Hoe maak ik hier één query van?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ventilatiesysteem Productontwikkelaar HBO WO Verwa

Samengevat: Zij bieden flexibele ventilatiematerialen, geluidsdempers, rookgasafvoer producten en industrieslangen. Ben jij een technisch productontwikkelaar? Heb jij ervaring met het ontwikkelen van nieuwe producten? Vaste baan: Technisch Productontwikkelaar HBO WO €3.000 - €4.000 Zij bieden een variëteit aan flexibele ventilatiematerialen, geluiddempers, rookgasafvoer producten, industrieslangen en ventilatieslangen voor de scheepsbouw. Met slimme en innovatieve materialen zorgen wij voor een gezonde en frisse leefomgeving. Deze werkgever is een organisatie die volop in ontwikkeling is met hardwerkende collega's. Dit geeft goede ontwikkelingsmogelijkheden. De branche van dit bedrijf is Techniek en Engineering. Functie: Voor de vacature als Technisch Productontwikkelaar Ede Gld HBO WO ga

Bekijk vacature »

George van Baasbank

George van Baasbank

01/08/2013 16:57:56
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Voor de berekening van een KPI (Key Performance Indicator), de zgn. conversiepercentage moet ik twee queries uitvoeren in twee verschillende tabellen die niet via een JOIN zijn te koppelen.
De eerste query berekent het aantal hits op de webshop en de tweede het aantal uiteindelijke orders die deze bezoeken tot resultaat hebben.
De uiteindelijke score moet in procenten worden weergegeven.

De code voor het aantal hits op de webshop is:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
SELECT
   COUNT(id) AS aantalhits
FROM
   sys__logfile
WHERE
   websitenaam = 'webshop' AND
   MONTH(datum) = 7 AND YEAR(datum) = 2013

De code voor het berekenen van het aantal uiteindelijke orders is:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
SELECT
   COUNT(DISTINCT(ordernummer)) AS aantalorders
FROM
   shop__bestellingen
WHERE
   MONTH(besteldatum) = 7 AND YEAR(besteldatum) = 2013

De berekening naar percentage is dan:
{code]
Code (php)
1
2
3
<?php
(aantalorders/aantalhits) * 100
?>

Hoe maak ik hier nu één query van?

George

PHP hulp

PHP hulp

17/11/2024 16:53:26

Jeroen VD

Jeroen VD

01/08/2013 17:08:51
Quote Anchor link
werkt dit?
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
SELECT
   COUNT(sys__logfile.id) AS aantalhits,
   COUNT(DISTINCT(shop__bestellingen.ordernummer)) AS aantalorders
FROM
   sys__logfile AS sys,
   shop__bestellingen
OUTER JOIN
   shop__bestellingen AS shop
ON
   sys.datum = shop
WHERE
   shop__bestellingen.websitenaam = 'webshop' AND
   MONTH(sys.besteldatum) = 7 AND
   YEAR(sys.besteldatum) = 2013
Gewijzigd op 01/08/2013 17:45:22 door Jeroen VD

George van Baasbank

George van Baasbank

01/08/2013 17:18:31
Quote Anchor link
Hoi Jeroen,

Het aantal hits dat deze berekening oplevert is 59122 terwijl de logfile slechts 21000 records bevat.
Hier gaat dus iets niet goed.....

Jeroen VD

Jeroen VD

01/08/2013 17:21:11
Quote Anchor link
de alias aantalhits die je terugkrijgt, of een telling van alle resultaten?

George van Baasbank

George van Baasbank

01/08/2013 17:22:07
Quote Anchor link
DE alias 'Aantalhits'

Jeroen VD

Jeroen VD

01/08/2013 17:34:17
Quote Anchor link
ah dat komt omdat voor elke hit die je krijgt voor aantalhits, alle resultaten uit de tweede tabel daaraan gekoppeld worden..... maar hoe dat op te lossen

Toevoeging op 01/08/2013 17:36:39:

ik heb geen idee haha, misschien een van de database experts hier? ik zie nu eventjes geen andere optie dan gewoon 2 queries te gebruiken.... joins weet ik niet zoveel van

Erwin H

Erwin H

01/08/2013 17:43:08
Quote Anchor link
Twee verschillende counts kan je alleen in 1 query verwerken, als de rijen die niet meegeteld zouden moeten worden een NULL waarde in de betreffende kolom hebben. Hier gaat dat denk ik niet goed. Daarnaast is een DISTINCT op die manier ook behoorlijk discutabel. Ik vrees dat dat helemaal niet goed gaat, aangezien een DISTINCT in principe over alle geselecteerde kolommen wordt genomen.

Een mogelijke oplossing is om de counts ieder in een subquery uit te voeren en die simpel aan elkaar te joinen:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
SELECT a.aantalhits, b.aantalorders
FROM (
  SELECT
     COUNT(id) AS aantalhits
  FROM
     sys__logfile
  WHERE
) a
INNER JOIN (
  SELECT
  FROM
     shop__bestellingen
  WHERE
) b

De join op deze manier zal in principe een cartesisch product opleveren, maar dat is in dit geval geen punt omdat beide subqueries een enkele rij opleveren.

