Het 'cookie-verbod' - Wat doe jij?
Pagina: « vorige 1 2 3 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 volgende »
Erwin H op 05/06/2012 11:25:36:
Maar dit is een tegenstelling. Als je als bedrijf je niet richt op Nederlanders dan is alle omzet die je uit Nederlanders haalt bijzaak. Echter, als je het definieert als 'succesvol', dan is het geen bijzaak meer, maar is het blijkbaar een belangrijk deel van je omzet.
Dan komt het dus aan op de traditionele kosten - baten analyse. Wegen de kosten van het voldoen aan de wetgeving op tegen de baten die je uit de Nederlandse klanten kunt halen. Of, andersom, zijn de kosten van het veroordeelt worden hoger dan de winst die je er nu uit haalt.
Aan elk bedrijf dus de eigen keuze. Daarom is op zich je stelling wel goed. Dat als je je niet richt op Nederland, dat je dan die cookiewet links kan laten liggen. Hij geldt echter nog wel.
Dan komt het dus aan op de traditionele kosten - baten analyse. Wegen de kosten van het voldoen aan de wetgeving op tegen de baten die je uit de Nederlandse klanten kunt halen. Of, andersom, zijn de kosten van het veroordeelt worden hoger dan de winst die je er nu uit haalt.
Aan elk bedrijf dus de eigen keuze. Daarom is op zich je stelling wel goed. Dat als je je niet richt op Nederland, dat je dan die cookiewet links kan laten liggen. Hij geldt echter nog wel.
En dan zal ik dus nooit als Cinees gevestigd bedrijv mijn administratie laten inzien door welke buitenlandse overheid dan ook! Dat is niet hun zaak.
Maar zoals je het hier uitlegt ben je zelf niet echt zakelijk ingesteld. Het maakt niet uit of die Hollanders maar 10% van mijn inkomsten genereren, alle inkomsten zijn welkom hoe klein ook. Ook zou ik die 10% dus niet willen missen, op een jaaromzet van 100.000 is dat toch mooi 10.000 euro!
Maar dan nog kan Nederland of elk ander land mij niet verplichten om hun cookie wet aan te nemen. Ze zijn niet mijn bewuste doelgroep, maar echter aan komen waaien.
En of ik daar nu 10% of 50% aan omzet is totaal niet relevant voor een Nederlandse cookie wet. Het feit blijft dat:
1) Ik niet adverteer in Nederland.
2) Geen nederlands domein heb
3) Nederlanders niet en nooit mijn bewuste doelgroep is.
4) Mijn site volledig in het Engels is.
Wat je zegt klopt volgens mij volledig Chris. Je richt je niet bewust op de NL markt dus hoef je je ook niet te confirmeren aan de cookiewet. Zo interpreteer ik het in ieder geval.
Chris NVT op 05/06/2012 11:33:04:
En dan zal ik dus nooit als Cinees gevestigd bedrijv mijn administratie laten inzien door welke buitenlandse overheid dan ook! Dat is niet hun zaak.
Waarom dat nu weer? Daar gaat het niet om. Als bedrijf moet je die afweging maken.
Maar zoals je het hier uitlegt ben je zelf niet echt zakelijk ingesteld. Het maakt niet uit of die Hollanders maar 10% van mijn inkomsten genereren, alle inkomsten zijn welkom hoe klein ook. Ook zou ik die 10% dus niet willen missen, op een jaaromzet van 100.000 is dat toch mooi 10.000 euro!
Kosten - baten analyse, dat zeg ik net. Is het belangrijk voor je, zijn de kosten van het aanpassen van je website te doen, dan is het te overwegen om te voldoen aan de wet. Zo niet, dan laat je dat lekker zitten en mocht er dan een probleem komen dan is het jammer.
En ja, alle inkomsten zijn leuk, maar niet tegen elke prijs. Dat is waar het om gaat.
Maar dan nog kan Nederland of elk ander land mij niet verplichten om hun cookie wet aan te nemen. Ze zijn niet mijn bewuste doelgroep, maar echter aan komen waaien.
