Het 'cookie-verbod' - Wat doe jij?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Pagina: « vorige 1 2 3 ... 6 7 8 9 10 ... 14 15 16 volgende »

Chris PHP

Chris PHP

04/06/2012 14:48:29
Quote Anchor link
Session id is functioneel, bevat alleen een key. Dus ja dat mag.

Ja buiten NL maar waarschijnlijk wel binnen de EU! Het is namelijk een europese wetgeving. Maar als ik dus in Iran of Rusland host en registreer, wil ik welleens zien hoe Nederland mij daarvoor gaat beboeten of berechten.
Gewijzigd op 04/06/2012 14:48:43 door Chris PHP

PHP hulp

PHP hulp

18/12/2024 17:52:24

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2012 15:03:38
Quote Anchor link
Hoe ze dat doen is een goede vraag. Echter, omdat de cookies worden opgeslagen op Nederlandse randapparatuur valt het toch onder de cookiewet.

Wat ik me afvraag... een opt-in is dus verplicht... maar hoe zit dat met een opt-out?

Chris PHP

Chris PHP

04/06/2012 15:14:12
Quote Anchor link
Ja maar die randapparatuur is niet mijn probleem. Ik kan niet voorzien wie er allemaal op mijn site zitten, aangezien ik volledig buiten de EU val kan ik niet aansprakelijk gesteld worden want die wet is voor mij niet van toepassing.

Er is geen opt-out nodig natuurlijk, jij wil immers cookies gebruiken en niet uitsluiten.

Je opt-out is dus de [accepteren] en [niet accepteren] knoppen, waarna je dus met een cookie deze settings opslaat (functioneel).
Gewijzigd op 04/06/2012 15:25:22 door Chris PHP

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2012 15:45:35
Quote Anchor link
"Ja maar die randapparatuur is niet mijn probleem. Ik kan niet voorzien wie er allemaal op mijn site zitten, aangezien ik volledig buiten de EU val kan ik niet aansprakelijk gesteld worden want die wet is voor mij niet van toepassing."

Als je je richt op de NL markt gaat die vlieger dus niet op.

"Je opt-out is dus de [accepteren] en [niet accepteren] knoppen, waarna je dus met een cookie deze settings opslaat (functioneel)."

Dat is maar de vraag. Je kunt je voor iets inschrijven, dan moet je je er ook voor kunnen uitschrijven (zou ik denken). Denk bijv. aan een nieuwsbrief.

Reshad F

Reshad F

04/06/2012 16:26:50
Quote Anchor link
@ozzie ik ben het wel een beetje met chris eens over dit stukje

Quote:
Ja maar die randapparatuur is niet mijn probleem. Ik kan niet voorzien wie er allemaal op mijn site zitten, aangezien ik volledig buiten de EU val kan ik niet aansprakelijk gesteld worden want die wet is voor mij niet van toepassing.

wat als je een website hebt die gewoon op alles en iedereen van toepassing is? stel een blog of iets dergelijks..

en wanneer richt je jezelf eigenlijk op de nederlandse markt. en uberhaupt hoe willen ze iemand willen vervolgen die de wetten naleeft van een land in azie ( waar het gehost wordt ) en niks met EU of NL te maken heeft.

Wouter J

Wouter J

04/06/2012 16:45:10
Quote Anchor link
Als je je site registreert in Rusland en host in Rusland (al is dat slecht voor je sEO) dan val je alsnog onder de website, omdat jij (of het bedrijf) in Nederland bestaat.

Een opt-out: Geweldig idee, maar niet mogelijk in Nederland. In Nederland zijn de regels veel strenger, je moet 'ondubbelzinnig' (dus niet via een browser) toestemming verlenen voordat een cookie wordt gebruikt een opt-in dus.
In landen als Engeland mag je sinds een paar dagen ook een opt-out maken.

Je mag wel collectief de toestemming regelen, dus als Meneer X op site Y toestemming geeft mag site Z hier gebruik van maken. Een tool die dat perfect doet is Cookie Consent.
Zelf kom ik binnenkort met WouterJ1.2 en daarin is de Cookie Consent verwerkt.

Ik zag hier ook ergens de vraag voorbij komen wat de boete is als je het niet kunt doen:
De OPTA en de CBP kunnen boetes opleggen die kunnen oplopen tot in de duizenden euro's.
Gewijzigd op 04/06/2012 16:47:26 door Wouter J

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2012 19:02:41
Quote Anchor link
Reshadd farid op 04/06/2012 16:26:50:
wat als je een website hebt die gewoon op alles en iedereen van toepassing is? stel een blog of iets dergelijks..

Als het een wereldwijde blog is (in het Engels) dan val je er niet onder. Is het een specifiek op Nederland gerichte blog dan val je er wel onder.

