Het 'cookie-verbod' - Wat doe jij?
Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 14 15 16 volgende »
Tevens zal ik altijd gaan voor betrouwbare Analytics, daar kan je heel veel uit opmaken en daardoor kan je de website verbeteren, wat weer meer bezoekers kan veroorzaken.
Ook staat er in de wet dat je verantwoordelijk bent voor de Third Party cookies op je website. Je kunt dus wel eindeloos gaan discussiëren, maar wet is wet.
Dus jij kiest Analystics over inkomsten en potentiele klanten? Dat is een persoonlijke keus, ik zou daar dus niet voor gaan.
Toevoeging op 01/06/2012 08:02:27:
Reshadd farid op 31/05/2012 15:36:54:
@chris ik neem aan dat je ongeacht welke computer/windowsaccount je hebt je toch dezelfde externe ip adres hebt. dus is het resultaat volgens mij hetzelfde.
deze wet is niet compleet en ik denk ook niet dat het ooit compleet gaat worden ik ben het met ozzie in alle fronten eens om eerlijk te zijn cookies horen er nou eenmaal bij. en mocht het toch verboden worden dan vinden mensen er altijd omweggetjes voor zonder de gebruiker steeds lastig te vallen en toch koekjes te gebruiken.
stel, en ik citeer wat jij ergens gezegd hebt; 'ik clear mijn cache automatisch als mijn browser afsluit' moet jij nu elke keer opnieuw iets accepteren?
deze wet is niet compleet en ik denk ook niet dat het ooit compleet gaat worden ik ben het met ozzie in alle fronten eens om eerlijk te zijn cookies horen er nou eenmaal bij. en mocht het toch verboden worden dan vinden mensen er altijd omweggetjes voor zonder de gebruiker steeds lastig te vallen en toch koekjes te gebruiken.
stel, en ik citeer wat jij ergens gezegd hebt; 'ik clear mijn cache automatisch als mijn browser afsluit' moet jij nu elke keer opnieuw iets accepteren?
Of het IP adres nu hetzelfde is of niet maakt niet uit, cookies worden in het gebruikersprofiel opgeslagen. Elke gebruiker heeft een eigen profiel.
Als de cookie bij pietje wel in zijn profiel staat en bij saartje niet, ongeacht of het IP adres hetzelfde is de cookie is er niet, dus wordt aangemaakt (mits toestemming gegeven in dit geval).
Hoe pas je jou 'theorie' toe in een bedrijf met AD en 1200 medewerkers vanuit 1 kantoorcomplex (dus 1 extern publiek IP adres)? Als ik toestem, hebben de andere 1199 mensen pech? Zo werkt Windows gelukkig niet ;)
Ja ik moet dan telkens opnieuw toestemming geven, omdat je nu gewoon niet weet welke site wat allemaal logt in die cookies. Aangezien ik op die pc bankzaken, werk en meer doe, moet hij wel veilig blijven.
Tevens gebruik ik voor wat doelloos surfen vaak CentOS 6.2 LiveCD, die is na elke reboot volledig gereset :D
Tevens heb ik nog een vraag, is een 'store' cookie waar een user hash in staat om te kunnen inloggen functioneel of niet?
Volgens mij mag het 'automatisch' akkoord niet meer, hoe kunnen mensen dan aangeven dit niet te willen?
In Nederland is dit, zover ik weet, nog niet toegestaan. Maar misschien dat we het voorbeeld van Engeland opvolgen...
Raoul, inloggen is een handeling die de gebruiker uitvoert. Mochten daar cookies voor nodig zijn dan mag je die zonder toestemming gebruiken.
je mag die cookie wel laten komen maar dat betekent niet dat gebruikers er last van moeten gaan krijgen. ( door een eigen profiel te moeten maken o.i.d )
Elk OS heeft de optie om meerdere gebruikers aan te maken, ook daar werkt het opslaan van cookies precies het zelfde. Dus dat niet iedereen op Windows draait is een vals argument.
Nee maar tegenwoordig zeker wel aan te raden, heeft een hoop voordelen vooral als er ook kinderen aanzitten.
Maarja hoe jij het idd stelt hebben de mensen gewoon pech als ze nog allemaal op een shared account werken. Als iemand accepteert en de volgende wil dat niet, moet hij z'n cache, etc maar clearen en op niet accepteren klikken.
Ik kan ook een shared IP als voorbeeld geven, als 1 persoon het verpest op een forum en een IP ban krijgt. Kunnen zijn kamergenoten/collega's of wat dan ook, natuurlijk ook niet meer op dat forum.
De EU richtlijnen bied de mogelijkheid tot het toevoegen in het Privacy Beleid of het werken via de browserinstellingen (cookies aan/uit).
In Nederland is het echter verplicht om ondubbelzinnige toestemming te vragen, want neerkomt op toestemming vragen voordat je een cookie wilt gebruiken.
Reshadd farid op 01/06/2012 12:25:58:
Mooie link, maar waar is de optie om ze te blokken? Ik zie of krijg geen melding of optie, alleen uitleg wat verschillende cookies nu globaal doen op hun site.
Dus niet de correcte manier voor hier in NL, daar moeten mensen cookies letterlijk accpeteren (toch al wel een paar keer gemeld hier in dit topic).