En of ik daar nu 10% of 50% aan omzet is totaal niet relevant voor een Nederlandse cookie wet. Het feit blijft dat:
Nee, natuurlijk is dat niet van belang. Dat heb ik nergens beweert. Het is een afweging voor het bedrijf of de omzet hoog is of niet en dus om men aan de wet wil voldoen of niet. Alleen, elke keuze kan een consequentie hebben. Doe je het niet dan kan (lees: KAN) Nederland er iets tegen doen. Of het gebeurt, wat er gebeurt, en hoe effectief het is is een ander verhaal. Als bedrijf zal je dat dus allemaal moeten afwegen. En ik gok dat de meeste bedrijven het niets eens bekijken en het gewoon links laten liggen.
Ja mij lijkt dat dus ook, ik kan me niet voorstellen dat Nederland zulke eisen kan stellen aan bedrijven buiten de EU. Kijk hoe er wordt gereageert op het Pirate Bay verhaal in Nederland. Zelfs de IPS's gaan er niet mee akkoord, maar ze zouden wel niet EU landen moeten bannen omdat ze niets voor de cookie wet hebben ingebouwt.
Toevoeging op 05/06/2012 11:48:50:
Erwin,
Maar dan valt er voor mij toch niets te overwegen. Nederlanders zijn niet mijn bewuste doelgroep, ik heb niets in Nederland (domein, advertenties, etc). Dus dan is het toch makkelijk, Nederland kan dat soort bedrijven dus niets maken.
Ozzie PHP op 05/06/2012 11:44:21:
Wat je zegt klopt volgens mij volledig Chris. Je richt je niet bewust op de NL markt dus hoef je je ook niet te confirmeren aan de cookiewet. Zo interpreteer ik het in ieder geval.
Ik dus niet. Ik interpreteer het dat je je er volgens de Nederlandse wet nog steeds aan zult moeten houden als je website in Nederland bereikbaar is, maar dat het je eigen afweging is om het te doen of niet. Is de Nederlandse markt belangrijk dan doe je het (mogelijk), is de Nederlandse markt niet belangrijk dan doe je het uiteraard niet.
Vergelijk het overigens met gokwebsites. Gokken is in Nederland alleen met een licentie toegestaan. Officieel moeten alle sites die dus gokdiensten in Nederland aanbieden een licentie hebben. De meeste (alle?) Britse sites hebben dat natuurlijk niet en zijn dus officieel illegaal. Sommige hebben daardoor bezoek vanuit Nederland onmogelijk gemaakt, anderen deert het niet en doen niets. Mocht er actie op worden ondernomen dan kunnen ze geblokkeerd worden, maar bij mijn weten is dat nog nooit gebeurd.
Toevoeging op 05/06/2012 11:52:13:
Chris NVT op 05/06/2012 11:46:59:
Erwin,
Maar dan valt er voor mij toch niets te overwegen. Nederlanders zijn niet mijn bewuste doelgroep, ik heb niets in Nederland (domein, advertenties, etc). Dus dan is het toch makkelijk, Nederland kan dat soort bedrijven dus niets maken.
Helemaal gelijk, behalve het laatste punt. Nederland kan je wel iets maken, alleen dat zal je worst wezen.
Volgens mij komt ons verschil uit het feit dat jij het zo te zien vanuit het bedrijf bekijkt en ik vanuit de wetgever. Volgens de wet zijn alle bedrijven die actief zijn in Nederland gelijk. Dus alle sites moeten er aan voldoen. Vanuit een bedrijf dat verder niets doet in Nederland zal het echter geen issue zijn en die zal inderdaad niets doen om aan de wet te voldoen.
Maar wat je zegt kan toch niet, nogmaals alle website's zijn in Nederland bereikbaar. Niemand gaat zijn eigen website excluden van landen. Het kan nooit zo zijn omdat een Hollander naar mijn site kan surfen, ik 'hun' wetgeving aan moet houden.
