Hoe beste datum opslaan in database?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Sjoerdje Visser

sjoerdje Visser

16/04/2013 23:54:19
Quote Anchor link
Klink misschien heel stom maar kom er even niet meer uit

heb nog nooit echt goed met datums gewerkt.

Ik heb nu de jquery ui datepicker dat werk helemaal prima.
Maar hoe kan ik nou beste in database opslaan als ik er mee wil gaan werken...
Dus op volgorde van datum uit database halen enz.

Ik heb mijn tabel date op type Date staan dus slaat hij op al: YY-MM-DD

Maar ik wil graag uitlezen als DD-MM-YY

Het klinkt dom maar ben even de weg kwijt wie helpt me ?
of helpt mij een stap op weg ;)

PHP hulp

PHP hulp

17/11/2024 22:39:11

Willem vp

Willem vp

17/04/2013 00:42:21
Quote Anchor link
Nuance: je wilt de datum niet uitlezen als DD-MM-YY, maar afbeelden als DD-MM-YY. In MySQL kan dat met date_format(). Ervan uitgaand dat je datumveld 'datumveld' heet, krijg je dan iets als:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
SELECT DATE_FORMAT('%d-%m-%y',datumveld) from tabelnaam;

Als je het jaar met 4 cijfers wilt weergeven, kun je %Y gebruiken in plaats van %y.

Erwin H

Erwin H

17/04/2013 08:26:31
Quote Anchor link
Nog een nuance, een datum wordt niet opgeslagen als YY-MM-DD, maar je voert het in als YYYY-MM-DD. Hoe het opgeslagen is is nog heel anders. En zo moet je het ook zien. Hoe het opgeslagen is, hoe je het invoert en hoe je het naar het scherm schrijft zijn drie verschillende dingen die je los van elkaar moet zien. Waar ik altijd voor zorg is dat het intern altijd in eenzelfde formaat is. Binnen mijn scripts zorg ik altijd ervoor dat een datum die ik binnen krijg direct naar een standaard formaat wordt geconverteerd en pas als ik het daadwerkelijk naar het scherm schrijf wordt het weer geconverteerd naar een formaat dat leesbaar is voor de gebruiker. Daarmee zou ik dus niet de DATE_FORMAT functie van MySQL gebruiken, maar in plaats daarvan de date functie van php om het op het laatste moment pas te converteren. Anders krijg je altijd weer last van het feit dat je in php niet weet hoe de datum er in de variabele uitziet. Maar dat is een keuze.

Sjoerdje Visser

sjoerdje Visser

17/04/2013 09:18:11
Quote Anchor link
Ik heb het al opgelost. Ik sla het gewoon op als date in database.
en dan explode ik de date op de - en weergeef ik op de juiste manier op website en in het CMS.
Hierdoor kan ik er nog steeds goed mee werken en ziet de beheerder de juiste datum

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.