Het 'cookie-verbod' - Wat doe jij?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Pagina: « vorige 1 2 3 ... 5 6 7 8 9 ... 14 15 16 volgende »

Chris PHP

Chris PHP

04/06/2012 12:34:40
Quote Anchor link
Ozzie,

Nee dat ben ik niet, Adwords is advertentie niet statistieken. Hoe kom je aanstatistieken van een gebruiker? Door dit alles in een cookie op te slaan en vervolgens naar een database te schrijven. Maar natuurlijk kom je ook op meer site's dus ook daar wordt het zelfde proces gedaan.

Wat resulteerd in een uitgebreid profiel, niet alleen voor adwords maar ook voor analystics

PHP hulp

PHP hulp

18/12/2024 15:19:51

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2012 12:40:59
Quote Anchor link
Ik snap ff niet wat je bedoelt. Als ik als bezoeker op een site met Google Analytics kom, dan wordt voor DIE BETREFFENDE site mijn surfgedrag gemonitord en opgeslagen... maar alleen voor die site. Kom ik daarna op een andere site die ook Google Analytics gebruikt dan wordt voor DIE BETREFFENDE site wederom mijn surfgedrag gemonitord en opgeslagen... maar ook weer alleen voor die site. Daar zit voor zover ik weet geen overlap in.

Google Adwords is een compleet ander verhaal. Die cookies houden bij welke sites jij bezoekt en wat je interessant vindt. Op basis van die informatie wordt een "profiel" opgebouwd en krijg je gepersonaliseerde advertenties voorgeschoteld.

Chris PHP

Chris PHP

04/06/2012 12:56:29
Quote Anchor link
Ozzie,

Alle gegevens die Google Analystics over bezoekers verzameld worden opgeslagen in een database, dus ook van andere sites. 1+1 is toch 2?

Alles wordt opgeslagen van die gebruikers he, zoals browser versies, geolocaties, tijd op de pagina's, welke pagina's, waar ze vandaan komen, etc.

Heb je welleens gekeken in de rapport functie van Google Analystics en wat je allemaal kunt filteren? Dat is ongelofelijk veel. Geolocatie en de ISP is dus persoonlijke info die de Analystics gebruiker kan zien endus in de database staan. Wat dus een inbraak op je privacy is.
Gewijzigd op 04/06/2012 12:57:11 door Chris PHP

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2012 12:59:52
Quote Anchor link
Ja, dat klopt wat je zegt... maar zoals ik zei wordt voor zover ik weet de Analytics data niet gebruikt om user-profielen te maken. Dat doet Adwords. De Google Analytics data wordt onderling niet uitgewisseld.

Chris PHP

Chris PHP

04/06/2012 13:07:39
Quote Anchor link
Ozzie,

Ongeacht of er nu profielen van gemaakt worden (wat we niet zeker weten), er wordt gelogt wat en waar je allemaal komt als die site's ook Google Analystics gebruiken. Dus er is wel degelijk een database gevult met gegevens waar jij allemaal komt.

Dit is dus inbraak op de privacy of ze het gebruiken of niet is ten tweede, ze hebben de gegevens in ieder geval wel.

En daarom is er dus onderscheid tussen een cookie van je eigen die zegt visited="yes" of die van Google Analystics.

Snapt u mijn punt een beetje wat ik nu bedoel met persoonlijk info van Google Analystics?
Gewijzigd op 04/06/2012 13:08:33 door Chris PHP

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2012 13:11:16
Quote Anchor link
Ja, maar daar zeg ik toch ook helemaal niks over :-s
Jij zegt:

"Functionele cookies hoef je dat niet, dus een string/code opslaan die kan zien op de persoon al eerder is geweest mag gewoon zonder toestemming van de gebruiker."

En ik zeg dat dat niet zo is, omdat dit een manier is waarmee een bezoeker wordt geidentificeerd (de bezoeker wordt herkend door de website), dus volgens mij moet je hier dan ook toestemming voor vragen.

Chris PHP

Chris PHP

04/06/2012 13:28:04
Quote Anchor link
Ozzie,

Nee op die manier wordt de bezoeker niet herkent. Met die cookie wordt alleen gezien of een gebruiker al eerder is geweest. Niet of wie deze gebruiker is, wat zijn IP is, of naam, locatie, wachtwoorden of wat dan ook.

Het gaat puur om de website functioneel beter te maken door een visited="yes" tegebruiken is situaties. Hoe kun je aan visited="yes" afleiden wie het is dan?

TJVB tvb

TJVB tvb

04/06/2012 13:30:01
Quote Anchor link
@Ozzie, het opslaan in een cookie dat gebruiker niet gevolgd wilt worden is net zoiets als je taal instellen en valt onder functioneel.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2012 13:33:26
Quote Anchor link
Chris NVT op 04/06/2012 13:28:04:
Ozzie,

Nee op die manier wordt de bezoeker niet herkent. Met die cookie wordt alleen gezien of een gebruiker al eerder is geweest. Niet of wie deze gebruiker is, wat zijn IP is, of naam, locatie, wachtwoorden of wat dan ook.

