Het 'cookie-verbod' - Wat doe jij?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Pagina: « vorige 1 2 3 ... 7 8 9 10 11 ... 14 15 16 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/06/2012 09:15:39
Quote Anchor link
Chris NVT op 05/06/2012 09:09:13:
Ik woon in Nederland maar ik ben niet 'gevestigd' in Nederland.

En waar ben je dan wel gevestigd? Ik ben even de draad kwijt. Je hebt een server in Rusland? En richt je je met jouw website op Suriname?

PHP hulp

PHP hulp

18/12/2024 18:15:27

TJVB tvb

TJVB tvb

05/06/2012 09:21:22
Quote Anchor link
Als je gevestigd bent in Nederland of je servers in Nederland staan zal je aan de wetgeving moeten houden. (Anders heeft het Nederlandse recht geen enkele mogelijkheid om invloed op jou website te hebben)

@Daan B, die plugin die ICTRecht gebruikt werkt niet zoals het moet als je third party cookies uit hebt staan (Dan plaatst die al cookies zonder toestemming)

Chris PHP

Chris PHP

05/06/2012 09:22:16
Quote Anchor link
Ozzie,

Het gaat hier toch om aansprakelijkheid, er zijn 1000 registrar's die 'Anoniem' domeinen registreren ook in het buitenland.

Ik als persoon 'woon' in Nederland, bedrijven, instantsies, etc zijn 'gevestigd' in een land. Er zitten enormen verschillen in wetten m.b.t. personen en bedrijven, dus dat kan niet over 1 kam getrokken worden.

Het gaat er toch al bijna 4 pagina's om hoe de wet 'eventueel' te omzeilen is voor bepaalde mensen/groepen. Dus Rusland en Suriname is een voorbeeld, je kunt ook gewoon alles in Suriname zetten.

Het gaat er mij om dat als je een Nederlandse site hebt, je niet automatisch op Nederlanders hoeft te richten. Meer landen praten Nederlands.

Toevoeging op 05/06/2012 09:23:28:

TJVB,

Dank je, eindelijk iemand die snapt dat Nederland je niet wereldwijd kan pakken omdat je toevallig de Nederlandse Nationaliteit hebt.
Gewijzigd op 05/06/2012 09:23:47 door Chris PHP

05/06/2012 09:24:20
Quote Anchor link
@TJVB had er verder niet nagekeken kwam op een landingspagina van een artikel.
Gewijzigd op 05/06/2012 09:25:25 door

Erwin H

Erwin H

05/06/2012 09:27:07
Quote Anchor link
TJVB tvb op 05/06/2012 09:21:22:
Als je gevestigd bent in Nederland of je servers in Nederland staan zal je aan de wetgeving moeten houden. (Anders heeft het Nederlandse recht geen enkele mogelijkheid om invloed op jou website te hebben)

Er is nog een mogelijkheid. Bedrijven kunnen ook actief zijn in een land, zonder er gevestigd te zijn. Ook dan moeten ze zich gewoon aan de wet houden, ook aan de cookiewet.

Chris PHP

Chris PHP

05/06/2012 09:30:05
Quote Anchor link
@Erwin,

Klopt, maar er zijn ook website's zonder bedrijven. Wat dan?

Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/06/2012 09:33:53
Quote Anchor link
Chris NVT op 05/06/2012 09:22:16:
Het gaat er toch al bijna 4 pagina's om hoe de wet 'eventueel' te omzeilen is voor bepaalde mensen/groepen.

Het gaat er mij om dat als je een Nederlandse site hebt, je niet automatisch op Nederlanders hoeft te richten. Meer landen praten Nederlands.

Het gaat mij er niet om de wet te omzeilen hoor. Ik vind het alleen een vervelende wet (wat betreft het Google Analytics verhaal).

Dit zal afhangen van de inhoud van de website. Blijkt (bijv. uit de bedrijfsvoering) dat jij voornamelijk zaken doet met NL klanten dan lijkt het me duidelijk dat jouw bedrijf zich richt op de NL markt. Ben je vooral actief op de Surinaamse markt dan lijkt het me duidelijk dat je niet aan de cookiewet hoeft te voldoen.