Dus dat is helaas niet de beste oplossing.
Gewijzigd op 01/06/2012 13:45:47 door Chris PHP
Is er al iemand een site tegengekomen waarop om toestemming wordt gevraagd? Dat zou vanaf nu toch officieel moeten? Ik heb net even wat grote jongens (neckermann.com, wehkamp, nu, google en nog wat anderen) getest, maar nog nergens wordt gevraagd of ik cookies wil accepteren, terwijl er wel gewoon cookies worden geset. Toch vreemd. Zouden die bedrijven niet op de hoogte zijn?
Zou het niet beter zijn als het om toestemming vragen in de browser gebakken werd? Dat lijkt me een veel snellere oplossing dan alle website's te moeten aanpassen. En het is stukken vriendelijker voor de gebruiker als het goed word aangepakt.
Overigens vraagt phphulp ook nnog niet om toestemming.
Linkie.
Grote kans dat de 'big boys' zoals Neckermann, etc wachten todat ze eers een officiele waarschuwing krijgen van OPTA. Ik ga er niet vanuit dat er gelijk met boetes getrooid wordt na de eerste constateren wanneer de wet is ingegaan.
Wellicht dat er een aantal bij zullen zijn die het wel gelijk aanpassen.
Dit hele verhaal is natuurlijk nieuw en het hoeft officeel pas vanaf morgen niet vandaag Grote kans dat de 'big boys' zoals Neckermann, etc wachten todat ze eers een officiele waarschuwing krijgen van OPTA. Ik ga er niet vanuit dat er gelijk met boetes getrooid wordt na de eerste constateren wanneer de wet is ingegaan.
Wellicht dat er een aantal bij zullen zijn die het wel gelijk aanpassen.
Eigenlijk is de gehele situatie wel enigszins kansloos als je erover nadenkt. Cookies waren ooit bedacht om een connectie in stand te kunnen houden tussen een website (server) en computer (lokaal), zodat de website de computer kon "herkennen". Vervolgens worden de cookies "misbruikt" door de grote advertentiejongens en wat gebeurt er... cookies worden voortaan beschouwd als een gevaar en dus moet een gebruiker eerst toestemming verlenen voordat de cookies gebruikt mogen worden.
Doet me denken aan dat recente bericht dat favicons niet meer in de adresbalk worden getoond, omdat sommige bedrijven het leuk vonden om daar een slotje van te maken wat suggereert dat het een https verbinding is. Op deze manier komen er telkens opnieuw restricties omdat een paar "grappenmakers" het verpesten voor de rest.
Gewijzigd op 04/06/2012 11:50:30 door Ozzie PHP
Daarom worden ook alleen de cookies die persoonlijke informatie gefiltered waarvoor je toestemming moet geven. Functionele cookies hoef je dat niet, dus een string/code opslaan die kan zien op de persoon al eerder is geweest mag gewoon zonder toestemming van de gebruiker.
Favicon wordt nog steeds netjes in de 'tabbladen' weergegeven waar dit toch wel het belangrijkste is. Aangezien mensen net daar kunnen zien welke site en/of webapplicatie is als er 20 tabbladen open staan.
Ik vond het in de adresbalk ook een beetje onnodig, het is idd wel beter om snel te kunnen zien dat je op een https/secure site zit voordat je wellicht gevoelige informatie gaat invullen en verzenden.
Chris NVT op 04/06/2012 12:09:46:
Functionele cookies hoef je dat niet, dus een string/code opslaan die kan zien op de persoon al eerder is geweest mag gewoon zonder toestemming van de gebruiker.
Volgens mij is dit niet zo hoor. Dit is volgens mij ook de reden waarom Google Analytics een cookie set, namelijk om te zien of de bezoeker al eerder op de site is geweest. En daar moet zover ik weet dus toestemming voor worden gevraagd.
Quote:
Volgens mij is dit niet zo hoor. Dit is volgens mij ook de reden waarom Google Analytics een cookie set, namelijk om te zien of de bezoeker al eerder op de site is geweest. En daar moet zover ik weet dus toestemming voor worden gevraagd.
Exact! Wat ik me afvraag, weet iemand al de precieze sancties die bij overtreding opgelegd worden?
Offtopic:
Wel een leuk topic dit :-)
Nee Google houdt jou hele browser gedrag in de gaten van alle sites die aangesloten zijn bij Google Analystics. Dat betekent dat dit dus niet gelimiteerd is dan alleen jou eigen website. Tevens verzameld deze nog veel meer stats, waardoor een profiel gemaakt kan worden.
Een string of code opslaan bijv (visited = "yes") kun je dus gebruiken ook om specifieke instellingen zoals taal instellingen etc te gebruiken.
Dit valt dan onder functioneel omdat er verders geen gebruikersprofiel opgeslagen kan worden. Let wel dat Google met Analystics precies ziet op welke site's jij allemaal komt (die Analystics gebruiken). Dit is wat inbraak op de privacy maakt, niet van de pagina zelf en of je alleen bij hun geweest bent.
Gewijzigd op 04/06/2012 12:32:49 door Chris PHP
Chris, ik denk dat je in de war bent met Google Adwords!