Hoe ben jij begonnen?
Ik vroeg me af hoe jullie (vooral de iets meer ervaren developers) zijn begonnen met PHP. Dus, het begin, dus het leren (bijvoorbeeld met boeken), en toen je 15 was, of je dan al projecten, enzovoort aannam.
Ik ben namelijk wel benieuwd, ik ben zelf 14 jaar, en wil er wat inspiratie uit halen
Groetjes, Max
Nu heb ik een beetje gelogen, ik heb namelijk 1 keer een project gedaan. Een jaar geleden vrijwillig voor de kerk. Uit die ervaring kan ik melden dat ik het totaal afraad om projecten aan te nemen om zo'n jonge leeftijd, het gaat naast programmeren om veel meer vaardigheden die je gewoon nog niet hebt als je jong bent.
Wouter J op 06/05/2013 17:26:15:
Ik ben op 13 jaar begonnen met HTML en CSS. Alleen een eigen website gemaakt en meer niet. Daarna js en php geleerd en daarna nog ruby. Tegenwoordig 17 en ik heb nog nooit een project gedaan. Het enige waar ik me meebezig hou is het zelf testen op een localhost of mijn website en andere mensen helpen. En heel af en toe een kleine contributie in een open source project.
Nu heb ik een beetje gelogen, ik heb namelijk 1 keer een project gedaan. Een jaar geleden vrijwillig voor de kerk. Uit die ervaring kan ik melden dat ik het totaal afraad om projecten aan te nemen om zo'n jonge leeftijd, het gaat naast programmeren om veel meer vaardigheden die je gewoon nog niet hebt als je jong bent.
Dank je wel voor de tips ;)
Dus, wat je zegt is dat je zelf gewoon dingen moet uitproberen en leren, en later pas wat in projecten mee gaat doen?
Gewijzigd op 06/05/2013 17:34:58 door Joakim Broden
Hertog Jan op 06/05/2013 17:31:45:
Ik ben begonnen toen ik een jaartje of 13 was, eerst maakte ik domme html dingentjes in Word en daarna ben ik verder gegaab met het cms PHPNuke... Dat heb ik een jaartje of 2 gebruikt. Toen was het altijd nog een beetje voor de fun. Toen ik 16 was ben ik Mediavormgever gaan studeren op het MBO en heb daar een diploma van, dus eigenlijk ben ik meer vormgever ipv programmeur. Nu zit ik in het 3de jaar van Communicatie & media design en dan vooral op het gebied van web en apps. Vroege was het altijd spelen en 4 jaar geleden ben ik een ZZPer geworden en men gewone werk opgezegd en tot nu toe kan ik er aardig van leven. Eerst was altijd alles plat html en php en sinds een jaartje ongeveer ben ik echt gaan verdiepen in OOP en frameworks. Maar zoals ik zei, ik ben meer een designer dan programmeur en alles wat ik kwa programmeren heb geleerd heb ik me zelf via internet (vooral) deze site aangeleerd.. Ohja en ik ben nu 23... Doe vooral lekker waar je zin i. Hebt en lekker veel uitproberen, projecten zou ik later pas aannemen want komt ook veel bij kijken zoals communiceren, ondernemen, rechten en plichten etc
Bedankt :)
Was vroeger als jong knulletje +/- 14 jaar helemaal weg van counter-strike (speel het nog steeds (A)). Had eerst met een paar klasgenootjes een clan opgezet die ineens aanzienlijke groeide. Klasgenootjes waren ermee gestop maar ik nog niet. Toen begon het met een website op toen nog freewebs. Maar naar mate er een jaar later meer leden kwamen, toch opzoek gegaan naar een wat profesionelere template. Maar alleen HTML en CSS bereik je met een clanwebsite niet zoveel.
Nog geen jaar later toen de website eindelijk wat vorm kreeg stopte ik met de clan en vroeg mijn vader of ik een website kon maken voor hem. En daar was de programmeur in mij geboren. Bouwde dingen op de website die niet eens nodig waren. Begon het steeds leuker en mooier te vinden. Op gegeven moment werd ik zelfs gevraagd door een restaurant om een website te bouwen. Inmiddels bouw ik 4 á 5 jaar al website's voor bedrijven (voornamelijk MKB).
Wat betreft projecten: Zolang je jong en/of ZZP'er bent, moet je echt 10 keer na denken om met een project mee te gaan werken. Als ZZP'er sta prive financieel garant. Dus als je als ZZP'er failliet gaat, gaat je prive gewoon mee. Daarnaast zijn projecten, zoals hierboven genoemd een vak apart.
Ik doe voornamelijk dingen testen op gewoon een gratis webhost, heb momentele geen localhost aangezien ik op een gezamelijke pc zit (mijn ouders zitten er ook vaak genoeg op en die willen dat niet blablabla). Inmiddels ben ik wel aan het sparen voor een computer waarop ik tenminste een localhost kan zetten. Ik neem verder voor de rest ook niet veel opdrachten aan, ik doe het meer voor de plezier die ik erin heb om dingen te maken, en daarna resultaat te zien.
Nu ik dit eigelijk een beetje lees, lijk ik veel op wouter :P
Heb vervolgens 1 database gemaakt en alles erin geimporteerd en een simpel schilletje gemaakt en dit op het intranet geplaatst. Het werd toen goed door iedereen ontvangen(het werd gewoon door iedereen gebruikt) en sindsdien maak ik af en toe nog steeds hele simpele dingetjes (voornamelijk rekenen) en krijg er nu zelfs uren voor. Ben nu dus een accountant / (slechte)ontwikkelaar wat voor wat leuke afwisseling zorgt.
Dus ben begonnen omdat ik een hekel had aan 10 verschillende acces dingen :)