Het 'cookie-verbod' - Wat doe jij?
Pagina: « vorige 1 2 3 ... 8 9 10 11 12 ... 14 15 16 volgende »
Als jouw site enkel en alleen in het Nederlands is (dus geen andere talen), dan richt je je op Nederlanders in Nederland of in een ander land waar Nederlands gesproken wordt. Richt je je op Nederland dan zul je je aan de cookiewet moeten houden.
"Ook is er een groot verschil tussen bedrijven en personen"
Oké, en wat is dit grote verschil volgens jou? Dat heb ik dan even gemist.
Chris NVT op 05/06/2012 09:59:56:
Nee dat is niet hetzelde, The Pirate Bay krijgt geen boetes van Nederland, hij wordt simpelweg geblokkeerd. Hij wordt niet offline gehaald, maar geblokkeerd
Je bekijkt het (steeds) veel te letterlijk. Ja, de strafmaat is anders, want de overtreding is anders. Het principe is echter gelijk en daar gaat het me om. De Piratebay is niet in Nederland gevestigd, richt zich niet specifiek op Nederlanders, maar wordt hier wel verboden. Dat kan dus, puur theoretisch, ook met buitenlandse sites die de cookiewet overtreden.
Chris NVT op 05/06/2012 09:59:56:
Als het bedrijf zich niet specifiek op Nederland richt, kun jij als Nederlander dit 100x bij het ministerie aangeven hun kunnen er niets mee.
Zij kunnen er wel iets mee. Ze kunnen de website verbieden in Nederland en providers verbieden de site door te geven. Alleen, dat zal gezien de overtreding niet snel gebeuren.
De discussie is dus puur theoretisch, want ik ga er totaal niet vanuit dat ook maar iemand hier echt vaart achter gaat zetten, maar het gaat om het principe dat er wel degelijk middelen zijn. Dus als jij je server buiten Nederland plaatst en je bedrijf ergens anders op richt, dan kan je er vast mee wegkomen, maar dat wil dus niet zeggen dat het legaal is.
Ozzie PHP op 05/06/2012 10:13:21:
Als jouw site enkel en alleen in het Nederlands is (dus geen andere talen), dan richt je je op Nederlanders in Nederland of in een ander land waar Nederlands gesproken wordt. Richt je je op Nederland dan zul je je aan de cookiewet moeten houden.
Dus niet, ik leg net 2x uit dat Suriname een onafhankelijk land is wat los staat van Nederland. Ze praten er Nederlands, maar dat betekend niet dat ik me daar aan de Nederlandse wet moet houden. Steek jij een een joint op in Suriname voor het politie bureau, kijk eens welke wet van toepassing is.
[/quote]
Ozzie PHP op 05/06/2012 10:13:21:
Oké, en wat is dit grote verschil volgens jou? Dat heb ik dan even gemist.
Link
Als jouw site enkel en alleen in het Nederlands is (dus geen andere talen), dan richt je je op Nederlanders in Nederland OF je richt je op een ander land waar Nederlands gesproken wordt (bijvoorbeeld Suriname). Richt je je op Nederland dan zul je je aan de cookiewet moeten houden!
Is het echt zo moeilijk?
En een linkje naar Google sturen slaat natuurlijk echt helemaal nergens op. Dan kun je de discussie net zo goed opgeven.
Erwin H op 05/06/2012 10:15:03:
Je bekijkt het (steeds) veel te letterlijk. Ja, de strafmaat is anders, want de overtreding is anders. Het principe is echter gelijk en daar gaat het me om. De Piratebay is niet in Nederland gevestigd, richt zich niet specifiek op Nederlanders, maar wordt hier wel verboden. Dat kan dus, puur theoretisch, ook met buitenlandse sites die de cookiewet overtreden.
Nee dat is niet vergelijkbaar. Dan zouden dus alle landen geblocked kunnen worden in Nederland omdat ze niet aan onze wet voldoen? Dat is pas sensurering, dat kan echt niet geloof me. Kun je net zo goed in Iran gaan wonen, daar wordt ook alles geblocked.
Erwin H op 05/06/2012 10:15:03:
Zij kunnen er wel iets mee. Ze kunnen de website verbieden in Nederland en providers verbieden de site door te geven. Alleen, dat zal gezien de overtreding niet snel gebeuren.
