Google aanmelden?
Hoe komt een onbekende (nieuwe) website in Google (of een andere zoekmachine) terecht? Wat is de handigste / beste manier? Aanmelden via Google, of een link op een andere website (laten) plaatsen en hopen dat Google een keer langskomt?
Je eigen aanmelden en indexeren is de beste methode lijkt me.
Ik meen ooit gelezen te hebben dat het beter is om een link naar jouw website op een andere website te (laten) plaatsen, dan rechtstreeks aanmelden bij Google zelf. Maar of dat ook echt zo is, geen idee.
Ik zet altijd in 8px dat mijn bedrijf deze site ontworpen heeft, met een linkje naar mij. Vervolgens een linkje naar die site op mijn site in het portfolio, en heb je een nette backlink.
Ah oké, maar meld je die site dan ook nog aan bij Google? Of zorgt de link op jouw portfolio pagina ervoor dat die nieuwe site wordt geindexeerd?
Ik meld ze aan via Google Webmastertools. Heb je meteen een mooi overzicht van hoe Google er mee om gaat.
Hoe werkt / wat is dat Google Webmastertools precies? En wat voor overzicht moet ik me daar bij voorstellen?
Je ziet hoe Google jouw site ziet, hoe vaak hij hem ziet, of er problemen zijn met indexatie...
Hmm, oké... klinkt interessant. Zal ik tzt bij m'n nieuwe site eens doen. Kun je er verder nog meer mee, of is het puur inzien van hoe je site "ervoor staat"?
Toevoeging op 08/10/2012 10:58:23:
@Aar,
Nadeel van Google webmastertools is dat jij dan als 'eigenaar' van de website wordt gezien. Dit is niet het geval, aangezien ik een website ontwerp voor een klant en die de eigenaar is.
Denk hier ook gelijk aan eventuele illigale content en/of copyright schendingen en het feit dat jij dan verantwoordelijk bent als je de eigenaar bent.
Voor Webmastertools moet je ook een bestandje in de root zetten, zodat de tools zien dat de site juist is aangemeld.
Ozzie PHP op 08/10/2012 10:48:13:
Hmm, oké... klinkt interessant. Zal ik tzt bij m'n nieuwe site eens doen. Kun je er verder nog meer mee, of is het puur inzien van hoe je site "ervoor staat"?
Zoekresultaten van je domein verwijderen, zoeksnelheid bepalen (bij bepaalde behaalde PR)
En Chris, je kan Google Webmastertools ook met de klant installeren natuurlijk.
Gewijzigd op 08/10/2012 11:05:55 door - Ariën -
Offtopic:
@Chris: ik heb je ff een berichtje gestuurd.
Gewijzigd op 08/10/2012 11:08:31 door Ozzie PHP
- Aar - op 08/10/2012 11:02:23:
Zoekresultaten van je domein verwijderen, zoeksnelheid bepalen (bij bepaalde behaalde PR)
klopt, maarja dan moet je zoveel inlog gegevens gaan bewaren, weer een extra administratie erbij :P
Stel Jan heeft een website over tuinieren. Als hij heel veel links naar zijn website plaatst op sites die gaan over bankieren zal google welliswaar zijn website vinden, maar hem ook meteen associëren met bankieren, dat wil je niet. Backlinks zijn alleen handig op sites in dezelfde categorie, bijv. een link naar mijn website op dit forum.
Google robots vinden nieuwe sites door linken te vinden op de sites die ze indexeren. Elke link op een pagina wordt weer gevolgd en ook de links daarvan, als je je link op een goed geïndexeerde pagina plaatst wordt je website dus vanzelf gevonden.
Maar je aanmelden bij de Google Webmaster Tools doet dat ook. Je website wordt dan in een wachtrij gestopt en 1 van de google bots gaat komt dan vanzelf jou website tegen in de wachtrij en je website wordt geïndexeerd. Dit kan een paar dagen duren, licht aan het aantal bots die werken en de lengte van de wachtrij.
Het is allebei even goed, alleen doormiddel van (goede) backlinks zorg je dat je site meteen een goede verwijzing erbij krijgt. Bij een aanmelding bij de Webmastertools zijn er nog geen verwijzingen bekend en zal je pagerank dus alleen afhangen van de pagina die geïndexeerd wordt. Op de duur is het dus belangrijk backlinks te krijgen voor een hogere page rank, maar voor je eerste aanraking met google is het aanmelden bij de tools even goed (en zelfs handig door de extra informatie).
Als laatst wil ik je nog waarschuwen voor verkeerde backlinks. Google Penquin (de recentste algoritme van google) gaat erg streng om met linkspamming en andere valse manieren om een goede pagerank te krijgen.
Chris NVT op 08/10/2012 11:13:17:
klopt, maarja dan moet je zoveel inlog gegevens gaan bewaren, weer een extra administratie erbij :P
Ik neem aan dat de klant zelf wel een goede administratie heeft met inloggegevens waar hij/zij mee omgaat. Ikzelf heb die overigens ook voor mijn eigen accounts.
- Aar - op 08/10/2012 13:55:31:
Ik neem aan dat de klant zelf wel een goede administratie heeft met inloggegevens waar hij/zij mee omgaat. Ikzelf heb die overigens ook voor mijn eigen accounts.
Chris NVT op 08/10/2012 11:13:17:
Aar,
De klant besteed zijn website, inclusief beheer uit aan mijn bedrijf. Het gaat hier van bouwvakkers tot paardenfokkers, die hebben geen idee hoe Goolge Webmastertools werkt. Ook ben ik niet van plan om dit te gaan uitleggen, is een heils karwij aan mensen die het niet weten, en egenlijk ook niet willen weten. Daar hebben ze mij immers voor ingehurrd.
Als ik alles in het beheer bij de klant leg, moet ik hun telkens gaan lastig vallen voor de inloggegevens, wat natuurlijk nooit fatsoenlijk werkt. Ik ben het er overigens mee eens dat de webmastertools super is hoor! Alleen ben ik eerst (tussen alle projecten door) een administratie systeem aan het maken, dat bij mij lokaal gaat draaien.
Daar komen alle gegevens in te staan zoals, afspraken, producten, diensten, facturen, gegevens, etc. Alleen dan zou ik zoiets als dit aanwillen, ik ga niet nog een excel lijstje bijhouden met dit soort gegevens erin.
Uiteraard is dit mijn mening erover, en iedereen denkt (gelukkig!) anders :D