Google blocken
Als ik in google nu zoek op waar de meeste mensen in zoeken Klik hier maar eens op
Dan zie je dat google iets bovenaan zet wat een paar mappen verder in mijn root zit, dus wat bezoekers van de site helemaal niet nodig hebben, maar puur voor mijzelf is en een beetje voor phphulp. (nu staat contact bovenaan, en daar was ik de nieuwe lay-out aan het testen, die dus nu op de root staat)
Hoe zorg ik er zo snel mogelijk voor dat google daar niet meer bijkomt? Want voor de bezoekers is het erg onduidelijk als ze dingen te zien krijgen die ik gebruik voor mezelf en voor op phphulp. (dus een paar mappen verder in de root, ipv de root zelf) Ik wil dus gewoon dat waar je ook op zoekt, dat er standaard de root bovenaan staat, wat dus is: www.woonwerkwinkeldedussel.nl. en niet www.woonwerkwinkeldedussel.nl/mappje met bestanden/mapje met bestanden.
Dat is namelijk niet handig voor de bezoekers van de site.
Moet ik een eigen subdomein gaan maken?
Edit:
Ik wist niet precies waar dit thuishoorde dus ik gokte op deze, als hij fout is, sorry hiervoor.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door J V
zet een <meta content=' hier een hoop keywords' name='keywords' /> in je head tags
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank -
Aan dat soort bestand kun je immers geen <meta> tags meegeven :-)
@pgFrank, ok die index kan ik gebruiken voor losse pagina's.
Het is natuurlijk makkelijker als ik hele mappen kan blocken, aangezien daar bestanden instaan waar niemand anders aan hoeft te komen (niet via google in ieder geval).
Is het niet wat om een subdomein dus: www.jordy.woonwerkwinkeldedussel.nl aan te maken?
Want het is natuurlijk zo dat mensen best bij de voorbeeldjes mogen komen, maar dan zit ik waarscijnlijk altijd vast aan de woonwerkwinkeldedussel (de naam dan), dus dat google alleen die pagina laat zien als er gezocht word naar: 'jordy tuturail dedussel' ofzo, wat natuurlijk niet veel mensen doen.
Is het nu dus verstandiger om de mappen te blocken en gewoon her en der de link te posten als er mensen een probleem hebben ofzo. En gewoon niet meer via google laten zien. (er zijn zat andere pagina's met betere tutorials en veel meer tutorails die al bovenaan in google staan)
Edit:
@ blanche hierboven, daar heb je gelijk in. Het is ook makkelijker om directories te blocken dan boven elk bestandje een meta tag toe te voegen. En plaatjes kan je inderdaad niet een meta-tag geven.
Ik zal die meta-tag onthouden voor pagina's in mijn root waar mensen niet aan hoeven te komen, zoals mijn phpversiechecker, gewoon phpinfo, maar dan weet ik wat er allemaal geinstalleerd is enzo.
Hier zie je die trouwens: Klik hier
Wat ik raar vind is dat ik nog geen phpversie 5 heb ofzo. Dat was toch verplicht in 2008? Want volgens mij kan ik geen php5 scripts plaatsen op de server en dat is balen want bijna alles is nu php5.
Ik zal die meta-tag onthouden voor pagina's in mijn root waar mensen niet aan hoeven te komen, zoals mijn phpversiechecker, gewoon phpinfo, maar dan weet ik wat er allemaal geinstalleerd is enzo.
Hier zie je die trouwens: Klik hier
Wat ik raar vind is dat ik nog geen phpversie 5 heb ofzo. Dat was toch verplicht in 2008? Want volgens mij kan ik geen php5 scripts plaatsen op de server en dat is balen want bijna alles is nu php5.
Ik zou sowieso de directories waarin je online test, gescheiden houden van de live websites. Dus het liefst door middel van een subdomein met een andere document root.
In ieder geval bedankt voor de snelle reacties.
Het is trouwens wel zo dat het even duurt voordat google alles deruit genkikkert heeft wat ik er niet in wil hebben toch?
Quote:
Hoe kom je daarbij? Kon het maar verplicht worden!Wat ik raar vind is dat ik nog geen phpversie 5 heb ofzo. Dat was toch verplicht in 2008?
