grouperen op maand/jaar

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Paul de Zwaan

Paul de Zwaan

05/06/2009 14:23:00
Quote Anchor link
ik wil graag mijn artikel grouperen op maand en jaar voor een dynamisch archief bestand
:

als ik dit doe:

SELECT DATE_FORMAT(artikel.datum,'%Y %M')as sor,artikel.datum,artikel.archief_id from artikel ORDER BY artikel.datum DESC

geeft hij netjes de uitvoer...een nieuw kolom ontstaat met daarin het jaartal en maand

nu wil ik hem grouperen en voegt dit toe:

SELECT DATE_FORMAT(artikel.datum,'%Y %M')as sor,artikel.datum,artikel.archief_id from artikel ORDER BY artikel.datum DESC group by sor

Nu geeft hij een foutmelding kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?

PHP hulp

PHP hulp

18/11/2024 19:17:55

Joren de Wit

Joren de Wit

05/06/2009 16:02:00
Quote Anchor link
Sowieso hoort een GROUP BY voor de ORDER BY in je query opgenomen te worden, maar daarnaast is het gebruik in bovenstaande query niet correct. Daar is een GROUP BY niet voor bedoelt. Zie ook deze handleiding.

Wat jij wilt heeft puur met de weergave van de gegevens te maken en zul je dus in PHP moeten oplossen. Je selecteert alle gegevens die je nodig hebt gesorteerd op datum en vervolgens lees je deze mbv een while loop in PHP uit. Binnen deze loop houd je in een variabele bij wat de maand-jaar combinatie van het vorige record was en als die bij het huidig record verschilt, weet je dat je een nieuwe groep moet beginnen.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.