In jouw voorbeeld zou het wel heel makkelijk zijn om de wet te omzeilen. Stel de V&D wil de wet omzeilen en plaatst haar website op een server in Timboektoe. De site is Nederlands. Vervolgens komt de OPTA en die zegt... ja, hallo maar u richt zich op de NL markt. En dat V&D dan zegt "nee joh, we richten ons op Suriname!". Ik denk niet dat dat 'm gaat worden :)

Erwin H

Erwin H

05/06/2012 09:35:06
Quote Anchor link
Maakt niet uit volgens mij. Als een website ook beschikbaar is in Nederland, moet je je volgens mij aan de wet houden. Neem de Piratebay. Zij zijn geen bedrijf zover ik weet, zijn niet gevestigd in Nederland, maar worden toch op zwart gezet omdat ze de Nederlandse wet overtreden. Nu denk ik niet dat dat snel zal gebeuren als je de cookiewet overtreedt, maar het principe is hetzelfde. Mocht het ooit zover komen dan denk ik dat de rechter je kan verplichten ofwel de wet na te leven, ofwel je site onbereikbaar te maken voor Nederlanders.

Chris PHP

Chris PHP

05/06/2012 09:36:29
Quote Anchor link
Ozzie,

Waarom telkens over bedrijven? Er zijn ook personen die website's hebben, en dus geen bedrijf is.

Dan 'richt' je je dus niet met producten op een bepaalde doelgroep he, waarom hamert iedereen hier toch continu op bedrijven. Weet je hoeveel particulieren een website hebben.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/06/2012 09:38:41
Quote Anchor link
Ja, natuurlijk zijn er personen die websites hebben, maar wat wil je daarmee zeggen? Daar geldt gewoon hetzelfde voor toch. Wat bedoel je precies?

Chris PHP

Chris PHP

05/06/2012 09:40:19
Quote Anchor link
Erwin H op 05/06/2012 09:35:06:
Maakt niet uit volgens mij. Als een website ook beschikbaar is in Nederland, moet je je volgens mij aan de wet houden. Neem de Piratebay. Zij zijn geen bedrijf zover ik weet, zijn niet gevestigd in Nederland, maar worden toch op zwart gezet omdat ze de Nederlandse wet overtreden. Nu denk ik niet dat dat snel zal gebeuren als je de cookiewet overtreedt, maar het principe is hetzelfde. Mocht het ooit zover komen dan denk ik dat de rechter je kan verplichten ofwel de wet na te leven, ofwel je site onbereikbaar te maken voor Nederlanders.

Erwin,

Je kunt hier The Pirate Bay niet als voorbeeld gebruiken. Dit is puur door Brein en het feit dat er illigale content gedeelt wordt. Wat heeft dat met de Cookie wet te maken?

Tevens in dat een misdrijf, geen cookie melding geven is geen misdrijf. Appels en peren vergelijken is dat.

Tevens is elke website in Nederland 'beschikbaar', het heet niet voor niets het World Wide Web. Jij kunt toch ook naar website's in China gaan, maar denk je nu echt dat die zich aan z'n EU wetgeving gaan houden om cookies te melden?

Toevoeging op 05/06/2012 09:42:42:

Ozzie PHP op 05/06/2012 09:38:41:
Ja, natuurlijk zijn er personen die websites hebben, maar wat wil je daarmee zeggen? Daar geldt gewoon hetzelfde voor toch. Wat bedoel je precies?

Natuurlijk is dat niet het zelfde, hoezo is een community forum in het Nederlands (voor Surinamers) het zelfde als de V&D (of elk ander bedrijf) wat producten of diensten verkoopt.

Dat community forum is toch niet gericht op Nederland, dat er Nederlanders opzitten is een ander verhaal. Moet ik iedereen die geolocatie NL heeft blocken dan. Dat zou wat zijn.

TJVB tvb

TJVB tvb

05/06/2012 09:43:29
Quote Anchor link
@Erwin H, de pirate bay is een uitzondering. Die is uiteindelijk zelf niet aangepast maar de providers waren verplicht die te blokkeren. Dat is een verschil tussen je bent ontoegankelijk gemaakt in Nederland of je gehele website is niet toegestaan.
Als je geen enkele rechtspersoon of materiaal in Nederland hebt kunnen ze hoog en laag springen maar hoe je je niet aan de wet te houden.

