Hoe dit slim aanpakken? Subscription systeem vraag
Ik heb wel is van die momenten dat ik de logica niet meer zie in wat ik doe dus hoop dat jullie het mij kunnen uitleggen hoe je dit simpel oplost.
Ik heb een website welke abonnementen verkoopt welke zeer variabel zijn, dit is wat het lastig maakt.
1. Klant komt op website
2. Klant kiest een pakket uit 3 opties.
3. Klant kiest het type bij dit pakket.
4. Klant kiest een eerste leverings datum
5. Klant kiest een vervolg leverings periode (1-6 weken)
6. Klant rekent direct via ideal ze eerste bestelling af.
A fijn dit werkt prima. Ik sla persoons gegevens op, aparte tabel genaamd bestellingen waar ik het pakket, type, eerste leveringsdatum en vervolg periode opsla.
Nu komt waar ii vastloopt, de klant kan zijn abonnement tussentijds wijzigen. Totaal ander pakket, type, leverings datum en termijn opgeven.
Hoe zorg ik eevoor dat dit netjes wordt aangepast en mijn cronjob welke de betalingen moet gaan doen weet wanneer die moet afschrijven.
Zelf zat ik te denken als men voor de nieuwe levering/betaling zijn abonnement aanpast dan maak ik een geheel nieuwe order aan en zeg ik in de xronjob, selecteerd laatste order van klant pietje maar hoe sla ik die nieuwe order op? Gewoon in de tabel bestellingen? En wat nou als de klant niet zijn abbo aanpast hoe zorg ik er dan voor dat ik bijvoorbeeld elke 2 weken het geld kan afschrijven daar ik op het begin wel een eerste leveringsdatum heb en daar 2 weken bij optel maar bij de derde levering zou ok dat moeten doen van de laatste order.
Nu ik dit zo typ krijg ik wel wat meer ideeen maar ben benieiwd hoe jullie dit zouden doen.
Excuses voor eventuele typefoutjes, typ vanaf mijn mobiel en de site is nog niet echt responsief.
Mvg Furio
Voor wat betreft je incasso zou ik een "volgende incasso datum" in je order tabel maken. Met een cron loop je dan elke dag door de tabel heen en kijk je welke orders vandaag aan de beurt zijn (incasso datum = vandaag, order is niet gesloten). Na elke incasso hoog je die weer op met de leveringsperiode. In een aparte "incasso" tabel houd je vervolgens per order (ID) bij wat je wanneer en met welk resultaat geïncasseerd hebt.
Lijkt me dat je incasso 's ook gerust een tabel mag geven. Wel handig om bij te houden wat er allemaal geïncasseerd is in het recente verleden.
Verder denk ik dat ik een sterkere koppeling zou maken tussen de betaling en de leveringsverplichting: de order moet immers ook worden verzameld, verpakt, verzonden en bezorgd. Een incasso kan daarin het startpunt zijn (niet betaald, dan niets geleverd), maar ook ergens onderweg worden uitgevoerd. Er zijn allerlei momenten waarop je een incasso kunt uitvoeren, van het printen van een pakbon, picklijst of adresetiket tot en met het voormelden van een zending bij de vervoerder.
Fijne avond :)