Niels K

Niels K

04/06/2012 21:45:46
Quote Anchor link
Quote:
Als het een wereldwijde blog is (in het Engels) dan val je er niet onder. Is het een specifiek op Nederland gerichte blog dan val je er wel onder.

En een meertalige blog ? ;-) Stel ik heb de volgende URL structuur

http://mijnwebsite.nl/:taalcode/:*

Dan moet ik alleen voor http://mijnwebsite.nl/nl/ een popup tonen? (ondanks dat mijn website in Nederland getoond wordt)

Of valt dat onder een wereldwijde blog en hoef ik dus geen toestemming te vragen?

Offtopic:

Ik gebruik overigens geen cookies op mijn blog, maar dat terzijde

Wouter J

Wouter J

04/06/2012 22:24:31
Quote Anchor link
Ozzie, ik ben benieuwd waar je dat vandaan haalt? Ik heb overal gelezen dat deze wet geldt als je in de EU je bedrijf heb gevestigd, waar je de host hebt maakt niks uit en wie hem opent ook niet.

Niels Kieviet:
Ik gebruik overigens geen cookies op mijn blog, maar dat terzijde

Hahah, dat dacht je zeker. Je hebt Google Analytics wat gelijk staat aan tonnen van cookies, 80% van alle resultaten kan niet zonder cookies bepaald worden.
En de tweet buttons heb je niet via de API gedaan, dus daar heb je geluk mee.
Tevens heb je nog Google Adwords die ook cookies gebruikt om een User Profile te maken.
Gewijzigd op 04/06/2012 22:39:06 door Wouter J

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2012 22:47:21
Quote Anchor link
Wouter J op 04/06/2012 22:24:31:
Ozzie, ik ben benieuwd waar je dat vandaan haalt?

Dat stond ergens vermeld, maar ik weet echt niet meer waar. Als ik het weer tegenkom zal ik het posten.

Niels Kieviet op 04/06/2012 21:45:46:
En een meertalige blog ? ;-) Stel ik heb de volgende URL structuur

http://mijnwebsite.nl/:taalcode/:*

Hehe, da's een leuke... ik denk dat als je NL als taal aanbiedt dat je je dan impliciet automatisch (deels) op de Nederlandse markt richt en dus denk ik idd dat je dan alleen voor de NL versie een pop-up zou moeten maken :D

Hehehe... lol.

Wouter J

Wouter J

04/06/2012 22:50:31
Quote Anchor link
Maar zou dat betekenen dat alle websites in de hele wereld een cookie protection moeten inbouwen? Want ik kan ook zo naar een Zuid Afrikaanse website gaan, die valt dan ook onder de regel? Want de meeste website zijn wil in het engels en vallen dus onder de EU regel toch?

Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2012 22:52:03
Quote Anchor link
"Want de meeste website zijn wil in het engels en vallen dus onder de EU regel toch?"

Wat zeg je? :-s

Toevoeging op 04/06/2012 22:57:14:

HEBBES!

op http://orangevalley.nl/cookiewet-update/ staat:

"Op 8 juni 5 juni wordt de uitbreiding van de Telecomwet op het gebied van de cookiewet actief. Dit betekent dat websites gericht op, of actief binnen Nederland, hun bezoekers moeten gaan informeren over welke cookies en trackingsystemen ze inzetten en ze ondubbelzinnig toestemming moeten verkrijgen van de bezoekers."

Toevoeging op 05/06/2012 00:49:37:

JA HOOR, DE EERSTE!

www.fok.nl

Chris PHP

Chris PHP

05/06/2012 08:36:01
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 04/06/2012 15:45:35:
Als je je richt op de NL markt gaat die vlieger dus niet op.

Dan verdiep jij je maar eens in de wet, die vlieger gaat zeker wel op. Ik val buiten de EU hoe je het ook draait of keert, dus Nederland kan hoog en laag springen Rusland zal hier niets mee doen.

Mocht het ooit tot een rechtzaak/boete komen, heb ik me toch gewoon op Suriname gericht (praten ze nederlands MAAR zitten niet in de EU is een onafhankelijk land!).

Wat nu?

05/06/2012 08:37:26
Quote Anchor link
http://www.nvidia.co.uk heeft het ook al.

Chris PHP

Chris PHP

05/06/2012 08:44:42
Quote Anchor link
@Wouter,

Wie heeft het over een bedrijf? Forums, informatie sites noem het maar op vallen hier ook onder. Daar heb je geen KvK voor nodig hoor.

Tevens boeit het niet welke taal het is, al is het arabisch als ik NIET in de EU zit, pakt niemand me punt. Net of ik rekening moet houden met ALLE landen en hun regelgevingen, mooi niet dus je houdt je aan de wetten waar je ondervalt meer niet.