Sorry maar China gaat daar echt geen gehoor aan geven. Het boeit ze niet eens of er Iphone clones (1-op-1) gemaakt wordt. Denk je dat hun d'r eigen druk gaan maken om een Nederlandse cookie wet?
Toevoeging op 05/06/2012 10:26:24:
Ozzie PHP op 05/06/2012 10:22:12:
Lees nou eens wat ik schrijf!!!
Als jouw site enkel en alleen in het Nederlands is (dus geen andere talen), dan richt je je op Nederlanders in Nederland OF je richt je op een ander land waar Nederlands gesproken wordt (bijvoorbeeld Suriname). Richt je je op Nederland dan zul je je aan de cookiewet moeten houden!
Is het echt zo moeilijk?
En een linkje naar Google sturen slaat natuurlijk echt helemaal nergens op. Dan kun je de discussie net zo goed opgeven.
Is het echt zo moeilijk?
Ozzie,
Wie reageert hier nu vijandelijk met je !!? Waar trek jij de lijn tussen het richten op Nederlanders of Nederlands sprekend volk buiten Nederland?
Nogmaals lees zelf eerst eens goed voordat je begint te roepen.
Denk je nu echt dat ik heel Google ga afstuinen om duidelijk kort te kunnen quoten wat nu het verschil is? Dat mag je lekker zelf zoeken.
Chris NVT op 05/06/2012 10:23:05:
Nee dat is niet vergelijkbaar. Dan zouden dus alle landen geblocked kunnen worden in Nederland omdat ze niet aan onze wet voldoen? Dat is pas sensurering, dat kan echt niet geloof me. Kun je net zo goed in Iran gaan wonen, daar wordt ook alles geblocked.
Chris NVT op 05/06/2012 10:23:05:
Sorry maar China gaat daar echt geen gehoor aan geven. Het boeit ze niet eens of er Iphone clones (1-op-1) gemaakt wordt. Denk je dat hun d'r eigen druk gaan maken om een Nederlandse cookie wet?
Wie heeft het nu opeens over landen? Het gaat om sites (bedrijven/personen) die een wet overtreden. Die kunnen aangepakt worden. Strikt genomen is dat overigens geen censuur. Als het zou gebeuren is het niet omdat de content onwelgevallig is, maar omdat de wet wordt overtreden. Een wet die in dit geval ook niets met content te maken heeft.
Maar of China het wil of niet is ook niet van belang. Nederland zal mogelijk China in eerste instantie vragen om actie te ondernemen. Die zullen dat hoogstwaarschijnlijk niet doen. Dan kan het volgende gebeuren: providers worden opgedragen sites te blokkeren. Nogmaals, ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen, het is puur wat zou KUNNEN gebeuren.
Ik niet, ik zeg alleen waar het op staat.
"Waar trek jij de lijn tussen het richten op Nederlanders of Nederlands sprekend volk buiten Nederland?"
Dat heb ik al een keer of 3 nu uitgelegd.
"Denk je nu echt dat ik heel Google ga afstuinen om duidelijk kort te kunnen quoten wat nu het verschil is? Dat mag je lekker zelf zoeken."
Grappig. De indruk ontstaat dat je het zelf niet weet, want als het zo duidelijk is dan zou je het antwoord wel gewoon geven.
Erwin H op 05/06/2012 10:31:19:
Wie heeft het nu opeens over landen? Het gaat om sites (bedrijven/personen) die een wet overtreden. Die kunnen aangepakt worden. Strikt genomen is dat overigens geen censuur. Als het zou gebeuren is het niet omdat de content onwelgevallig is, maar omdat de wet wordt overtreden. Een wet die in dit geval ook niets met content te maken heeft.
Maar of China het wil of niet is ook niet van belang. Nederland zal mogelijk China in eerste instantie vragen om actie te ondernemen. Die zullen dat hoogstwaarschijnlijk niet doen. Dan kan het volgende gebeuren: providers worden opgedragen sites te blokkeren. Nogmaals, ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen, het is puur wat zou KUNNEN gebeuren.
Site's blockeren omdat er in hun land geen wetgeving is mbt tot het cookie beleid vind ik geen geldige reden voor een blokade maar pure sensuur als ze het zouden doen.
Houdt natuurlijk wel in de gaten dat het nog steeds de vrije wil is van mensen die naar die site's gaan he! Dus als ze naar website's buiten de EU gaan, is de kans groot dat er cookies geplaatst worden.