In nederland mag je films en muziek 'downloaden' wij hebben hier niet een wet voor die dit verbied, uploaden/sharen is echter een ander verhaal. Maar omdat ik Nederlander ben en ik in de USA een nummertje binnenhaal van een forum, val ik toch niet meer onder de Nederlandse wet. Ik pleeg toch een misdrijf op Amerikaanse bodem.
Dat is met die site toch ook zo jij als bezoeker gaat toch naar die Cineese site toe, hun toch niet naar jou.
Chris NVT op 05/06/2012 11:58:17:
Maar wat je zegt kan toch niet, nogmaals alle website's zijn in Nederland bereikbaar. Niemand gaat zijn eigen website excluden van landen. Het kan nooit zo zijn omdat een Hollander naar mijn site kan surfen, ik 'hun' wetgeving aan moet houden.
Dit denk ik ook. Er staat dat de cookiewet van toepassing is op landen die actief zijn in NL of zich richten op NL. Geen van beiden is hier van toepassing. Ik denk dat je het zo moet zien dat je als bezoeker van een Nederlands / EU georiënteerde website een soort van "bescherming" geniet, namelijk dat je privacy wordt gewaarborgd. Ga je echter een site buiten de EU bezoeken (en die niet op NL / EU gericht is) dan vervalt deze "bescherming" en zijn de gevolgen voor eigen risico. Het Chinese bedrijf waar toevallig wat Nederlanders langskomen hoeft volgens mij dan ook niet te voldoen aan de cookiewet.
Gewijzigd op 05/06/2012 12:07:12 door Ozzie PHP
Ten eerste, jawel, er zijn sites die toegang regelen vanuit landen en bezoekers uit bepaalde landen weren. Een voorbeeld zijn betalingssystemen. Die zijn vaak niet in alle landen beschikbaar en dus blokkeren ze toegang vanuit bepaalde landen.
Of dat om een cookiewetgeving zal gebeuren is heel iets anders, ik kan me niet voorstellen dat iemand dat gaat doen.
Maar het is, officieel, wel zo dat als een Nederlander naar je site komt (vanuit Nederland), je niet zonder toestemming een cookie op zijn pc mag installeren. Dat is inderdaad de wet. De wet maakt geen onderscheid op waar de website gehost is, in welke taal die is, of wie erachter zit. Dat kan je onwerkelijk vinden, het is wel zo.
Ik ga inderdaad naar die Chinese site toe, maar als mijn pc in Nederland staat, dan wordt er in Nederland een cookie geinstalleerd en dat mag niet volgens de wet. De Chinese site overtreedt dus de Nederlandse wet. Ja.
Gewijzigd op 05/06/2012 12:32:03 door Erwin H
Erwin H op 05/06/2012 12:08:32:
Ten eerste, jawel, er zijn sites die toegang regelen vanuit landen en bezoekers uit bepaalde landen weren. Een voorbeeld zijn betalingssystemen. Die zijn vaak niet in alle landen beschikbaar en dus blokkeren ze toegang vanuit bepaalde landen.
Of dat om een cookiewetgeving zal gebeuren is heel iets anders, ik kan me niet voorstellen dat iemand dat gaat doen.
Erwin, een bedrijf zal zijn site niet excluden van landen. Er zijn idd bedrijven (voornamelijk tv zenders) die zich limiteren tot regio's ivb streamen, etc. Een normaal bedrijf, zal dit echt niet doen.
Maar het is, officieel, wel zo dat als een Nederlander naar je site komt (vanuit Nederland), je niet zonder toestemming een cookie op zijn pc mag installeren. Dat is inderdaad de wet. De wet maakt onderscheid op waar de website gehost is, in welke taal die is, of wie erachter zit. Dat kan je onwerkelijk vinden, het is wel zo.