Helaas blijft het nog altijd de keuze van de hosting providers welke versie van PHP ze installeren op hun servers. Als ze PHP3 zouden willen draaien is dat zelf mogelijk, maar dan zullen ze waarschijnlijk niet veel klanten hebben.
Quote:
Pagina's waar niemand iets mee te maken heeft, of die je bijvoorbeeld alleen maar include, kun je gewoon buiten je webroot plaatsen. Dan zijn ze niet meer direct via internet te benaderen en kunnen alleen jouw PHP scripts er nog bij...Ik zal die meta-tag onthouden voor pagina's in mijn root waar mensen niet aan hoeven te komen
Ik mail de provider wel in de hoop dat ze er iets mee doen.
Als ik de includes buiten de webroot zet, dan is dat dus buiten de map httdocs bij mij. Ik heb een mapje private, waar dus niemand bij kan komen. Dan moet ik voor elke include die ik ga gebruiken een adres wat lijkt op dit: ../../../../../private/bla.php
Doet hij dat dan nog wel? En is daar niet een makkelijkere manier voor?
Je kunt ook een base href instellen heb ik gezien, maar die werkt weer niet voor php bestanden heb ik gemerkt. En die base href is dat handig of gebruik jij dit zelf ook nooit? (had ik ergens in een php boek gelezen voor een menu)
En ben ik wel toegestaan om scripts vanuit die map private te laden naar me site toe? En mensen zoals jij hebben een hoop php scripts, waar dus ook heel veel includes bijzitten. Heb jij dan ook alle includes buiten je root staan en alleen je index.php (met daarin alleen maar includes en php codes) enzo in je root zelf staan?
Edit:
De CHMOD van de map private is 700 heb ik net gezien. Dus ik moet er wel gewoon dingen uit kunnen laden toch?
Is het dan niet makkelijker om er gewoon een .htaccess voor te zetten dan verwijderd google ze automatie's uit de zoek lijst en heb jij geen last meer van mensen die zomaar jou verassing's layout bekijken maar je zult dat wel altijd eerst moeten inloggen voor je bij de gegevens kan!!
Als ik een subdomein maak zonder meta content van woonwerkwinkeldedussel erin enzo, worden die pagina's dan automatisch toegevoegd bij google met het onderwerp van die winkel, terwijl er op dat subdomein alleen maar dingen staan die niets met die winkel te maken hebben?
Quote:
Dat kun je in ongeveer 3 seconden testen, wat is dan nog het probleem?Doet hij dat dan nog wel?
Quote:
Zet in je configuratie-bestand een vast pad naar de bestanden. Dit pad zet je voor alle bestanden, dan weet je 100% zeker dat het goed gaat. Bij de installatie van een script zul je het even goed moeten zetten, daarna ben je klaar.En is daar niet een makkelijkere manier voor?
Verder gebruik je geen include() of include_once(), maar require() en require_once(). Die eisen dat e.e.a. goed gaat en laten direct de hele zooi op zijn bek gaan in geval van problemen. Dan is het wel zo duidelijk dat er iets fout gaat... Correcte foutafhandeling en alarmering van de webmaster is gewenst.
index.php, css, js en images (openbare images) staan binnen de webroot, de rest staat er buiten.
base stel je altijd in, dan is het duidelijk hoe het zoekpad eruit moet komen te zien. Dat heeft echter niks te maken met de manier waarop de bestanden in de directories zijn georganiseerd, dat wordt bepaald door mod_rewrite i.c.m. index.php die de url met zijn parameters uitpluist.
Quote:
In de voorbeeld scripts plaats ik de bestanden niet buiten de webroot, aangezien ik wil dat ze zo makkelijk mogelijk te gebruiken zijn.Heb jij dan ook alle includes buiten je root staan en alleen je index.php (met daarin alleen maar includes en php codes) enzo in je root zelf staan?
Maar zelf plaats ik wel veel bestanden buiten de webroot. Denk dan bijvoorbeeld aan config files, templates, etc, etc.
De makkelijkste manier voor het benaderen van bestanden buiten de webroot, vindt ik zelf door het absolute pad op de server te gebruiken. Dus stel dat je bestanden in een mapje 'private' hebt staan, dat op dezelfde diepte als je webroot staat, dan zou je dat zo kunnen benaderen:
Of je zou bijvoorbeeld een constante kunnen definieren die naar dat mapje verwijst:
Code (php)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Joren de Wit