Hackers hulp gevraagd
Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 volgende »
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door yorick17
een wat handiger besluit voor de omgeving hier iig.
Of je mag kut klusjes doen als plee's schoonmaken.
School is misschien nu wel kut, doe het gewoon, wees trots op je cijfers*, met een paar jaar ben je er vanaf, dan is het gedaan met je luie leven.
(* Als je er dus efffe voor inzet haal je wel goede cijfers...)
ik heb inmiddels een eigen bedrijf en werk daarnaast nog 3 dagen in de week voor een computer zaak.
En heb hier voor ook nog bij een bedrijf gewerkt. niemand heeft mij ooit gevraagd om een diploma en nee ik was ook niet het IT neefje ofzo, en dat terwijl ik ook nog eens maar 18 jaar ben.
Diploma zegt niets, ik heb voor het bedrijf waar ik nu ben in 1 middag alle problemen wie de andere programmeur had (5+ jaar ervaring plus goed geschoold) opgelost, daarmee bewees ik dat ik goed genoeg was voor de baan en voila. als je maar wil kun je alles.
Ik weet ook niet of jullie wel eens boeken lezen van bekende mensen, neem bijvoorbeeld Richard Brandson (eigenaar van Virgin > www.virgin.com) die heeft zo ongeveer alle soorten bedrijven in de wereld wel gehad en is een van de meest succesvolle mensen op deze aarde, scholing? nee.
Ik denk dat ik mijn punt wel gemaakt heb.
Er is een verschil tussen je school niet afmaken, omdat je het niet wilt,
Of je school niet afmaken, omdat je de mogelijkheid heb om eerder door te groeien.
Richard Brandson was van zichzelf al gewoon een slimme man, maar dat zijn slechts uitzonderingen die de regels bevestigen.
Verder, wie zegt dat je gelukkig wordt van veel diploma's? Er zijn zat mensen die een slechte baan hebben maar toch gelukkig zijn.
Als je nou de keuze had:
- Leven met een super baan, veel diploma's & ongelukkig zijn.
- Leven met een slechte baan, weinig diploma's & gelukkig zijn.
Dan lijkt het me simpel dat je voor de laatste gaat.
Nu gaan mensen vast en zeker roepen, ja maar je kan ook gelukkig zijn met een goede baan en diploma's. Roep het gerust, wil alleen duidelijk maken hoe belangrijk gelukkig zijn is.
Als je het nu nog niet snapt, stel je dan eens voor een leven zonder vrienden, family, contact, ben benieuwd hoe snel jij dan breekt.
Leef je eigen leven & maak je eigen keuzes. (PUNT)
Mr.Ark schreef op 28.01.2010 23:41:
Iedereen maakt z'n eigen keuzes in z'n leven. Van fouten leer je, dus als yorick17 eerder van school wil dan moet hij dat vooral doen. Wie weet komt hij er later achter dat het fout is geweest om van school te gaan of juist niet.
Verder, wie zegt dat je gelukkig wordt van veel diploma's? Er zijn zat mensen die een slechte baan hebben maar toch gelukkig zijn.
Als je nou de keuze had:
Nu gaan mensen vast en zeker roepen, ja maar je kan ook gelukkig zijn met een goede baan en diploma's. Roep het gerust, wil alleen duidelijk maken hoe belangrijk gelukkig zijn is.
Als je het nu nog niet snapt, stel je dan eens voor een leven zonder vrienden, family, contact, ben benieuwd hoe snel jij dan breekt.
Als je nou de keuze had:
Amen
Nu gaan mensen vast en zeker roepen, ja maar je kan ook gelukkig zijn met een goede baan en diploma's. Roep het gerust,
Ja, maar je kan ook gelukkig zijn met een goede baan en diploma's!