Het gaat puur om de website functioneel beter te maken door een visited="yes" tegebruiken is situaties. Hoe kun je aan visited="yes" afleiden wie het is dan?

Daar valt inderdaad iets voor te zeggen. Maar ik weet niet waarom we deze discussie nu voeren. Mijn persoonlijke mening is dat ik het irritant vind dat ik toestemming moet vragen om analytics te kunnen gebruiken. Daarmee worden je analytics gegevens eigenlijk gewoon waardeloos.

Wouter J

Wouter J

04/06/2012 13:35:45
Quote Anchor link
Chris, met functionele cookies worden bedoelt dat het alleen cookies mogen zijn waarvoor de gebruiker een expliciet handeling (bijv. een klik op een button) doet.

Chris PHP

Chris PHP

04/06/2012 13:37:31
Quote Anchor link
Nou,

Ik probeer je nu 5 posts uit te leggen waarom die cookies van Google Analystics onder deze wet vallen.

Het gaat om de type gegevens die verzamelt worden, die schendel je privacy wet.

Zie de Google Analystics cookie als een pippo die met een stoel voor het raam van je huis gaat zitten en allemaal opschrijft wat je nu de hele dag doet.

En zie nu een functionele cookie (visited="yes" bijv) als de postbode die bij je brievenbus het rode stokje omhoog doet als er post is (beetje Amerikaans maar vooruit).

Dat is nu het verschil waarom Analystics inbreekt, en een functionele cookie niet.

Toevoeging op 04/06/2012 13:38:44:

Wouter,

Juist en als ik dus een mooie facebook like me pop-up maak en de gebruiker heeft me geliked. Kan ik een cookie aamaken facebook_like="yes" waardoor de pop-up niet meer komt.

Dit valt dus onder functioneel.

TJVB tvb

TJVB tvb

04/06/2012 13:43:15
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 04/06/2012 13:33:26:
Daar valt inderdaad iets voor te zeggen. Maar ik weet niet waarom we deze discussie nu voeren. Mijn persoonlijke mening is dat ik het irritant vind dat ik toestemming moet vragen om analytics te kunnen gebruiken. Daarmee worden je analytics gegevens eigenlijk gewoon waardeloos.

Klopt, maar je bent verplicht die toestemming te vragen

Chris NVT op 04/06/2012 13:37:31:
Juist en als ik dus een mooie facebook like me pop-up maak en de gebruiker heeft me geliked. Kan ik een cookie aamaken facebook_like="yes" waardoor de pop-up niet meer komt.

Dit valt dus onder functioneel.

Moet je alleen wel kijken hoe je die like knop plaatst. Volgens mij plaatsen sommige tools daarvoor ook meteen een cookie en dat mag dus weer niet zonder toestemming.

Chris PHP

Chris PHP

04/06/2012 13:46:26
Quote Anchor link
TJVB,

Het was even een voorbeeldje voor een functionele reden om een cookie te plaatsen. Dit kan alles zijn, welke grote site's plaatsen tegenwoordig nog geen cookies. Dat is echt gewoon te gek.

Zet voor de gein maar eens je cookies uit in je browser, en kijk eens hoeveel meldingen je krijgt dat er cookies vereist/geplaatst worden.

TJVB tvb

TJVB tvb

04/06/2012 13:48:37
Quote Anchor link
@Chris, weet ik maar ik zie door Ghostery al hoeveel er geblokkeerd word

Chris PHP

Chris PHP

04/06/2012 13:50:48
Quote Anchor link
@TJVB,

Ja klopt, er zijn ook tools voor. Maar het gaat er gewoon om hoeveel site's het zijn.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2012 14:13:51
Quote Anchor link
Chris NVT op 04/06/2012 13:37:31:
Zie de Google Analystics cookie als een pippo die met een stoel voor het raam van je huis gaat zitten en allemaal opschrijft wat je nu de hele dag doet.

Ja, maar daar zit dus de lastigheid. Ik / een bezoeker van mijn website ziet die pipo helemaal niet en heeft er totaal geen last van. Daarentegen, omdat die pipo opschrijft wat mijn bezoekers zoal doen op mijn site, kan ik aan de hand van die bevindingen mijn website verbeteren. Die pipo is dus helemaal zo gek nog niet.

Stel je hebt een webshop dan kun je die webshop zien als een winkel waar het licht uit is. Alles is donker, je kunt niemand zien lopen. Sterker nog, je weet niet eens of er bezoekers aanwezig zijn. Nu heb ik een fantastisch product, wat perfect aansluit bij wat mijn bezoekers willen hebben. Ik heb het in het 2e gangpad neergezet in de middelste stelling. Maar zien mijn bezoekers het wel? Komen ze uberhaupt wel in gangpad 2? Tadaa... lang leve Analytics software die het spreekwoordelijke licht in de winkel aanzet, zodat je toch kunt volgen wat er op je website gebeurt. Heel erg nuttig, want op die manier kan je verbeteringen doorvoeren.