Toevoeging op 05/06/2012 10:43:51:
Ozzie PHP op 05/06/2012 10:31:23:
Ik niet, ik zeg alleen waar het op staat.
Oooh maar als ik dat doe is het vijandig?
Dat heb ik al een keer of 3 nu uitgelegd.
Nergens heb jij deze grens beschreven.
Grappig. De indruk ontstaat dat je het zelf niet weet, want als het zo duidelijk is dan zou je het antwoord wel gewoon geven.
Ja dat is heel duidelijk, de Nederlandse wet past op een bierviltje.
Toevoeging op 05/06/2012 10:46:22:
Het is dus duidelijk dat jij en ik alleen nog maar aan het bekvechten zijn over off-topic gezever.
Ik zal de volwassene zijn en hiermee stoppen. Zolang jij geen on-topic replies geeft, zal ik niet meer op je reageren.
Heb je nog persoonlijke dingen, PM het maar.
Gewijzigd op 05/06/2012 10:44:24 door Chris PHP
Gewijzigd op 05/06/2012 10:50:19 door Ozzie PHP
En vrije wil is hier ook weer niet van toepassing. Het gaat er niet om dat jij erheen wilt. Het gaat erom dat er iets wordt gedaan op jouw computer, zonder dat je er erg in hebt. Vergelijk het met een klusjesman uit China die je inhuurt. Je vraagt hem om de douchekop te vervangen. Dat doet hij en daarbij installeert hij een camera zodat hij je kan zien. Was het dan ook vrije wil? Jij hebt hem immers ingehuurd, dus ja, dan is de kans groot dat hij nog iets doet.... Lijkt me toch niet, of wel?
Gewijzigd op 05/06/2012 10:49:59 door Erwin H
Gewijzigd op 05/06/2012 10:50:08 door Ozzie PHP
Ozzie PHP op 05/06/2012 10:49:17:
Jammer dat je zo reageert Chris, maar als je het inhoudelijk niet meer aankunt dan is het inderdaad om onze discussie te stoppen.
Wij zijn niet meer inhoudelijk bezig, alleen maar vingers wijzen en onzin uitkramen.
Nogmaals als je on-topic blijft, zal ik mee blijven disucseren, ander niet.
Toevoeging op 05/06/2012 10:57:15:
Erwin H op 05/06/2012 10:49:20:
Chris, de website wordt dan niet geblokkeerd omdat er in een ander land GEEN regelgeving is, de site wordt geblokkeerd omdat er in Nederland WEL regelgeving is. Als je in Nederland actief wil zijn, moet je je aan de Nederlandse wetgeving houden.
En vrije wil is hier ook weer niet van toepassing. Het gaat er niet om dat jij erheen wilt. Het gaat erom dat er iets wordt gedaan op jouw computer, zonder dat je er erg in hebt. Vergelijk het met een klusjesman uit China die je inhuurt. Je vraagt hem om de douchekop te vervangen. Dat doet hij en daarbij installeert hij een camera zodat hij je kan zien. Was het dan ook vrije wil? Jij hebt hem immers ingehuurd, dus ja, dan is de kans groot dat hij nog iets doet.... Lijkt me toch niet, of wel?
Dat is de omgedraaide wereld lijkt me, Dus omdat ik als Chinees een productie bedrijfje heb, en zelf (vanwege goedkope prijzen) benaderd wordt door Nederlanders gaan de Nederlandse overheid mij verplicht stellen om hun Cookie beleid te volgen? Want anders wordt ik geblokkeerd.
Ik ga niet geloven dat de Nederlander en de ISP's hiermee akkoord zullen gaan ,netzomin als met het blokken van The Pirate Bay. Het is pure sensuur en haast dictatorschap, dat kan niet meer in 2012.
Dat de domme gebruiker niet eens weet wat hij allemaal doet op internet is toch niet het probleem van de webdesigner/site owner. Omdat truusje niet weet dat cookies op haar pc vanalles acther laten, is gewoon laksigheid en onwil. Zoals al aangegeven is kan met een paar simpele regels uitgelegd worden wat cookies doen.
Truusje laat toch ook niet iedereen binnen en maar doen wat ze willen, waarom zou dit op het net anders zijn? Ik vind dat de verantwoording te veel bij de ontwikkelaars gelegd wordt, en de gebruikers maar gewoon dom gehouden wordt.
