Het gebruik van box-sizing

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Guido  -

Guido -

01/03/2017 23:56:32
Quote Anchor link
Hallo,

Ik heb een vraag over het gebruik van box-sizing: border-box.

Als ik onderstaande gebruik zal de breedte van mijn .div altijd 100% zijn, ongeacht padding/border.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
.div {width:100%; padding:0 2%; border:10px solid #333; box-sizing: border-box;}

Mijn vraag, is het "normaal" om de combinatie van width:100% en box-sizing te gebruiken, en dan vooral in combinatie met padding?
Normaal gesproken zou ik het oplossen zonder box-sizing, maar de border kan alleen in pixels (niet in procenten).

Guido

Toevoeging op 02/03/2017 00:48:05:

Quote:
maar de border kan alleen in pixels (niet in procenten)

Als ik de pixel-breedte van het .div element heb, kan ik natuurlijk de border-breedte omrekenen in procenten, en dat van breedte (width) van de .div afhalen. Dan geen box-sizing nodig.

Guido

PHP hulp

PHP hulp

18/12/2024 18:12:17

Joakim Broden

Joakim Broden

02/03/2017 11:58:45
Quote Anchor link
Ik heb een reset CSS die ik voor alle website gebruik, in dit CSS bestand 'reset' ik alle elementen. Zo staat 'box-sizing' er ook in:
Code (php)
1
2
3
4
5
* {
    -webkit-box-sizing: border-box;
       -moz-box-sizing: border-box;
           box-sizing: border-box;
}

Dit zorgt er voor dat alle elementen 'border-box' worden. Zodat in die 100% of 200px width/height al de paddings en borders zitten. Dit werkt erg lekker, als je bv 4 kolommen naast elkaar hebt met padding kun je gewoon oplossen met de onderstaande code zonder dat de padding of borders lopen te kutten.
Code (php)
1
2
3
4
.column {
width: 25%;
padding: 0 10px;
border: 1px solid red;

Guido  -

Guido -

03/03/2017 15:26:42
Quote Anchor link
Hallo Joakim,

Bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad ook een optie. Maar niet iedereen is er even enthousiast over, zie bv deze pagina op CSS tricks:

https://css-tricks.com/inheriting-box-sizing-probably-slightly-better-best-practice

Guido
Gewijzigd op 03/03/2017 15:27:28 door Guido -

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.