@Ozzie, uitschrijven? Je bent nergens lid van hoor. Clear je cache, klets je cookies weg en hoppa je krijgt opnieuw de [accepteren] en [niet accpeteren] dat is je opt-out. Druk op niet accepteren en je bent geopt-out.

Host een website maar is in de USA waar jij als Nederlands opleidingsbedrijf uitlegt hoe je bommen moet maken. Kijk eens onder welke wetgeving je dan valt, en hoe snel die site uit de lucht is.
Gewijzigd op 05/06/2012 08:45:52 door Chris PHP

Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/06/2012 08:47:24
Quote Anchor link
Chris NVT op 05/06/2012 08:36:01:
Dan verdiep jij je maar eens in de wet, die vlieger gaat zeker wel op. Ik val buiten de EU hoe je het ook draait of keert, dus Nederland kan hoog en laag springen Rusland zal hier niets mee doen.

Ik denk wel als jij gevestigd bent in NL, maar goed ik ben geen jurist dus je moet lekker doen wat je niet laten kan ;-)

Daan B op 05/06/2012 08:37:26:
http://www.nvidia.co.uk heeft het ook al.

Thanks! Ik stel voor dat als iemand iets tegenkomt dat ie dat dan hier even post. Altijd goed voor de eigen inspiratie.

Wat wel grappig is, is dat in dit voorbeeld het eigenlijk helemaal niet opvalt. Het is dat jij het nu zegt, maar als ik normaal gesproken op die site zou komen dan denk ik niet dat het me zou opvallen. Dat komt met name omdat de kleuren in de huisstijl van nvidia zijn waardoor het er niet uitspringt.

Chris PHP

Chris PHP

05/06/2012 08:51:35
Quote Anchor link
Ozzie,

Je moet doen wat je niet laten kunt? Nu ben je opeens geen jurist? Waarom eerst zo fel in discussie gaan en dan deze onnozele uitlating?

Waarmee ben ik in Nederland gevestigd dan? Leg me dat eens uit.
Gewijzigd op 05/06/2012 08:51:54 door Chris PHP

05/06/2012 08:55:57
Quote Anchor link
http://ictrecht.nl heeft het ook al;)

Toevoeging op 05/06/2012 08:57:15:

http://www.bbc.co.uk/ ook:)

Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/06/2012 09:03:53
Quote Anchor link
Chris NVT op 05/06/2012 08:51:35:
Ozzie,

Je moet doen wat je niet laten kunt? Nu ben je opeens geen jurist? Waarom eerst zo fel in discussie gaan en dan deze onnozele uitlating?

Waarmee ben ik in Nederland gevestigd dan? Leg me dat eens uit.

Je woont toch in Nederland? En wil je aub niet zeggen dat ik onnozele uitlatingen doe? Je kan het er niet mee eens zijn, maar je hoeft niet te zeggen dat je iets onnozel vindt. Waar het mij omgaat is dat je toch telkens je antwoord klaar hebt, dus dan zeg ik dat jij moet doen wat je wilt. Ik heb aangegeven wat er vermeld wordt over sites die zich richten op de NL markt. Wat jij daar voor conclusies aan verbindt is aan jou, maar hou het wel gewoon netjes.

@Daan B: thanks! Op http://www.marksandspencer.com/ kun je op een knop klikken voor meer info over de cookiewet.

Toevoeging op 05/06/2012 09:07:46:

Overigens opvallend dat bbc het bericht over cookies zo prominent in beeld plaatst. Waarom niet ergens minder opvallend op de pagina vraag ik me eigenlijk af.

Chris PHP

Chris PHP

05/06/2012 09:09:13
Quote Anchor link
Ik woon in Nederland maar ik ben niet 'gevestigd' in Nederland.

Sorry maar het was een onnozele uitspraak, als je met zoiets komt terwijl je zelf hevig in discussie bent over dit topic. Er niet mee eens zijn heeft niets te maken met de uitspraak die je deed.

Nogmaals wie zegt dat ik me op de Nederlandse markt richt? Lees dan ook eens een bericht voordat je post AUB. Suriname praten ze Nederlands, echter staan ze buiten de EU dus heeft niks met nederlanders te maken. Ik richt me dus niet specifiek op Nederlanders ondanks dat de taal Nederlands is.

Ik ben netjes, aangeven dat er een onnozele reactie geplaatst wordt, geeft toch zeker niet aan dat jij als persoon onnozel bent wel? Dus als je een 'domme' opmerking maakt mag ik dat niet zeggen, want dan voel jij je gelijk persoonlijk aangevallen?

Maar back-on-topic. Als je persoonlijke dingen wil melden/delen gebruik je de PM maar.

Pagina: « vorige 1 2 3 ... 6 7 8 9 10 ... 14 15 16 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.