Het goed weergeven van Tekens?
Ik heb een website die haar data uit een Sql database haalt.
Nu heb ik in de database de volgende text: " Er was maar één boom" .
In de database record staat dit correct weergeven.
Zet ik dit in een normaal bestand: test.html weer geeft hij : "Er was maar één boom"
Zet ik dit in een php bestand: test.php weer geeft hij : "Er was maar ??n boom"
In de .htacces en metatags klopt alles aangezien de htlm het wel weergeeft.
Dus alles wat ik nu echo uit mijn tables geeft hij alles met iso-8859 vraagtekens?
Wat moet ik hier instellen met php?
Alvast bedankt.
show eens wat code ,
Zorg dat alles op utf komt te staan en dan ben je er al.
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
In jouw geval: ´ als ik me niet vergis.
De Header:
Zoals ik al zei, in een plain .html file doet hij het wel maar in .php of iets uit de database doet hij niet, dus ook niet met:
Gewijzigd op 12/02/2011 14:20:20 door Hendrik de Jager
Zorg dat je dezelfde charset gebruikt in zowel je HTML output als in je database. Als deze twee verschillen (bv. iso-8859-1 in HTML en utf8 in je database), krijg je dit soort issues...
Blanche - op 12/02/2011 14:23:01:
Zorg dat je dezelfde charset gebruikt in zowel je HTML output als in je database. Als deze twee verschillen (bv. iso-8859-1 in HTML en utf8 in je database), krijg je dit soort issues...
Deze kwestie heeft niets met de DB te maken aangezien het ook fout gaat bij normaal php waar geen DB aan te pas komt.
Hendrik de Jager op 12/02/2011 14:48:44:
Deze kwestie heeft niets met de DB te maken aangezien het ook fout gaat bij normaal php waar geen DB aan te pas komt.
Blanche - op 12/02/2011 14:23:01:
Ligt het niet aan je browser instellingen? Probeer hem eens te openen in een andere browser..
PHP Header meegeven. Overigens, UTF-8 is aan te raden..
Php geeft html terug. Dus moet het volgens mij aan de html liggen. Geeft php dan wel de juiste charset mee aan de html?
Niet aan mijn browser, zelfde geval op 2 computers en vrienden van mij.
@Chris:
Klinkt mooi, heb je misschien een voorbeeld hoe die in zijn werk gaat?
$Santhe
Niets mis met html, html werkt perfect.
Php maakt namelijk gewoon html.