paar 100 mails te doen...
situtatie 2:
Hij ziet er meer dan 1
Sorteert op nummer en pakt de laagste.
Weer is jouw server afwezig.
Nu kijkt hij naar de server met het een na laagste nummer.
Deze geeft wel thuis.
Ziggo is klaar.
De fallback zal nu elke paar minuten de dns raadplegen en kijken wat een geschikte ontvanger is. Dat is de ip met laagste nummer.
Als die weer online is, kun je verder.
NB: Als je tussentijds jouwsite.nl mx 10 aanpast naar een nieuw ip adres, gaat de mail uiteindelijk daarheen. (is me ooit gebeurd bij een verhuizing.
Vroeger kon je bij kpn-adsl niet thuis een mail server gebruiken via poort 25
Wou je toch de mail op je eigen thuiserver ontvangen dan
mijnsite.nl mx 10 (ip adres thuis)
mijnsite.nl mx 20 server van kpn.
alle mail ging dan naar de server van kpn, want de uiteindelijke ontvanger was niet bereikbaar.
De server van kpn had echter geen last van de blokkade van poort 25....
die kon wel afleveren op de server met prio 10
>> De fallback zal nu elke paar minuten de dns raadplegen en kijken wat een geschikte ontvanger is. Dat is de ip met laagste nummer.
Bedoel je hier het IP-adres met het laagste nummer of het mx-record met het laagste nummer?
>> NB: Als je tussentijds jouwsite.nl mx 10
Waarom het getal 10 en niet gewoon 1?
Ik zie trouwens dat Versio als je daar een domeinnaam afneemt ook een fallback server aanbiedt.
Nog een andere vraag ...
Ik zie dat als je vanuit Plesk de webmail aanroept (wat nu dus nog niet werkt) dat ie naar een http-verbinding gaat en niet naar een https-verbinding. Kan dat kwaad? En nu vraag ik me dus ook af ... mail vanuit een e-mailcliënt als bijv. Windows Live Mail of Outlook, die wordt toch ook niet beveiligd?
Gewijzigd op 13/07/2015 00:50:28 door Ozzie PHP
Eigenlijk is het vrij simpel: een erfstuk.
Als voorbeeld: "vroegah", op bijvoorbeeld de Commodore 64/128 programmeerde men in BASIC.
De code werd altijd (verplicht!) aangeduid met een regelnummer zodat je hem later kon oproepen/vervangen.
Deze regelnummers telden in principe opvolgend (1, 2, 3, etc.) maar in de praktijk altijd in 10-tallen (10, 20, 30, etc.) zodat je later gemakkelijk een regel kon tussenvoegen zonder je gehele programma te hernummeren (en geloof mij, met >10000 regels wil je dat echt niet).
Dit principe is hetzelfde met MX servers, stel dat je een nieuwe fallback tussen de bestaande servers wil toevoegen, dan hoef je bij 2 bestaande servers niet 3 maar maar 1 DNS record aan te passen, je geeft de nieuwe server simpelweg de prio "15".
Bijkomend voordeel is, omdat DNS records tot 48 uur nodig kunnen hebben (maar meestal minder) om door te werken in het internet, dat de boel sneller up-to-date kan zijn.
Hoe vaak zie je daar niet level 99 of 50 voorbij komen? Terwijl er hooguit 3 lagen zijn?
Zelfde reden: je kan er iets tussen plakken zonder andere aan te passen.
Heb zelf ook nog een beetje "geprogrammeerd" (lees overgetypt uit boekjes) op de Commodore 64. Die regelnummers herinner ik me inderdaad nog :)
Maar mooie uitleg. Je zou dus gewoon 1,2,3 kunnen doen, maar om makkelijk eventuele aanpassingen te kunnen doorvoeren, kies je voor 10,20,30 enz. Helder! Thanks :-)
Toevoeging op 13/07/2015 09:08:34:
>> Hoe vaak zie je daar niet level 99 of 50 voorbij komen? Terwijl er hooguit 3 lagen zijn?
Ah ja ... nooit geweten dat dat daarom is eigenlijk :) Soms zie je inderdaad ook ineens 9999 ofzo.
Ik hoop dat je de nameservers (bv. ns1.versio.be of ns1.strato etc) kan wijzigen bij STRATO, ik heb dit proberen op te zoeken en vond dat dit enkel kan voor subdomeinen?
Versio is toch wel een goede denk ik?
Toevoeging op 13/07/2015 10:27:22:
P.S.
Als ik mijn domeinen overzet naar (bijv.) Versio, wat moet ik dan eigenlijk invullen als MX-record?
Is dat gewoon de domeinnaam? mijndomein.nl
Gewijzigd op 13/07/2015 10:27:53 door Ozzie PHP
Ik neem aan die van Versio.
Gewijzigd op 13/07/2015 10:30:49 door - SanThe -
Daar kún je mijndomein.nl voor gebruiken, maar slimmer is het om mail.mijndomein.nl eerst te definieren.
Dan zet je mail.mijndomein.nl 10 in je mx.
Voordeel: als je ooit de mail op een andere server zet, dan hoef je alleen mail.mijndomein.nl aan te passen.
Ik bestel bij Versio dan dus de domeinnamen, en bij STRATO heb ik de VPS.
Aan de domeinnamen van Versio zit geen pakket (dus geen e-mail) gekoppeld, maar je krijgt wel een fallback server van Versio. Maar de primaire server, is neem ik aan de mailserver die op mijn vps draait. Maar wat is daar dan de MX-record van? Is die gelijk aan de domeinnaam?
Toevoeging op 13/07/2015 10:34:14:
@Ivo
mail.mijndomein.nl is dan eigenlijk hetzelfde als mijndomein.nl ?
Toevoeging op 13/07/2015 10:36:55:
Ozzie PHP op 13/07/2015 10:33:12:
mail.mijndomein.nl is dan eigenlijk hetzelfde als mijndomein.nl ?
Nee, het een is een domein en het andere is een subdomein.
Maar als ik het goed begrijp maak je dus een A-record mail.mijndomein.nl die hetzelfde IP-adres heeft als mijndomein.nl. En vervolgens stel je dan mail.mijndomein.nl in als mx-record. Begrijp ik het zo goed?
Ja, dat klinkt beter.
Ja sorry, ik zei het een beetje onhandig :)
Het is allemaal nog een beetje nieuw, maar ik begin het gelukkig door te krijgen nu :)
Ik heb nog 2 andere vragen:
1) Jullie zeggen telkens, maak subdomein mail of webmail e.d. aan, maar waarom eigenlijk niet een catch all gebruiken? Dus *.mijndomein.nl of heeft dat weer andere nadelen? Hmm, nu ik erover nadenk ... is dat omdat je dat altijd aan 1 IP-adres gebonden bent?
2) Wordt mail eigenlijk beveiligd verzonden (ik bedoel dan net als via ssl / https)? Het viel me op dat Plesk voor de webmail niet een beveiligde internetverbinding verbruikt, maar gewoon http://webmail.mijndomein.nl Is dat gebruikelijk?