==========
Ok, dat was gewoon bizar flauw. Nog even wat zinnigs. Natuurlijk is het mogelijk ook zonder scholing op een goede plaats te belanden, zoals He!nen al aangeeft in een paar voorbeelden. Maar bedenk dat dit zeldzaam is. Voor 99% van de topbanen heb je nog echt een diploma nodig, dus je gaat maar vrolijk naar school. En je leert er wel degelijk wat zinnigs, zowel op middelbaar als HBO/WO .
een diploma helpt je te beginnen, bij een solicitatie gesprek nemen ze eerder een hoog opgeleide aan dan een laag opgeleide, maar als je eenmaal werkt dan telt werk ervaring veel zwaarder dan een diploma,
persoonlijk zou ik eerder een laag opgeleide programmeur met 5 jaar ervaring aannemen dan iemand die net uit de universiteit komt. en ik betwijfel of ik daar alleen in ben.
en mocht je het afvragen, ja ik ben ook met school gestopt.
wel een leuke omwending btw, van een school computer hacken naar toekomst mogelijkheden met/zonder diploma ;)
Ik weet dat inderdaad werkervaring op een gegeven moment zwaarder gaat tellen dan diploma's . Maar het is natuurlijk van belang dat we hier een juiste definitie hebben van werkervaring. Als je m'n reactie in dit topic leest zul je merken dat ik bijvoorbeeld Tim's "werkervaring" niet zo zou beschouwen.
Daar komt bij dat goed software design een hele procedure vóór het programmeren zelf kent. In die procedure zal je bijvoorbeeld op HBO/WO flink oefenen. Ik ben echter niet bekend genoeg met de "zelfscholingsmethoden" van ongeschoolden om te zeggen of dit het geval is bij ongeschoolde mensen.
Nu ik er zo over nadenk blijf ik bij mijn standpunt dat je voor banen met een netto salaris > 40.000 meestal toch echt diploma's nodig hebt, of tenminste certificaten. Als ik zie hoeveel wiskunde bijvoorbeeld bij de informatica op hoog niveau naar voren komt, is het voor mij moeilijk voorstelbaar dat iemand dit zichzelf aan kan leren door tutorials op internet..... Wil jij beweren dat je zonder een diploma je toch een baan in bijvoorbeeld de kwantum cryptografie kan verwerven?
(Ik moet bekennen dat mijn kennis over de wereld beperkt is, met mijn 19 lentes jong.... )
ik denk dat het heel erg meetelt in welke branche het is. In de IT branche is het bijvoorbeeld lang niet altijd nodig om een diploma te hebben. Het gaat hier veel meer om wat je precies kan dan dat papiertje.
Als elektricien bijvoorbeeld heb je wel sneller een papiertje nodig ;)
Maar nog even over werk-ervaring.
IK denk,, dat als jij stopt met je VMBO of HAVO o.i.d.
Dat je dan nog geen 5 jaar werkervaring hebt.
En ik ben zelfs nog van mening, dat je 4-jaar durende studie ook gewoon als werk-ervaring mee kan tellen.
Natuurlijk is het met PHP zo, dat iedere oetlul het kan schrijven, en iedereen kan er een soort van goed in worden.
Maar als jij een keer een heel nieuw concept moet uitwerken, en dat is iets meer als een forumpje bouwen, o.i.d. dan zal je toch even moeten nadenken over hoe je het kan oplossen, en dat is met een opleiding erbij toch een stuk makkelijker.
Maar ik denk dat er een groot verschil is tussen aangenomen worden als Software Engineer, of als PHP'er.
Eigenlijk vraag ik me wel een beetje af van degene die zonder opleiding programmeur zijn geworden,, hoeveel daarvan nou ook echt verstand hebben van Software Ontwerp, of Algoritmiek of Statistiek.
Ook maakt een opleiding je veel breder,
Je bent niet meer gebonden aan één taal, je leert meerdere talen, en je leert ook om snel met een taal aan de slag te gaan.
Even syntax uitzoeken, en gaan.