Kijk naar het grootschalige internet phishing, oplichting en heling verhaal. Puur omdat mensen te 'lam' zijn om wat licht vooronderzoek te doen voordat ze wellicht honderden euro's uitgeven.
Gewijzigd op 05/06/2012 10:59:26 door Chris PHP
Lees nu je eigen reactie eens terug "alleen maar vingers wijzen en onzin uitkramen". Op deze manier voer je toch geen discussie. En dan neem je mij iets kwalijk? Zowel Erwin als ik zeggen dingen, maar jij bent het daar telkens keer op keer niet mee eens en dan ben ik ineens "onzin aan het uitkramen" of "onnozele opmerkingen" aan het maken. En als ik je dan een inhoudelijke vraag stel dan verwijs je naar Google, nog niet eens naar een specifieke link. Het is heel makkelijk om de bal bij een ander te leggen, maar soms is het ook goed om eens bij jezelf te rade te gaan.
Ozzie PHP op 05/06/2012 10:58:26:
Lees nu je eigen reactie eens terug "alleen maar vingers wijzen en onzin uitkramen". Op deze manier voer je toch geen discussie. En dan neem je mij iets kwalijk? Zowel Erwin als ik zeggen dingen, maar jij bent het daar telkens keer op keer niet mee eens en dan ben ik ineens "onzin aan het uitkramen" of "onnozele opmerkingen" aan het maken. En als ik je dan een inhoudelijke vraag stel dan verwijs je naar Google, nog niet eens naar een specifieke link. Het is heel makkelijk om de bal bij een ander te leggen, maar soms is het ook goed om eens bij jezelf te rade te gaan.
Ozzie,
WIJ zijn onzin aan het uikramen, voel je niet zielig, ik geef niet alleen jou de schult.
Erwin is on-topic, of ik daar nu de zelfde mening over heb is ten tweede. Echter blijven wij het gewoon netjes on-topic discuseren.
Maar, waar we het blijkbaar niet over eens zijn is hoe internationaal zakendoen in elkaar zit. Als jij als Chinees een bedrijf met een website hebt en die website toegankelijk wil laten zijn voor Nederlanders, dan zal je je aan de Nederlandse wet moeten houden. Ja, dat klopt. Als jij dus wil dat Nederlanders op je site moeten kunnen zoeken, dan moet je je aan de cookiewet houden, ja.
Als het je echter geen lor interesseert en die enkele Nederlander leuk vind, maar verder ook niets, dan doe je het lekker niet. Wordt je dan in een extreem geval geblokkeerd, dan zal het je ook worst wezen.
Het gaat er dus om wat je als bedrijf wilt. Heb je echt Nederlanders als doelgroep, dan is het in je eigen belang om je aan de wet te houden. Zie je Nederlanders als leuke bijvangst, dan zal het je worst wezen en laat je die Nederlandse wet lekker links liggen.
@Erwin: wat er dus op neer komt, dat als je je met je website op Nederland richt, je je aan de cookiewet dient te confirmeren.
Erwin H op 05/06/2012 11:03:25:
Waar we het over eens zijn is dat de gebruiker zelf wel wat slimmer mag worden. Waar we het ook over eens zijn is dat die cookiewet nutteloos is. Geloof me, ik ben er ook geen voorstander van.
Maar, waar we het blijkbaar niet over eens zijn is hoe internationaal zakendoen in elkaar zit. Als jij als Chinees een bedrijf met een website hebt en die website toegankelijk wil laten zijn voor Nederlanders, dan zal je je aan de Nederlandse wet moeten houden. Ja, dat klopt. Als jij dus wil dat Nederlanders op je site moeten kunnen zoeken, dan moet je je aan de cookiewet houden, ja.
Als het je echter geen lor interesseert en die enkele Nederlander leuk vind, maar verder ook niets, dan doe je het lekker niet. Wordt je dan in een extreem geval geblokkeerd, dan zal het je ook worst wezen.
Het gaat er dus om wat je als bedrijf wilt. Heb je echt Nederlanders als doelgroep, dan is het in je eigen belang om je aan de wet te houden. Zie je Nederlanders als leuke bijvangst, dan zal het je worst wezen en laat je die Nederlandse wet lekker links liggen.
We zijn het idd eens dat gebruikers slimmer moeten worden, echter ben ik persoonlijk wel lichtelijk voorstander van de Cookie wet. Misschien dat 'tools' zoals Google Analystics uitgezonderd mogen worden, maar de cookie wet maakt de gebruikers wel alerter.