@Chris NVT, personen moeten zich hier ook aan houden. Het zal waarschijnlijk wel zo zijn dat de OPTA begint met de grote jongens aanpakken dus zit je als persoon nog redelijk veilig.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/06/2012 09:44:01
Quote Anchor link
Chris NVT op 05/06/2012 09:40:19:
Tevens is elke website in Nederland 'beschikbaar', het heet niet voor niets het World Wide Web. Jij kunt toch ook naar website's in China gaan, maar denk je nu echt dat die zich aan z'n EU wetgeving gaan houden om cookies te melden?

Ik kan vanuit hier inderdaad naar een site in China gaan, maar als die site niet op de NL markt is gericht dan hoeft die zich niet aan de cookiewet te houden.

Dat community forum is toch niet gericht op Nederland, dat er Nederlanders opzitten is een ander verhaal. Moet ik iedereen die geolocatie NL heeft blocken dan. Dat zou wat zijn.

Je geeft zelf het antwoord toch al? Als het niet op NL gericht is dan hoef je er niet aan te voldoen.

Erwin H

Erwin H

05/06/2012 09:50:27
Quote Anchor link
Je kunt hier The Pirate Bay niet als voorbeeld gebruiken. Dit is puur door Brein en het feit dat er illigale content gedeelt wordt. Wat heeft dat met de Cookie wet te maken?

Tuurlijk kan dat wel. De piratebay is niet in Nederland gevestigd, hield zich niet aan de Nederlandse wet en is daardoor door de rechter aangepakt. Dat Brein de rechtzaak aanspande doet niet ter zake. Iemand moet hem beginnen. Als ik zo op jouw website kom en me erger aan de cookies kan ik een rechtzaak tegen je beginnen omdat je je niet aan de wet houdt.
En zoals ik al zei, de uitkomst van de rechtzaak zal anders zijn omdat de overtreding van een hele andere orde is, maar het principe is hetzelfde.

En dat klopt ook, elke website zou zich dus in feite aan de wet moeten houden. Alleen, een overtreding van de wet zal pas kunnen worden aangepakt als iemand een aanklacht indient en het openbaar ministerie er een zaak van wil maken. Dat men dat niet gaat doen bij een Chinese site die door een handvol Nederlanders wordt bezocht lijkt me duidelijk.
Het is hetzelfde als te hard rijden. Als je 5 kilometer te hard rijdt ben je in overtreding, maar je krijgt er zelden een boete voor. Waarom? Omdat het ambtelijke apparaat simpelweg niet de middelen heeft om alles aan te pakken, maar dat wil niet zeggen dat het dus toegestaan is.
(disclaimer: en nu niet gaan zeggen dat je niet te hard kunt rijden op het digitale web, dat weet ik ook wel, het is een analogie).

Toevoeging op 05/06/2012 09:54:00:

TJVB tvb op 05/06/2012 09:43:29:
Als je geen enkele rechtspersoon of materiaal in Nederland hebt kunnen ze hoog en laag springen maar hoe je je niet aan de wet te houden.

Dat lijkt me zeer sterk. Als je diensten in Nederland beschikbaar zijn moet je de Nederlandse wet volgen. Zoniet, dan kan de rechter het gebruik ervan verbieden (zie nogmaals de Piratebay). Of het zover zal komen met de cookiewet dat betwijfel ik, maar het gaat hier om het principe.
Gewijzigd op 05/06/2012 09:51:54 door Erwin H

Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/06/2012 09:57:25
Quote Anchor link
Er zit een verschil tussen "beschikbaar zijn in" en "gericht zijn op". Als Nederlandse site die zich richt op de Nederlandse markt hoef ik me niet te confirmeren aan het Chinese recht omdat mijn site daar beschikbaar is. Omgekeerd geldt hetzelfde.