@Afra,
Het is niet de leeftijd die bepaalt hoeveel kennis je van de wereld hebt, maar meer de hoeveelheid intresse die je erin toont.
Er zijn mensen van 40 die amper kennis hebben van de wereld, gewoon omdat het ze niet intresseert.
En er zijn mensen van 20, die de kennis hebben, omdat ze zich er gewoon in interesseren.
Vroeger was dat wel anders, omdat alles was aangewezen op "levenservaring" nu hebben we internet.
Ondanks dat ik nu een vast-contract heb als Programmeur, cursussen heb gevolgd en een eigen huis heb. Wens ik nog steeds vurig dat ik mijn opleiding afgemaakt zou hebben.
Eigen bedrijf is geweldig, begrijp me niet verkeerd. maar iedere oetlul loopt de kvk binnen en krijgt voor 67.50 per jaar zn nummertjes. (ook ik heb die nummertjes)
Een papiertje breekt je nu misschien niet op, maar later, zeker tijdens economische crissisen of meerdere applicaties:
Stapel 1: 2 personen MET diplomas, zelfde werkervaring alsjou.
Stapel 2: Jij, met 10 andere ZONDER diploma's.
Zonder ook maar een seconden na te denken gaat Stapel 2 de prullenbak in.
Ik denk dat dat wel meevalt, want volgensmij is 80% van het phphulp publiek toch al redelijk vriendloos, of sociaal niet echt sterk aangelegd. (2e variant is de subtiele versie)
Als je kijkt naar topics die iedere dag gebumpt worden over "wanneer komt de nieuwe phphulp nou"; dan vraag ik me af of ze niets beters (blijkbaar niet) te doen hebben.
ik zou NOOIT naar een dokter gaan zonder diploma bv,
en ja, opleidingen maken je veel breder, je leert behalve programmeren ook ontwerpen (denk aan use-cases, normaliseren om er ff 2 te noemen) en iemand met werkervaring EN diploma zal jou zeer waarschijnlijk aftroeven als je alleen maar werkervaring hebt,
een papiertje is gewoon handig, het vergroot je mogelijkheden
maar belangrijk? ik denk toch van niet... met een MBO 4 diploma en werk ervaring kom je waarschijnlijk ver genoeg in de programmeer wereld (lijkt mij nu toe te lukken tenslotte)
Heb je niks anders dan het VMBO dan moet je jezelf eerst hard bewijzen, wat best te doen is, maar toch een extra obstakel is.
Op voorwaarde dat je een goeie (redelijk interessante) opleiding gekozen hebt is het aan te bevelen om door te gaan, maar meer dan een aanbeveling is het niet (mijn nederige mening)
Maar er zijn steeds meer vacatures gericht speciaal voor HBOers
Ik zie nauwelijks nog MBO staan..
En als HBOer ken je natuurlijk een aardig hogere salaris verwachten.
Marco, Basis salaris voor een HBO'er is nog niks als je 'freshoffthebus' bent.
Dat is ook weer waar ja, en je moet vast ook geluk hebben wat voor bedrijf je treft.
Start salaris is nooit hoog,, *DOH*
Alleen het start salaris van een HBO'er is hoger als dat van een MBO'er dat (meestal) hoger is als een GBO'er (Geen Beroeps Onderwijs).
Maar goed, als je er even in zit... is het verschil vaak best groot, heb ik even opgezocht... Als ik moest kiezen tussen MBO 2,5k bruto of HBO 4,5k á 5k bruto per maand... Zit ik nog liever 4 jaar langer op school. haha
Maar ik moet wel zeggen, dat zijn ruim genomen bedragen.
(Want ik heb ook een HBO salaris van 3k bruto per maand gezien)
Maar de conclusie van alles... het is gewoon handig om op een diploma te kunnen steunen. Het laat ook iets van je karakter zien lijkt mij, als je geen diploma heb gehaald, kan het zo zijn dat mensen denken dat je geen doorzettings vermogen hebt. Of iets dergelijks