Ik zal het anders proberen uit te leggen, Mijn Chinees bedrijfje heeft dus een website waar klanten orders plaatsen. Dit is volledig in het Engels en dus niet op de Nederlandse markt gericht. Echter blijkt dus dat er steeds meer van die Hollanders bij komen door mond op mond reclame.
Dit is nooit een keuze van mij geweest, nog mijn bewuste doelgroep. Dus als ik succesvol zaken wil blijven doen moet ik geld uit gaan geven om mijn site te laten herschrijven, zodat er een cookie wet overheen kan? Want anders verlies ik mijn Nederlandse klanten.
Ik vind dus niet dat dit ooit een eis kan zijn aan een land/bedrijf dat zich buiten de EU bevind, en onbewust Nederlandse klanten heeft.
Dat is het zelfde als je bij de AH een klantenpas 'moet' hebben om boodschappen te doen. Ben je tourist dan moet je dus eerst een klantenkaart kopen/aanmaken om uberhaubt boodschappen te kunnen doen. Dat is toch te gek voor woorden.
P.S. De wietpas is uiteraard geheel anders, dit is werelwijd verboden te verkopen :D Vandaar het AH voorbeeldje ;)
Gewijzigd op 05/06/2012 11:12:35 door Chris PHP
Chris NVT op 05/06/2012 11:11:33:
We zijn het idd eens dat gebruikers slimmer moeten worden, echter ben ik persoonlijk wel lichtelijk voorstander van de Cookie wet. Misschien dat 'tools' zoals Google Analystics uitgezonderd mogen worden, maar de cookie wet maakt de gebruikers wel alerter.
Dit is dus ook precies hoe ik erover denk.
Ik zal het anders proberen uit te leggen, Mijn Chinees bedrijfje heeft dus een website waar klanten orders plaatsen. Dit is volledig in het Engels en dus niet op de Nederlandse markt gericht. Echter blijkt dus dat er steeds meer van die Hollanders bij komen door mond op mond reclame.
Dit is nooit een keuze van mij geweest, nog mijn bewuste doelgroep. Dus als ik succesvol zaken wil blijven doen moet ik geld uit gaan geven om mijn site te laten herschrijven, zodat er een cookie wet overheen kan? Want anders verlies ik mijn Nederlandse klanten.
Nee, het Chinese bedrijf hoeft haar site niet aan te passen, want ze richt zich niet op de Nederlandse markt.
Ozzie PHP op 05/06/2012 11:20:50:
Dit is dus ook precies hoe ik erover denk.
Dit soort wetten zijn er uiteindelijk om de 'domme' gebruiker te helpen, dus is wel goed. Maar Google Analystics wordt zo ontzettend veel gebruikt, en is voor site owners/ontwikkelaars eigenlijk gewoon een functionele tool. Van mij zou Analystics op de exlusion list mogen, maar Google Adsense niet!
Ozzie PHP op 05/06/2012 11:20:50:
Nee, het Chinese bedrijf hoeft haar site niet aan te passen, want ze richt zich niet op de Nederlandse markt.
Die mening deel ik dus ook, maar hoe Erwin het uitlegd zou Nederland dus wel zulke site's mogen blokkeren. Ik vind dit echt uit ten boze en bedrijven gewoon onnodig op kosten jagen omdat ze een handje vol Nederlandse klanten hebben.
Maar dit is een tegenstelling. Als je als bedrijf je niet richt op Nederlanders dan is alle omzet die je uit Nederlanders haalt bijzaak. Echter, als je het definieert als 'succesvol', dan is het geen bijzaak meer, maar is het blijkbaar een belangrijk deel van je omzet.
Dan komt het dus aan op de traditionele kosten - baten analyse. Wegen de kosten van het voldoen aan de wetgeving op tegen de baten die je uit de Nederlandse klanten kunt halen. Of, andersom, zijn de kosten van het veroordeelt worden hoger dan de winst die je er nu uit haalt.
Aan elk bedrijf dus de eigen keuze. Daarom is op zich je stelling wel goed. Dat als je je niet richt op Nederland, dat je dan die cookiewet links kan laten liggen. Hij geldt echter nog wel.
Pagina: « vorige 1 2 3 ... 8 9 10 11 12 ... 14 15 16 volgende »