En daar is het dan, precies de punten die ik opnoem wordt rekening mee gehouden in onze wet. Gehost buiten de Eu (check), Volledig Engelse site (check), een Chinese ondernemer (check). Dus mijn idee klopt wel dat Nederland dus in dit geval niets kan doen.
Ik ga inderdaad naar die Chinese site toe, maar als mijn pc in Nederland staat, dan wordt er in Nederland een cookie geinstalleerd en dat mag niet volgens de wet. De Chinese site overtreedt dus de Nederlandse wet. Ja.
Als Het Chinees bedrijf dus aan een van die creteria zou voldoen wel ja (hosten in NL, adverteren, Nederlands vertaald, Nederlander is, etc), maar dat doet hij dus niet.
Chris NVT op 05/06/2012 12:16:57:
En daar is het dan, precies de punten die ik opnoem wordt rekening mee gehouden in onze wet. Gehost buiten de Eu (check), Volledig Engelse site (check), een Chinese ondernemer (check). Dus mijn idee klopt wel dat Nederland dus in dit geval niets kan doen.
Maar het is, officieel, wel zo dat als een Nederlander naar je site komt (vanuit Nederland), je niet zonder toestemming een cookie op zijn pc mag installeren. Dat is inderdaad de wet. De wet maakt onderscheid op waar de website gehost is, in welke taal die is, of wie erachter zit. Dat kan je onwerkelijk vinden, het is wel zo.
haha, je begrijpt natuurlijk ook wel dat ik daar een woord vergeten ben. Het moet natuurlijk zijn:
De wet maakt GEEN onderscheid op waar de website gehost is, in welke taal die is, of wie erachter zit.
(nu ook boven aangepast voor de duidelijkheid)
Toevoeging op 05/06/2012 12:35:25:
Chris NVT op 05/06/2012 12:16:57:
Erwin, een bedrijf zal zijn site niet excluden van landen. Er zijn idd bedrijven (voornamelijk tv zenders) die zich limiteren tot regio's ivb streamen, etc. Een normaal bedrijf, zal dit echt niet doen.
Niet als het gaat om gewone info natuurlijk, wel als het gaat om verkoop van diensten en producten. Ik heb zelf bij een groot internationaal it bedrijf gewerkt waar nagenoeg alle diensten en producten dia via internet te koop waren, gelimiteerd werden per land. Om verschillende redenen overigens; regelgeving, licenties, prijzen, beschikbaarheid etc etc. Dit gebeurt veel meer dan je denkt, je ziet het alleen niet, omdat je niet ziet wat jij niet ziet, of wat een ander niet ziet ;-)
Quote:
Wat verandert op 5 juni 2012
Op 5 juni wordt de uitbreiding van de Telecomwet op het gebied van de cookiewet actief. Dit betekent dat websites gericht op, of actief binnen Nederland, hun bezoekers moeten gaan informeren over welke cookies en trackingsystemen ze inzetten en ze ondubbelzinnig toestemming moeten verkrijgen van de bezoekers. Bezoekers kunnen hierin zelf actief aangeven (akkoord) dat gegevens mogen worden verzameld. Enkel de bezoeker informeren, via bijvoorbeeld het privacy statement, volstaat niet.
Op 5 juni wordt de uitbreiding van de Telecomwet op het gebied van de cookiewet actief. Dit betekent dat websites gericht op, of actief binnen Nederland, hun bezoekers moeten gaan informeren over welke cookies en trackingsystemen ze inzetten en ze ondubbelzinnig toestemming moeten verkrijgen van de bezoekers. Bezoekers kunnen hierin zelf actief aangeven (akkoord) dat gegevens mogen worden verzameld. Enkel de bezoeker informeren, via bijvoorbeeld het privacy statement, volstaat niet.
source
Wel waardeloos dat er geen enkele officiele overheid site beschikt over de informatie die wij als ontwikkelaars nodig hebben.
P.S. Volgens mij had Ozzie deze ook al gepost.
Gewijzigd op 05/06/2012 12:47:26 door Chris PHP
Chris NVT op 05/06/2012 12:45:37:
P.S. Volgens mij had Ozzie deze ook al gepost.
