Highscores sorteren
Ik schrijf de scores + naam in highscores.txt en dan echo ik dat in een tabel. Maar ik kan niks bedenken om dit te sorteren. Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen doen?
Geen tekst bestand gebruiken. Gebruik liever een xml bestand of een database.
hoe doe ik dat gebruik makend van php? ik ben zoiezo niet echt goed met excel enzo :#
David asd op 10/10/2010 19:11:56:
hoe doe ik dat gebruik makend van php? ik ben zoiezo niet echt goed met excel enzo :#
Wie heeft er excel gezegd?
Zie hier op de site bij tutorials voor een database / sql tutorial.
Voor xml zul je effe op het internet moeten kijken.
Gewijzigd op 10/10/2010 19:25:28 door david asd
David asd op 10/10/2010 19:25:08:
ah ik haat sql hebk vorig jaar bij informatica gehad :X, is er egt geen manier om t met html/php te doen anders laat ik t maar zo :P
Nah, als je dat dus bij informatica al hebt gehad, dan moet je het ook wel kunnen. Zo ingewikkeld is het niet...
Natuurlijk zijn er wel andere manieren. Met php en javascript. Maar dat is dus niet zo handig als met een db.
Toevoeging op 10/10/2010 19:39:32:
bedankt voor de hulp iig als iemand anders nog een makkelijkere manier weet om een html table te sorteren reageer alstublieft :x
volgens mij is de sql+database het makkelijkste ik heb daar geen les over gehad en ik kan het ook :)
maar hoe schrijft php eigelijk in een database bestand, is daar een aparte code voor ofzo?
Gewijzigd op 10/10/2010 19:43:55 door - SanThe -
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
2
3
4
5
6
7
8
<?php
// een voorbeeldje
// eerst conectie maken met database
mysql_query("select * from tabel where id='5'")
?>
// een voorbeeldje
?>
Gewijzigd op 10/10/2010 19:44:40 door Jasper DS
Ik geloof dat jij het allemaal een beetje verward met excel (want daarmee kwam je ook op de proppen).
Op zich is een excel bestand ook een database, maar die wordt niet echt gebruikt bij informatica. Dan wordt er meestal acccess gebruikt.
Bij php wordt er voornamelijk mysql gebruikt, al is postgresql eigenlijk veel beter.
Php schrijft niet in een bestand. Je hebt bepaalde commandos die je naar de database stuurt, zoals CREATE, INSERT, UPDATE, DELETE enzovoort.
ja maakt een database , je zet er bestanden in, je haalt er bestanden uit.
Gewijzigd op 10/10/2010 19:48:43 door Jasper DS
Karl Karl op 10/10/2010 19:45:02:
Op zich is een excel bestand ook een database
Meer een rekenblad.
Edit: Microsoft probeert er wel database dingen mee te doen, maar ach. Ze zeggen ook dat je met Word html kan schrijven, is ook niet waar. Dus hou het maar gewoon op een rekenblad, meer niet.
Gewijzigd op 10/10/2010 19:48:56 door - SanThe -
SanThe Nvt op 10/10/2010 19:46:42:
Meer een rekenblad.
Karl Karl op 10/10/2010 19:45:02:
Op zich is een excel bestand ook een database
Meer een rekenblad.
Inderdaad. Je kunt het niet helemaal als een db gebruiken. Maar toch kom je een aardig end.
PHP jasper op 10/10/2010 19:43:51:
sql
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
2
3
4
5
6
7
8
<?php
// een voorbeeldje
?>
// een voorbeeldje
?>
En dan ga ik je direct verbeteren. Selecteer altijd wat je wilt hebben, gebruik geen *. SQL is een self documenting language, dat betekend dus dat je door naar de query te kijken kunt zien wat je wilt hebben. Ook horen integers (getallen) niet tussen quotes (') te staan, want het zijn geen strings (stukken tekst, letters). Ook is het handig om de SQL in hoofdletters te zetten.
karl , wat je zegt klopt was even snel getypt
Ik had ook al gedacht aan een array en dan sorteren, maar het probleem is dan hoe ik de spelersnaam in combinatie houd met de juiste score.
@karl "Php schrijft niet in een bestand. Je hebt bepaalde commandos die je naar de database stuurt, zoals CREATE, INSERT, UPDATE, DELETE enzovoort."
Hoe bedoel je, php kan toch wel in een bestand schrijven, iig in een .txt bestand wel,waar worden anders de gegevens van de database opgeslagen?
David asd op 10/10/2010 21:04:15:
@karl "Php schrijft niet in een bestand. Je hebt bepaalde commandos die je naar de database stuurt, zoals CREATE, INSERT, UPDATE, DELETE enzovoort."
Hoe bedoel je, php kan toch wel in een bestand schrijven, iig in een .txt bestand wel,waar worden anders de gegevens van de database opgeslagen?
Ja, php kan bestanden schrijven. Maar dat is dus niet met een database zoals mysql of postgresql werken.
Dat achterliggende opslag wordt allemaal door de database beheerd. Daar hoef jij niet veel voor te doen (alleen aan te geven wat je wilt opslaan).
Wat voor les heb je gehad bij welk niveau informatica over databases? Ik snap wel waarom je het niet snapt.
Toevoeging op 12/10/2010 15:11:07:
okay het is me gelukt een database te maken en data in te voeren ! :D nu moetk t alleen nog uitlezen in een tabel, iemand een idee? :P
Toevoeging op 12/10/2010 15:17:15:
ik heb nu
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<?php
session_start();
$score = $_SESSION["score"];
$s_naam = $_GET["spelersnaam"];
mysql_connect ("localhost", "highscores") or die ('Error' . mysql_error());
mysql_select_db("highscores");
$query = "INSERT INTO highscores (spelersnaam, score) VALUES ('$s_naam', '$score')";
mysql_query($query) or die('Error, insert query failed');
echo "db updated " ;
$SQL = "SELECT spelersnaam FROM highscores;";
$sqlquery = mysql_query($SQL);
$result = mysql_fetch_assoc($sqlquery);
echo $result['spelersnaam'];
$SQL = "SELECT score FROM highscores;";
echo $result['score'];
?>
session_start();
$score = $_SESSION["score"];
$s_naam = $_GET["spelersnaam"];
mysql_connect ("localhost", "highscores") or die ('Error' . mysql_error());
mysql_select_db("highscores");
$query = "INSERT INTO highscores (spelersnaam, score) VALUES ('$s_naam', '$score')";
mysql_query($query) or die('Error, insert query failed');
echo "db updated " ;
$SQL = "SELECT spelersnaam FROM highscores;";
echo $result['spelersnaam'];
$SQL = "SELECT score FROM highscores;";
echo $result['score'];
?>
Toevoeging op 12/10/2010 15:18:13: