Hoe kan ik een Contactmoment met de Klant vast leggen ?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jjriet petersen

jjriet petersen

01/10/2008 21:33:00
Quote Anchor link
Ik heb een PHP Klantensysteem gebouwd waarbij ik nog één ding, en wel het meeste crusiale ding, mis: de klantcontactmomenten vastleggen aan de klant. Ik heb deze vraag als eens eerder gesteld alléén kwam ik er toen nooit uit. Ik probeer het nog eens en zal mijn probleem wat dieper definiëren. Hoop echt dat het nu wel gaat lukken!

Ik heb verschillende tabellen maar voor dit probleem wil ik alléén de tabel Klanten en de tabel Verzoeken (= dus de klantcontactmomenten) gebruiken. De Verzoeken komen dan onder de Klanten te hangen. Als ik dan de klant opzoek zie ik ook de Verzoeken staan.

Als ik nu op mijn pagina Klanten kom zie ik dit:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<?php
mysql_connect("localhost", "****", "****"); //Connecten met DB
mysql_select_db("****");

if(isset($_GET['id']) && is_numeric($_GET['id']))
{

$id = $_GET['id'];
}

else
{
    $id = 1;    
}

$query = mysql_query("SELECT * FROM Klanten WHERE id='". $id ."'");

$result = mysql_fetch_array($query);

echo $result['Status'] ."<br />";
echo $result['Bedrijfsnaam'] ."<br />";
echo $result['Adres'] ."<br />";
echo $result['Postcode'] ."<br />";
echo $result['Woonplaats'] ."<br />";
echo $result['Departement'] ."<br />";
echo $result['Land'] ."<br />";
echo $result['Website'] ."<br />";
echo $result['Telefoonnummer'] ."<br />";
echo $result['Emailadres'] ."<br />";
echo $result['Camping'] ."<br />";
echo $result['HORECA'] ."<br />";
echo $result['Aupair'] ."<br />";
?>

Kortom: ik zie nu de gegevens mijn klant staan (bedrijfsnaam, adres, enz.)
Wat ik precies wil is het volgende:
Ik wil op een button klikken en dan op een volgende pagina terecht komen waar ik dan de verzoeken wil zien.

Geen idee hoe dit moet ? Koppel je dan het id van Klanten aan het VerzoekID ?

Mijn tabel Verzoeken ziet er als volgt uit:
VerzoekID
Verzoekomschrijving
Aanmaakdatum
Gewensterealisatiedatum
Status
Notities
Relatiebeheerder
Actiedatum

Maar hoe nu verder ? (ik ben een beginner in php!)

PHP hulp

PHP hulp

03/01/2025 12:12:58

- SanThe -

- SanThe -

01/10/2008 21:37:00
Quote Anchor link
Met een koppeltabel.

id => auto_increment (verder niet interessant)
klant_id => wijst naar de klant
verzoek_id => wijst naar het verzoek

Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

01/10/2008 22:00:00
Quote Anchor link
In een koppeltabel heb je geen id nodig. Als je de combi van klant_id en verzoek_id primary key laat zijn werkt dat ook en bovendien moet de combinatie van de id's dan uniek zijn.

Hipska BE

Hipska BE

01/10/2008 22:30:00
Quote Anchor link
Trouwens zou het in dit geval ook lukken door in de tabel verzoeken een extra veld 'klantID' te maken.

Niet altijd hoef je een koppeltabel maken. Enkel bij meer-op-meer relaties wel.

Nicoow Unknown

Nicoow Unknown

01/10/2008 22:35:00
Quote Anchor link
@Hipska,
Ik kan me voorstellen dat 1 klant meerdere contactmomenten wilt, dus een koppeltabel is bij deze wel nodig denk ik.
Vooral omdat ik een beetje het gevoel krijg dat er voorgedefinieerde contactmomenten zijn, omdat hij ook niet midden in de nacht kan.

Jjriet petersen

jjriet petersen

02/10/2008 09:38:00
Quote Anchor link
Hoi,

Een koppeltabel lijkt me ook wel zinvoller denk ik (er komen wel degelijk meerdere contactmomenten onder één klant).

Maar:
Als ik die koppeltabel maak creeër ik wederom een nieuw KlantID hoe is het dan mogelijk dat deze toch verwijst naar het al bestaande ID in mijn bestaande Klantentabel ?

Datzelfde vraag ik me af bij het Verzoek ID ?

Of bestaat er een mogelijkheid om een nieuwe tabel te creeëren met bestaande ID's uit andere tabellen ?

RvW Of toch niet

RvW Of toch niet

02/10/2008 09:47:00
Quote Anchor link
beste,

dat is juist het doel van en koppel tabel dat je bestande klanten en bestande verzoeken aan mekaar koppelt (=

dus ja natuurlijk kan dat.

Jjriet petersen

jjriet petersen

02/10/2008 09:52:00
Quote Anchor link
Zijn hier tutorials over geschreven of linken naar websites waar ik daar info over kan vinden ?

Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

02/10/2008 10:00:00
Quote Anchor link
Hipska heeft gelijk. Een koppeltabel is alleen nodig bij een meer op meer relatie, bijvoorbeeld gebruikers en gebruikergroepen. Een gebruiker kan in meerdere groepen zitten en een groep kan meerdere gebruikers bevatten.

In dit geval is het niet zo. Een klant kan meerdere contactmomenten hebben, maar een contactmoment hoort maar bij één klant. Conclusie: een één op veel relatie tussen de tabel Klant en Contactmoment. Geen koppeltabel.

Gerben Jacobs

Gerben Jacobs

02/10/2008 10:01:00
Quote Anchor link
Ik ben het met Hispka eens. Die klantcontacten (woord zegt het al) gaan over een contact tussen één klant. Dus koppeltabel is niet nodig.

Stel je hebt Bedrijf A en Bedrijf B en een klantcontact is "Bedrijf B wil graag een website, terug bellen" dan hoef je dat toch nooit aan Bedrijf A te hangen?

@jiriet: Kijk anders hier eens naar: https://sourceforge.net/projects/covide/

Jjriet petersen

jjriet petersen

02/10/2008 15:19:00
Quote Anchor link
Elwin, Gerben en Hipska jullie hebben gelijk,............(ik heb weinig PHP kennis) maar als ik het zo begrijp van jullie dan kan ik dat niet met een Koppeltabel. Ik heb op Sourceforge.net/projects/covide/ gekeken en dat is wat ik bedoel inderdaad. Een contactmoment maar maar onder één klant en iet onder meerdere!

Echter Nico zegt dat zonder koppltabel ik dan niet meerdere contactmomenten zou kunnen vastleggen. Hoe denken jullie daarover.

- SanThe -

- SanThe -

02/10/2008 15:29:00
Quote Anchor link
Als jij een extra veld maakt in 'verzoektabel' met daarin het id van de klant dan is het niet meer mogelijk om een andere klant aan dat zelfde verzoek te koppelen. Met een aparte koppeltabel wel.

Jjriet petersen

jjriet petersen

02/10/2008 15:35:00
Quote Anchor link
Ja, precies daar heb je gelijk in.

Ik heb vandaag wel al wat zitten lezen over een koppeltabel maar hoe moet dat dan ?
Moet ik dan nieuwe ID's aanmaken of selecteer ik de bestaande ? Geen flauw idee hoe ik zo'n abel moet maken. Zijn daar tutorials over.

Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

02/10/2008 15:38:00
Quote Anchor link
Om wat meer over databases te snappen, met name over de opbouw van de tabellen, moet je leren normaliseren.

- SanThe -

- SanThe -

02/10/2008 15:41:00

Jjriet petersen

jjriet petersen

02/10/2008 17:16:00
Quote Anchor link
Heb meer info erover gezocht maar snap er nu helemaal niets meer van. Er staan zoveel veschillende dingen op internet beschreven over koppeltabellen.

Ik heb dus de KlantID (van tabel Klanten) en de VerzoekID (van tabel Verzoeken).

Hoe kan ik dat dan nu gaan koppelen ?

Ik heb al wel een koppeltabel aangemaakt met de naam Klant_has_verzoeken

Volgens mij moeten er dan twee rijen in komen te staan met een Primary Key...........verder kom ik echt niet,..........kan iemand me op weg helpen ?

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.