Correct, dat is ook hetgene waarop ik mijn mening baseer.
Ja precies daar sluit ik me ook bij aan. Is vrij overduidelijk hoe het daar staat. Alleen jammer dat er geen officiele overheids source is waar het nu beschreven staat.
Hoe kun je nu een wet hanteren die nergens beschreven staat =.= LOL
"Websites die Nederland of Nederlanders niet als doel hebben hoeven niet aan de wet te voldoen".
Of:
"websites die het mogelijk maken voor Nederlanders zich in te schrijven voor een dienst, of producten te bestellen, zijn daarmee actief in Nederland en moeten aan de wet voldoen".
Dit maakt nogal een verschil uit. Mijn inschatting is is dat die regel zo is opgenomen zodat het het de wetgever mogelijk maakt om sites die te klein zijn, of niet heel erg veel doen in Nederland niet hoeft te vervolgen. Daarintegen kunnen ze dezelfde regel ook gebruiken om sites die bijvoorbeeld in een inschrijf form ook 'Nederland' hebben staan als land van herkomst het onmogelijk te maken om te zeggen dat ze zich niet op Nederland richten.
Anyway, ik ga dit, in elk geval vanuit mijn perspectief, kort sluiten. In theorie kan het zo zijn dat elke website die in Nederland bereikbaar is zich aan de wet moet gaan houden.
In de praktijk zal het zo zijn dat in het begin een aantal grote sites worden aangepakt als ze zich er niet aan houden (denk Facebook, Google, Microsoft etc) en dat na verloop van tijd de wet zal worden gebruikt om echte misstanden aan te pakken. Alle andere sites zullen denk ik nooit in de problemen komen met deze web mits ze het niet te bond maken.
Wat mij betreft het einde, maar ga vooral door, ik vind het namelijk wel vermakelijk.
Zolang er dus geen offciele source is vanuit de overheid, blijft het giswerk. Alle post's reacties die nu over het internet zwerven zijn niet offcieel. Maar ieder zijn mening :D
We zullen het wel zien, ik haal mijn Google Analystics 'tracker' verlopig nog niet uit mijn site.
Ik heb het in elk geval in mijn site gezet en vanaf vrijdag (of iets ieder) zou het zichtbaar zijn.
Haha, ja het is een hoop meningen hoor, er is nog geen officiele source vanuit de overheid. Alleen maar blogs, etc. De beste samenvatting die ik kan maken is deze quote+source.
Quote:
Wat verandert op 5 juni 2012
source
Ozzie in ik zijn eigenlijk beide van mening en gaan uit wat hier staat. Echter Erwin denkt dat Nederland wellicht ook iedereen in de wereld kan blokken/beboeten/vervolgen/aanspreken die cookies op Nederlandse pc's zet. Ongeacht of ze zich specifiek tot Nederlanders richten.
Maar voor alle Nederlandse site's is het gewoon om toestemming vragen voor tracking cookies zoals Adsense, Analystics, etc.
Gewijzigd op 05/06/2012 13:59:06 door Chris PHP
Ik denk dat Chris een mooie samenvatting geeft, inclusief mijn mening inderdaad. De rest golft daar een beetje omheen.
Source
@Ozzie,
Van je NU.nl link
Quote:
Cookies die noodzakelijk zijn voor de gebruiker zelf mogen wel zomaar geplaatst worden.
Mmm..... Hoe lees je het :D Ik lees het zo ;)
Wij willen de bezoeker een optimale surfervaring geven op onze website. Dit is noodzakelijk voor de gebruiker zodat hij goed en snel bij de informatie komt. Hier gebruiken wij Google Analystics voor.
Hahaha zo wordt Google Analystics dus toch 'noodzakelijk' en valt hij buiten de wet ;)
Gewijzigd op 05/06/2012 15:22:23 door Chris PHP
Pagina: « vorige 1 2 3 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 volgende »