Hetzelfdee ID nummer in 2 tabellen
Arie Kant
20/02/2009 15:18:00Hallo,
Misschien ga ik een hele domme vraag stellen maar ik ben een newbie op gebied van php / mysql en ik loop tegen de volgende vraag op:
Mijn html formulier is simpel, een bedrijfsnaam en o.a. een naam van een werknemer en nog meer velden maar die doen er even niet toe.
ik heb een tabel Bedrijven en ik vul deze met een INSERT INTO, deze tabel heeft o.a. een ID welke automatisch ophoogt en de kolom bedrijfsnaam
So far so good maar nu heb ik ook een tabel Werknemers welke ik ook vanuit het zelfde formulier wilt vullen alleen heb ik in deze tabel het veld id_bedrijven staan en o.a. ook naam_werknemer.
Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat bij verzenden het ID nummer wat automatisch in de tabel bedrijven wordt ingevuld ook krijg ingevuld bij de desbetreffende werknemer?
Het zal vast iets simpels zijn maar ik heb het nu geprobeerd met $last_id = mysql_insert_id(); en daarna deze varabele opgeroepen met VALUES('$last_id)
Moet ik dit met mysql_insert_id() of ben ik op het verkeerde been gezet?
Groeten,
Arie
Misschien ga ik een hele domme vraag stellen maar ik ben een newbie op gebied van php / mysql en ik loop tegen de volgende vraag op:
Mijn html formulier is simpel, een bedrijfsnaam en o.a. een naam van een werknemer en nog meer velden maar die doen er even niet toe.
ik heb een tabel Bedrijven en ik vul deze met een INSERT INTO, deze tabel heeft o.a. een ID welke automatisch ophoogt en de kolom bedrijfsnaam
So far so good maar nu heb ik ook een tabel Werknemers welke ik ook vanuit het zelfde formulier wilt vullen alleen heb ik in deze tabel het veld id_bedrijven staan en o.a. ook naam_werknemer.
Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat bij verzenden het ID nummer wat automatisch in de tabel bedrijven wordt ingevuld ook krijg ingevuld bij de desbetreffende werknemer?
Het zal vast iets simpels zijn maar ik heb het nu geprobeerd met $last_id = mysql_insert_id(); en daarna deze varabele opgeroepen met VALUES('$last_id)
Moet ik dit met mysql_insert_id() of ben ik op het verkeerde been gezet?
Groeten,
Arie
PHP hulp
14/11/2024 07:42:38PHP Newbie
20/02/2009 17:48:00Arie Kant
23/02/2009 12:24:00- SanThe -
23/02/2009 12:52:00Arie Kant schreef op 20.02.2009 15:18:
$last_id = mysql_insert_id(); en daarna deze varabele opgeroepen met VALUES('$last_id)
Ophalen doe je met SELECT en niet met INSERT ...... VALUES
Arie Kant schreef op 23.02.2009 12:24:
maar ik blijf maar waarde 0 terug krijgen, enig idee waarom dit is?
Je kan het laatste id alleen direct na een INSERT ophalen.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door - SanThe -
Arie Kant
10/03/2009 11:15:00Bedankt voor de input maar ik weet ondertussen wat er fout ging ..... ik riep mbv mysql_insert_id() net voordat ik de query uitvoerde maar dat moest ik natuurlijk net na de uitvoer doen ......... ;-)
Groeten,
Arie
Groeten,
Arie