Of het de snelste manier is is een heel ander verhaal overigens...
Gewijzigd op 01/08/2013 17:43:52 door Erwin H

Jeroen VD

Jeroen VD

01/08/2013 17:47:45
Quote Anchor link
wat doe je met die a en b?

en wat is volgens jou de beste oplossing dan? ook een leerpuntje voor mij dit :)

George van Baasbank

George van Baasbank

01/08/2013 18:06:40
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Het idee van Erwin werkt goed. De cijfers komen overeen met die van als ik e.e.a. apart run.
Verder heb ik de query aangepast om direct ook het eprcentage te verkrijgen

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
SELECT a.aantalhits, b.aantalorders,(b.aantalorders/a.aantalhits)*100 as percentage
FROM (
  SELECT
     COUNT(id) AS aantalhits
  FROM
     sys__logfile
  WHERE
) a
INNER JOIN (
  SELECT
  FROM
     shop__bestellingen
  WHERE
) b

Bedankt voor jullie support.

Topic gesloten

George

Toevoeging op 01/08/2013 18:06:54:
Gewijzigd op 01/08/2013 18:07:47 door George van Baasbank

Erwin H

Erwin H

01/08/2013 18:45:19
Quote Anchor link
Jeroen VD op 01/08/2013 17:47:45:
wat doe je met die a en b?

Bij een subquery moet je altijd een tabel alias geven, omdat mysql anders geen naam heeft voor de virtuele tabel.
Jeroen VD op 01/08/2013 17:47:45:
en wat is volgens jou de beste oplossing dan? ook een leerpuntje voor mij dit :)

In dit geval zou ik het gewoon in twee queries doen denk ik, of via een union in 1 query. Als je namelijk op deze manier subqueries gebruikt dan kunnen indices niet meer optimaal gebruikt worden, wat je een tragere query oplevert. In dit geval is het misschien iets minder het geval, omdat er al gebruikt gemaakt wordt van YEAR() en MONTH() wat ook al betekent dat de index op zo'n kolom niet gebruikt kan worden.

Jeroen VD

Jeroen VD

01/08/2013 19:54:47
Quote Anchor link
Erwin H op 01/08/2013 18:45:19:
Bij een subquery moet je altijd een tabel alias geven, omdat mysql anders geen naam heeft voor de virtuele tabel.

ik heb deze constructie nog nooit zo gezien, vandaar de vraag.... met die subquery haal je toch een resultaten(set) op, en niet een tabel? dat is voor mij het vage, en het weglaten van AS
Erwin H op 01/08/2013 18:45:19:
In dit geval zou ik het gewoon in twee queries doen denk ik, of via een union in 1 query. Als je namelijk op deze manier subqueries gebruikt dan kunnen indices niet meer optimaal gebruikt worden, wat je een tragere query oplevert. In dit geval is het misschien iets minder het geval, omdat er al gebruikt gemaakt wordt van YEAR() en MONTH() wat ook al betekent dat de index op zo'n kolom niet gebruikt kan worden.

ik ga me toch weer eens verdiepen in het hele databasegebeuren, ik kan nog veel leren zo te zien :)
Gewijzigd op 01/08/2013 19:55:06 door Jeroen VD

Erwin H

Erwin H

01/08/2013 20:13:07
Quote Anchor link
Met een subquery creeer je een set aan gegevens, maar hoe je die inzet kan verschillende zijn. Je kan bijvoorbeeld dit doen:
Code (php)
1
2
3
SELECT username
FROM users
WHERE user_id IN (SELECT user_id FROM bans)

In dit geval kan het natuurlijk ook wel anders, maar zo gebruik je de uitkomsten echt alleen als data.

Doe je dit echter:
Code (php)
1
2
3
4
5
SELECT user_id
FROM (
  SELECT user_id
  FROM bans
)

Dan gebruik je de uitkomsten als een virtuele tabel. Het staat namelijk in de FROM clause. Dit zal nu echter een foutmelding opleveren, omdat er geen alias is gegeven en MySQL dus geen naam heeft voor de virtuele tabel.

De alias kan je met en zonder AS geven, dat keyword is noet verplicht. Ik merk dat ik het wel altijd gebruik als ik kolommen een alias geef, maar niet als ik het doe bij tabellen.

Jeroen VD

Jeroen VD

01/08/2013 20:16:22
Quote Anchor link
helder, bedankt :)

Erwin H

Erwin H

01/08/2013 20:22:46
Quote Anchor link
Enneh:
Jeroen VD op 01/08/2013 19:54:47:
ik kan nog veel leren zo te zien :)

Ik ook hoor. De helft van dat verhaal over het gebruik van een index papagaai ik ook van Ger :-)

Jeroen VD

Jeroen VD

01/08/2013 20:33:57
Quote Anchor link
hahaha dan zal ik dat ook maar eens meer gaan doen!

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

02/08/2013 17:00:08
Quote Anchor link
As hoort in de asbak ;-).

@Erwin,
In jouw query is het een ander verhaal, maar de subquery zelf gebruikt de indexen wel, alleen het resultaat (de derived table) heeft geen indexen meer.

Overigens zou ik dit ook gewoon met 2 query's doen.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.