Echter, als de bezoeker eerst een cookie (Help, wat is dat!) moet accepteren, gaat het natuurlijk mis. De meeste bezoekers zullen geen cookies accepteren, omdat ze "ergens" bang voor zijn. Hierdoor wordt je analytics data dus compleet waardeloos.
Gewijzigd op 04/06/2012 14:14:20 door Ozzie PHP

Chris PHP

Chris PHP

04/06/2012 14:19:16
Quote Anchor link
Ozzie,

Nee je ziet hem niet, maar hij is er wel en logt dus wel alles. Kijk de cookies is iets nieuws voor de doorsnee mens, dit is wennen. Als je dus in je pop-up een mooie uitleg zet wat je cookie nu precies doet, weten de mensen het ook gelijk.

Over een jaar is het gebruikelijk en weet elke internet gebruiker waar cookies voor dienen. Ik meen dat Reshadd een engelse site had gelinkted waar dus mooi uitgelegd werd wat de 4 cookies op hun website deden (inclusief de Analystics tool).

Het is nu eenmaal de nieuwe wet, we zullen er mee moeten leven. Mensen raken ook hier wel aan gewent, en het maakt ze wel alerter van wat er nu allemaal gedaan wordt op het net.

Ik ben alleen benieuwt wat nu de regels zijn als Nederlanders sites buiten de EU hosten. Dan geld die wet natuurlijk niet meer, dan ben je immers niet meer binnen de EU met je site.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2012 14:28:36
Quote Anchor link
Chris NVT op 04/06/2012 14:19:16:
Kijk de cookies is iets nieuws voor de doorsnee mens, dit is wennen. Als je dus in je pop-up een mooie uitleg zet wat je cookie nu precies doet, weten de mensen het ook gelijk.

Geloof me, dat gaat niet gebeuren. Dit is te "ver van m'n bed show" voor de doorsnee mens. De meeste mensen zullen het niet accepteren, en hé... ze kunnen vervolgens nog steeds gewoon prima internetten, dus het zal hun echt niks uitmaken

Chris NVT op 04/06/2012 14:19:16:
Ik ben alleen benieuwt wat nu de regels zijn als Nederlanders sites buiten de EU hosten. Dan geld die wet natuurlijk niet meer, dan ben je immers niet meer binnen de EU met je site.

In Nederland moet je dan nog steeds voldoen aan de verplichtingen. Het geldt namelijk voor sites die gehost worden binnen Nederland of die zich richten op de Nederlandse markt.

Toevoeging op 04/06/2012 14:35:06:

Niels Kieviet op 04/06/2012 12:22:13:
Exact! Wat ik me afvraag, weet iemand al de precieze sancties die bij overtreding opgelegd worden?

Het Ministerie van Economische Zaken laat weten dat naleving mogelijk eerder al gebeurt: 'zo snel mogelijk', wellicht al begin juni. De hoogte van de boetes die de OPTA dan kan opleggen is nog niet bekend. De maximale boete die de OPTA kan opleggen bij een overtreding van de Telecomwet bedraagt 450.000 euro per overtreding. Of de boetes voor overtreding van de cookieregels ook zo hoog kunnen worden, moet nog worden besloten. Om de nieuwe cookieregels te kunnen handhaven, heeft de waakhond extra mankracht gekregen.

Chris PHP

Chris PHP

04/06/2012 14:37:38
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 04/06/2012 14:28:36:
Geloof me, dat gaat niet gebeuren. Dit is te "ver van m'n bed show" voor de doorsnee mens. De meeste mensen zullen het niet accepteren, en hé... ze kunnen vervolgens nog steeds gewoon prima internetten, dus het zal hun echt niks uitmaken

Ooit zullen ze er toch aan moeten geloven of ze het willen of niet. Je kunt als 'domme' gebruiker niet altijd de struisvogel blijven natuurlijk, die tijd is vergaan.

Ozzie PHP op 04/06/2012 14:28:36:
In Nederland moet je dan nog steeds voldoen aan de verplichtingen. Het geldt namelijk voor sites die gehost worden binnen Nederland of die zich richten op de Nederlandse markt.

- Je hebt dus verschillende dingen, een domein naam .nl wat alleen maar in nederland geregistreerd kan worden bij SIDN.
- Een hoting wat overal ter wereld afgesloten kan worden.

Dat ze zich op Nederlanders richten is mooi, maar als ik niet binnen de EU val en ook niet in NL host zonder .nl domein kunnen ze mij helemaal niets maken. Ongeacht dat mijn site 100% nl is geschreven en gericht.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2012 14:46:25
Quote Anchor link
Zo staat het wel in de wet dat het ook geldt op sites buiten NL maar die zich op de NL markt richten.

Ik las op tweakers.net deze vraag die iemand stelde:

"Stel je hebt een library die standaard een sessie beheer opstart zodra je de website opent (bijv. omdat er o.a. inlog functionaliteit inzit), maar de gebruiker logt niet in en er wordt ook niet verder van die sessie gebruik gemaakt, overtreed je dan de wet?"

Ik vind dit wel een goede. Dus er wordt een lege SESSION ID cookie geset. Ik neem aan dat dat toch nog wel mag???

Pagina: « vorige 1 2 3 ... 5 6 7 8 9 ... 14 15 16 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.