Hoe bereiden jullie een groot project voor?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Donster

Donster

25/03/2006 15:04:00
Quote Anchor link
vraag is simpel:
Hoe bereiden jullie een groot project voor?

Ik begrijp dat je eerst moet weten 'wat' je wilt en dat moet opschrijven , maar op wat voor manier doen jullie zoiets ?

Ps, Sinds ze overal programma's voor maken .. weet iemand hier mischien een programma voor? ( ga zelf ook even googlen ondertussen)

PHP hulp

PHP hulp

16/11/2024 08:30:21

Kalle P

Kalle P

25/03/2006 15:07:00
Quote Anchor link
Zoek eens op UML. Ik vind het een beetje te, maar tis wel erg goed.

25/03/2006 15:09:00
Quote Anchor link
Ja eerst database schets, dan layout schets, lijstje maken van functies die je gaat gebruiken, functies programmeren, layout maken, alles aan elkaar knopen.

Ja er zijn van dat soort programma's, bijvoorbeeld MS Visio

Hipska BE

Hipska BE

25/03/2006 15:10:00
Quote Anchor link
een programma voor het voorbereiden van grote projecten?

word Notebook
kan je per hoofstuk (phpscritp) tabbladen aanmaken en gestructureerd typen. ook kan je op de plaats waar je cursor staat telkens voice notities opnemen.

ik maak eerst een tekening van hoe de site eruit zou moeten zien
dan maak ik een lijstje met functies (gastenboek, nieuws, links )
dan begin ik met pagina's aan te maken en te scripten

Arjan Kapteijn

Arjan Kapteijn

25/03/2006 15:24:00
Quote Anchor link
Allereerst veel gesprekken met de opdrachtgever. En dan niet alleen kijken naar wat hij wil maar ook naar wat hij bedoeld en het belangrijkste is wat de uiteindelijke gebruiker wil. De opdrachtgever hoeft namelijk niet altijd de eindgebruiker te zijn.

Zeker met managers etc moet je oppassen. Die zeggen A, bedoelen B en willen graag C. Terwijl de uiteindelijke gebruikers het anders zouden willen.

Nadat het doel van het systeem is vastgesteld ga je duidelijk op papier de scope van het project zetten. Wat er wel en niet binnen valt etc etc. Afbakenen wat je wel en niet gaat doen dus. Onderdeel daarvan is zegmaar het projectplan, een vrij uitgebreid document waar een hoop instaat. Als ik kijk naar bijv. het projectplan van Schuitema zie ik dingen als probleemdefinities, doelen, scope, tijd, middelen etc. Maar ook afspraken met betrekking tot kwaliteit, belanghebbenden, rapportage, ondersteuning en (belangrijk) risicos (stel dat...).

Dat kost je een dag tijd, maar dan kom je later jezelf niet tegen (ooh, je bedoelde iets anders?) en kan je daarnaar verwijzen (die afspraak hebben we niet gemaakt). Dat projectplan laat je dus goedkeuren door je opdrachtgever.

Nu is voor beide presies duidelijk wat op tafel moet komen. Wellicht heb je zelf al wat screenshots van de GUI laten zien enzo.

Nu komt er een onderdeel wat voor iedereen anders zou kunnen zijn. Iets wat helemaal afhankelijk is van het project (werk je samen met mensen? wat voor documentatie moet er worden opgeleverd? word het uiteindelijk verder ontwikkeld door iemand anders?).

Ikzelf ben een voorstander van UML. Zeker omdat iedere andere programmeur er daarna mee aan de slag kan... Voor de continuiteit, overdraagbaarheid etc dus een geweldige oplossing. Verder kan je zonder dat er wat geprogrammeerd is al controlleren of je applicatie werkt, en gaat werken.

Een voorbeeld:
Allereerst aan de hand van het EERD en een gesprek met de opdrachtgever de Use-Case Diagrammen opstellen. Dit diagram laat zien welke gebruikers welke functionaliteiten van het systeem kunnen gebruiken. Hierdoor kunnen we een overzicht van alle functionaliteiten en kunnen wij per functionaliteit Use-Case Scenario’s opstellen. Deze Scenario’s beschrijven in detail de interactie tussen de gebruiker en het systeem en bijvoorbeeld welke gegevens de gebruiker invult. Tevens worden hier ook uitzonderingen zichtbaar.

Met deze scenario’s kunnen we sequence diagrammen maken. Sequence diagrammen laten duidelijk zien welke interactie de gebruiker met het systeem heeft en uit welke onderdelen het systeem zelf bestaat en hoe die onderling communiceren. Aan de hand van de Sequence diagrammen kunnen we een Klassen Diagram maken. Een Klasse Diagram laat alle onderdelen van het systeem zien. Uit de Sequence Diagrams worden vervolgende de attributen van die onderdelen gehaald en ook de methodes die in de interactie tussen de onderdelen in de Sequence Diagrams staan. Deze worden dan allemaal bij elkaar weergegeven zodat men per onderdeel kan zien waar uit deze bestaat en wat deze moet kunnen doen. Aan de hand van de Sequence Diagrams en het Klasse Diagram kan dan geprogrammeerd worden.

Donster

Donster

25/03/2006 15:24:00
Quote Anchor link
kalle bedoel je dit? : http://www.smartdraw.com/specials/umldesign.asp

Edit: WOW Arjan je bent aardig aan het typen :D
Gewijzigd op 25/03/2006 15:33:00 door Donster

Kalle P

Kalle P

25/03/2006 15:53:00
Quote Anchor link
Het lijkt er wel op, niet echt goed naar gekeken. Het is iniedergeval: classdiagram enzo. En daarnaast kan je het beste een rapport samenstellen en alles erin zetten en dan op sturen naar je werkgever. Dan weet je cker dat het niet iets vergeten bent te maken of verkeerd hebt gemaakt. En daarnaast heb je een bewijs dat het zo moest.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.