Toevoeging op 05/06/2012 09:57:52:

Ozzie PHP op 05/06/2012 09:57:25:
Er zit een verschil tussen "beschikbaar zijn in" en "gericht zijn op". Als Nederlandse site die zich richt op de Nederlandse markt hoef ik me niet te confirmeren aan het Chinese recht omdat mijn site daar toevallig beschikbaar is. Omgekeerd geldt hetzelfde.

Chris PHP

Chris PHP

05/06/2012 09:57:58
Quote Anchor link
TJVB tvb op 05/06/2012 09:43:29:
@Chris NVT, personen moeten zich hier ook aan houden. Het zal waarschijnlijk wel zo zijn dat de OPTA begint met de grote jongens aanpakken dus zit je als persoon nog redelijk veilig.

Lees mijn bericht nogmaals, je hebt mijn punt niet gezien.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/06/2012 09:58:58
Quote Anchor link
Had je mijn reactie gelezen Chris?

Chris PHP

Chris PHP

05/06/2012 09:59:56
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 05/06/2012 09:44:01:
Ik kan vanuit hier inderdaad naar een site in China gaan, maar als die site niet op de NL markt is gericht dan hoeft die zich niet aan de cookiewet te houden.

Was aan de reactie van Erwin gericht.

Ozzie PHP op 05/06/2012 09:44:01:
Je geeft zelf het antwoord toch al? Als het niet op NL gericht is dan hoef je er niet aan te voldoen.

Ozzie, jij geeft aan dat er geen verschil is, dus ik leg met een duidelijk antwoord uit dat het wel zo is. Waarom weer deze opmerking?

Toevoeging op 05/06/2012 10:03:18:

Erwin H op 05/06/2012 09:50:27:
Tuurlijk kan dat wel. De piratebay is niet in Nederland gevestigd, hield zich niet aan de Nederlandse wet en is daardoor door de rechter aangepakt. Dat Brein de rechtzaak aanspande doet niet ter zake. Iemand moet hem beginnen. Als ik zo op jouw website kom en me erger aan de cookies kan ik een rechtzaak tegen je beginnen omdat je je niet aan de wet houdt.
En zoals ik al zei, de uitkomst van de rechtzaak zal anders zijn omdat de overtreding van een hele andere orde is, maar het principe is hetzelfde.

Nee dat is niet hetzelde, The Pirate Bay krijgt geen boetes van Nederland, hij wordt simpelweg geblokkeerd. Hij wordt niet offline gehaald, maar geblokkeerd

Erwin H op 05/06/2012 09:50:27:
En dat klopt ook, elke website zou zich dus in feite aan de wet moeten houden. Alleen, een overtreding van de wet zal pas kunnen worden aangepakt als iemand een aanklacht indient en het openbaar ministerie er een zaak van wil maken. Dat men dat niet gaat doen bij een Chinese site die door een handvol Nederlanders wordt bezocht lijkt me duidelijk.

Als het bedrijf zich niet specifiek op Nederland richt, kun jij als Nederlander dit 100x bij het ministerie aangeven hun kunnen er niets mee.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/06/2012 10:04:43
Quote Anchor link
Ik snap echt niet wat je bedoelt en ik snap ook niet waarom je zo "vijandig" reageert. Jij stelt een vraag en ik geef een antwoord. Je zegt zelf dat de site niet op NL gericht is, dus dan zeg ik dat ie niet onder de cookiewet valt.

"Ozzie, jij geeft aan dat er geen verschil is, dus ik leg met een duidelijk antwoord uit dat het wel zo is."

Ik zie na die opmerking van mij helemaal geen duidelijk antwoord van jou?

Chris PHP

Chris PHP

05/06/2012 10:07:58
Quote Anchor link
Ozzie,

Ik reageer niet 'vijandig', jij zegt tegen mij dat er geen verschil is tussen een bedrijf of persoon. Dus ik leg uit dat het wel zo is. Dan kom jij met een antwoord terug "Je beantwoord je eigen vraag". Wat moet je nu met z'n antwoord in een discussie?

Nogmaals Als een site dus in het 100% Nederlands is, betekend dit dus niet dat het aan Nederlanders gericht is. Ook is er een groot verschil tussen bedrijven en personen.

Pagina: « vorige 1 2 3 ... 7 8 9 10 11 ... 14 15 16 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.